Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kongens vetorett

Sithric

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet, har Kongen vetorett når det gjelder lovforslag.

Da jeg var liten, lærte jeg at Kongen må abdisere når han har brukt vetoretten 2 ganger.

Noen jurister her som kan avkrefte eller bekrefte dette?

Edit: Ser på wikipedia at han kan bruken den 3 ganger og ikke 2, men det står ingenting in abdisering.

Endret av Sithric
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som de fleste vet, har Kongen vetorett når det gjelder lovforslag.

Da jeg var liten, lærte jeg at Kongen må abdisere når han har brukt vetoretten 2 ganger.

Noen jurister her som kan avkrefte eller bekrefte dette?

Edit: Ser på wikipedia at han kan bruken den 3 ganger og ikke 2, men det står ingenting in abdisering.

Du har i så fall lært feil. Og jeg ser ikke helt hvor på wikipedia du ser 3? For på artikkelen "veto" står det 2, men sannheten er 1. Etter Grunnlova § 78 har kongen vetorett mot Stortingets lovforslag. Det samme lovforslaget kan kan da ikke sendes kongen for sanksjon i samme stortingsperiode. Minst to stortingsperioder senere, med minst ett valg i mellom, kan Stortinget sende samme lov til kongen. Det vedtaket blir da lov uansett om kongen sanksjonerer eller ei. 

Kongen har med andre ord bare ett veto. Men det tar lang tid å overstyre vetoet. 

Enkelte hevder Kongen ikke har veto, fordi "Kongen" betyr "regjeringen" eller "statsministeren". Rettslig sett er dette galt, eller i alle fall upresist. Kongen kan ikke alene gjøre noe som helst, men det kan heller ikke statsministeren. Både statsministeren og Kongen må signere en resolusjon for at den skal være gyldig. Men det er vanskelig å se for seg at Kongen vil nekte å signere noe som helst som statsministeren anbefaler, annet enn i helt spesielle situasjoner. 

Edit: Det er ingen regler om at kongen må abdisere når han bruker vetoretten sin nei. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt eg har fått med meg så omtalar ikkje grunnlova verken plikt eller rettigheit for abdisering av kongen.

Kongen kan nedlegge veto to gongar, men den andre gongen kan Stortinget vedta lova likevel.

Frå grunnlova  79:

Når to storting med eitt val og minst to storting imellom har gjort same lovvedtaket uendra utan at Stortinget i mellomtida har gjort avvikande endeleg lovvedtak, og det då blir lagt fram for kongen med dei orda at Hans Majestet ikkje vil nekte å sanksjonere eit lovvedtak som Stortinget etter ei grundig vurdering held for gagnleg, så blir det til lov endå om kongen ikkje gjev sanksjon før Stortinget skilst.

Konsekvensen av at kongen har nedlagt veto to gongar utan at det blir tatt til følge av Stortingen er vell berre at kongen ikkje lenger har tillit og at vegen til å opprette republikk er kort. I eit slikt tilfelle vil nok også kongen som person ta hintet og vil antageligvis velge å abdisere slik at tronarvingen kan ta over i staden for å tvinge Stortinget til å oppheve monarkiet som institusjon. 

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Du har i så fall lært feil. Og jeg ser ikke helt hvor på wikipedia du ser 3? For på artikkelen "veto" står det 2, men sannheten er 1. Etter Grunnlova § 78 har kongen vetorett mot Stortingets lovforslag. Det samme lovforslaget kan kan da ikke sendes kongen for sanksjon i samme stortingsperiode. Minst to stortingsperioder senere, med minst ett valg i mellom, kan Stortinget sende samme lov til kongen. Det vedtaket blir da lov uansett om kongen sanksjonerer eller ei.

Kongen har med andre ord bare ett veto. Men det tar lang tid å overstyre vetoet.

Enkelte hevder Kongen ikke har veto, fordi "Kongen" betyr "regjeringen" eller "statsministeren". Rettslig sett er dette galt, eller i alle fall upresist. Kongen kan ikke alene gjøre noe som helst, men det kan heller ikke statsministeren. Både statsministeren og Kongen må signere en resolusjon for at den skal være gyldig. Men det er vanskelig å se for seg at Kongen vil nekte å signere noe som helst som statsministeren anbefaler, annet enn i helt spesielle situasjoner.

Edit: Det er ingen regler om at kongen må abdisere når han bruker vetoretten sin nei.

Tusen takk for info!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...