Gå til innhold

Faktisk helt feil: Ingen har pålagt Maxbo på Sinsen å lage 88 sykkelplasser


Anbefalte innlegg

Svaret er politikk. Dersom det kun er 0,5 parkeringsplassar per leiligheit så kan ein ikkje bu der dersom ein må ha bil sidan den halve parkeringsplassen nesten må holdast av til besøkande med bil.

MDG er ikke i mål før det eneste som preger bybildet er syklende tjueåringer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil de bli pålagt å lage 88 sykkelplasser?

 

ikke nå.

 

Etter all oppmerksomheten tør nok ikke de angjeldene etater å gjøre seg til latter. Hadde de derimot fått jobbe i fred, er det ikke godt å vite hva de hadde kommer opp med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er i det hele tatt poenget med denne parkeringsnormen? For eksempel at det må bygges ut maksimalt 0,5 parkeringsplasser per leilighet. Noen steder vil det være for lite og resultatet er at utbygger taper penger.

 

Ja, det kan man lure på, og her jeg bor så er det flere eksempler på at slike ting forsurer og ødelegger for andre da parkeringa bare sprer seg til kommunale veier istedenfor hvor det ikke er noe forbud mot å parkere. På denne måten får folk som egentlig burde vært helt urørt av utbygging plutselig gata full av parkerte biler som i verste fall sperrer for ut/innkjøring til egen eiendom, eller effektivt i praksis lager enveiskjøring av gatene. I tillegg hindrer det god brøyting på vinteren. Men slike ting bryr ikke politikerne seg om så lenge de får gjennomført symbolpolitikken sin.

Endret av bas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nå engang riktig som de skriver, men at det har kommet en forskrift slik som denne om parkeringsareal er nesten ikke til å tro. Det er forståelig i tjukkeste sentrum, men er ikke Sinsen ring 3?

Og hva faen skal man med sykkel på Maxbo! Med mindre man har en liten skruemangel, noe som skjer av og til, men som ikke korresponderer med 88 plasser til sykkel.

Lenke til kommentar

Men men men men...

Nå var det faktisk første gang jeg i det hele tatt hørte om saken, og bryr meg egentlig svært lite, men det kommer da tydelig frem at Maxbo fortsatt KAN bli pålagt å lage 88 sykkelplasser, selv om man altså ikke anbefaler planforslaget. Det blir nå opp til by-mykje-styr-et.... Det blir med andro ord like så galt å avfeie dette som løgn. Det er fortsatt en mikroskopisk sannsynlighet for at dette blir tilfellet.

Men hvem drar til Maxbo for å kjøpe 30 meter plank, på sykkel?

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er hva andre utbyggere opplever "klippet ut fra Ja til bilen".

 

De nye ekstreme kravene gjelder for nybygg og bruksendringer. For å forklare dette enkelt serverer vi fire eksempler:

 

1) Neste gang OBOS søker om å oppføre et nytt borettslag på 25.000 kvadratmeter pålegger den nye Parkeringsnormen i Oslo at OBOS også bygger minimum 875 sykkelparkeringsplasser.

2) Neste gang en studentorganisasjon får gleden av å leie ut 50.000 kvadratmeter med studenthybler, må utbygger også sørge for 2000 plasser for sykkelparkering.

3) Når NRK-tomten står klar med nye boliger må utbygger bygge 3322 sykkelparkeringsplasser og alle nye sykehjem i Oslo må også ha en sykkelparkering per 100 kvadratmeter areal. http://jatilbilenioslo.no/nyheter/m-bygge-3222-parkeringsplasser-for-sykkel-p-nrk-tomten

4) Privat utbygger oppfører 10.000 kvadratmeter kulturbygg for produksjon av musikk og film og da tvinges han til å bygge 300 parkeringsplasser, selv om det kun skal arbeide 30 personer i selskapet som skal leie bygget.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Las hele greia men her er vel hoved-essensen i det:

 

"– Vi har bare anbefalt at planforslaget avvises og kommet med begrunnelser for det. I tillegg har vi vist til at hvis planforslaget blir vedtatt, så slår parkeringsnormen inn. Da kan det føre til et krav om 88 sykkelparkeringsplasser, sier senior kommunikasjonsrådgiver Atle Jan Larsen til Faktisk.no."

 

"De problemene som kan oppstå, og som Løvenskiold Eiendom ønsker å sikre seg mot, er en uønskede situasjoner som for eksempel en brann. Hvis bygget brenner ned, må selskapet søke om ny rammetillatelse. I en slik eventuell situasjon er det viktig å ha en reguleringsplan."

 

"Ingen har altså pålagt Maxbo å gjøre noe med dagens parkeringsordning, og det kreves heller ikke at de fjerner parkeringsplasser for bil eller lager flere sykkelplasser."

 

Så det er ennå værre enn opprinnelig artikkel. Det er "Vil du sikre deg mot brann må du redusere antallet parkeringsplasser for bil".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men hvem drar til Maxbo for å kjøpe 30 meter plank, på sykkel?

 

MGD sin bystyregruppe

Nei, som bildet viser så sykler de ikke selv. Det er noe de pålegger andre å gjøre.

Aner tendensen til et marked for store sykkelhengere og kraftigere el-motorer for sykkel. Kanskje enklere lastsikring også slik at man ikke blir spiddet under brå oppbremsing. Husk å bruk pose laget av hemp for å markere lasten bak om den stikker over 1 meter utfor.

Lenke til kommentar

 

Så det er ennå værre enn opprinnelig artikkel. Det er "Vil du sikre deg mot brann må du redusere antallet parkeringsplasser for bil".

Nei. Vil du sikre deg mot brann må du redusere antallet parkeringsplasser for bil neste gang du bygger

Hvis bygget brenner så er det ikke noe poeng å bygge neste gang, for da er ikke det drivverdig. Derfor vil de sikre seg FØR noe eventuelt skjer, slik at de kan bygge med like mange parkeringsplasser ETTER det har brent ned. Eller har jeg misforstått noe her?

Lenke til kommentar

Hvis bygget brenner så er det ikke noe poeng å bygge neste gang, for da er ikke det drivverdig. Derfor vil de sikre seg FØR noe eventuelt skjer, slik at de kan bygge med like mange parkeringsplasser ETTER det har brent ned. Eller har jeg misforstått noe her?

Jeg vet ikke om du har misforstått noe, men du har ikke noe grunnlag for å hevde at butikken ikke er drivverdig med færre parkeringsplasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis bygget brenner så er det ikke noe poeng å bygge neste gang, for da er ikke det drivverdig. Derfor vil de sikre seg FØR noe eventuelt skjer, slik at de kan bygge med like mange parkeringsplasser ETTER det har brent ned. Eller har jeg misforstått noe her?

Jeg vet ikke om du har misforstått noe, men du har ikke noe grunnlag for å hevde at butikken ikke er drivverdig med færre parkeringsplasser. 

Hvor mange personer må fortelle at de ikke henter Leca-blokker eller plank på sykkel før man skjønner at færre bilparkeringer betyr mindre butikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange personer må fortelle at de ikke henter Leca-blokker eller plank på sykkel før man skjønner at færre bilparkeringer betyr mindre butikk?

Handlemønstre er ikke statisk. At du ikke kan se for deg at du kjøper Leca-blokker eller plank når du kommer på sykkel betyr ikke at ikke kunder kommer til å besøke Maxbo-butikken med sykkel eller til fots for å bestille hjemkjøring. Det tar da heller ikke spesielt lang tid å hente byggematerialer, så det kan løses med gjennomkjøringslager eller lastesone, ikke langtidsparkeringsplasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange personer må fortelle at de ikke henter Leca-blokker eller plank på sykkel før man skjønner at færre bilparkeringer betyr mindre butikk?

 

Spørsmålet er kor mange av kundane som faktisk er innom butikken på Sinsen med eigen bil (som passar til formålet) som kjøper murstein og plank. Kontra talet på kundar som er innom butikken for å kjøpe småting og sjå på utval og prisar av byggematerialer som dei bestiller utkøyrd frå butikken.

 

Eg er på ingen måte uenig i at dei fleste kundane nok kjem køyrande med bil, men eg stiller meg tvilande til at kundane kjem i eigen bil fordi dei handlar plasskrevjande byggematerialer. 

Grunnen til at dei får færre kundar utan parkeringsplassar er at kundane heller køyrer til andre byggvevarebutikkar med parkeringsplass, for å reise kollektivt eller sykle til butikken.

 

Eg kjenner meg veldig sikker på at mesteparten av bilane som står på parkeringsplassen til Maxbo er småbilar utan takgrind som ein uansett ikkje kan laste opp med leca-blokker og plank.

 

Og av dei kundane som kjem med varebil eller henger for å hente byggevarer, så bruker dei færraste parkeringsplassane. Dei fleste køyrer nok løypa rundt og gjennom bygget før dei betalar og forlater butikkområdet.

Det er nok få av dei parkerande kundane som handlar byggevarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor mange personer må fortelle at de ikke henter Leca-blokker eller plank på sykkel før man skjønner at færre bilparkeringer betyr mindre butikk?

Handlemønstre er ikke statisk. At du ikke kan se for deg at du kjøper Leca-blokker eller plank når du kommer på sykkel betyr ikke at ikke kunder kommer til å besøke Maxbo-butikken med sykkel eller til fots for å bestille hjemkjøring. Det tar da heller ikke spesielt lang tid å hente byggematerialer, så det kan løses med gjennomkjøringslager eller lastesone, ikke langtidsparkeringsplasser. 

Da snakker vi løsning. Godt innlegg Herr Brun, det skal du ha. Det kan være litt værre å få investorene som legger penger i eiendommen (og forventer fortjeneste) til å se denne måten å tjene penger på når de skal drive det uten regulering og med den usikkerheten det innebærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...