Feh Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Høres fornuftig ut. Det er liten vits å ta opp hva som er dårlig, bare at dette er til det beste for deg og hold det profesjonelt. Du bør også føle deg trygg på at du har gjort et godt valg. Din historie er ikke unik, og det er stadig tilfeller av det på forumet her hvor de aller fleste ender opp på et mye bedre sted. Man er riktignok ikke sikret bedre forhold dit man drar, men du får et mye bedre forhandlingskort når du skal bytte neste gang dersom du ikke blir fornøyd siden du går opp såpass mye i lønn. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) Jeg skjønner godt hvorfor du føler som du gjør. Jeg har kjent på den samme dårlige samvittigheten selv de gangene jeg har sluttet i jobber. Men det er egentlig ikke rasjonelt. Du skylder ikke bedriften noenting. Husk at dersom den havner i en klemme som en følge av at du slutter så er det ene og alene ledelsens feil. En sentral del av det å lede en bedrift er å ta høyde for risikoen ved at folk kan slutte når som helst. Hvis du er i tvil om hva du skal si til sjefen, vil jeg råde deg til å si minst mulig. Det kan ikke skade. Alle forstår at du må tenke på deg selv først. Endret 16. januar 2019 av hhstrand Lenke til kommentar
snurredassen Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Igjen, takk for svar! Har nå en noenlunde grei plan for hva jeg skal gjøre. Får mest sannsynlig arbeidskontrakten i neste uke, og kommer ikke til å si opp før den er signert. Eneste issuet igjen nå er at vi skal ha medarbeidersamtaler i slutten av januar, som vil si neste uke og uken etter der. Det vil si at det er en liten mulighet for at medarbeidersamtalen vil komme FØR jeg har fått arbeidskontrakten fra ny arbeidsgiver. Noen tips til hva jeg skal gjøre da? Kan ikke late som ingenting på medarbeidersamtalen og så si opp et par dager senere... Og vil heller ikke si opp før ny kontrakt er signert. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Noen tips til hva jeg skal gjøre da? Kan ikke late som ingenting på medarbeidersamtalen og så si opp et par dager senere... Og vil heller ikke si opp før ny kontrakt er signert. Du må sjølvsagt velge sjølv kva du synes er greit, og kva du er komfortabel med. Personleg så hadde eg møtt opp og brukt medarbeidarsamtalen for å oppsumere kva du har gjort i året som har gått, og samtidig få litt informasjon frå arbeidsgiver om kva dei planlegg framover. Mest sannsynleg så får du berre bekrefta det du alt veit, at det ikkje foreligg planar om å gjere stillinga di meir attraktiv med høgare lønn, fleire tilsette og mindre arbeidsbelastning. Du treng heller ikkje å love eller forplikte deg til å gjere større arbeidsinnsats i år. Ein medarbeidarsamtale kan være ein fin arena der du fritt kan lufte litt av dei fustrasjonane som du sitt inne med (som du også vurderte om du skulle informere om samtidig som at du leverte oppsigelsen). Sjølv om du uttrykker at du er fustrert over dårleg arbeidsmiljø, så treng du ikkje å fortelle at du har tenkt å levere oppsigelse. Eit anna alternativ er å be om å få utsatt medarbeidarsamtalen. Lenke til kommentar
snurredassen Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Det hadde vært et greit alternativ dersom det var lang tid mellom medarbeidersamtalen og oppsigelsen, men dersom medarbeidersamtalen skulle komme først, så er det bare snakk om maks et par dager før jeg sier opp. Det vil være veldig spesielt å ha medarbeidersamtalen, for så å si opp rett etterpå. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Når det ikke er miljø for kommunikasjon i en jobb, så kan det bli vanskelig å plutselig bli den som sier fra om ting og starter møter. Da blir en fort uglesett, mobbet og utfryst. Opplevd flere ganger. Følg systemet, finn seg i dritten eller finn en ny jobb! Sånn fungerer det mange, mange steder. Man kan prøve å starte rutiner for bedre kommunikasjon, men da gambler man med livsgrunnlaget sitt. Så man bør vite at man har flere jobber å gå til først. Arbeidsgivere snakker gjerne med hverandre også, så da kan den éne fort "advare" de andre mot en. Bare fordi en prøver å få til bedre samarbeid og kommunikasjon. Så man må veie opp alt det her og velge sine kamper. Lenke til kommentar
snurredassen Skrevet 21. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2019 Ser ut som oppsigelsen skjer i morgen. Ønsk meg lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 21. januar 2019 Del Skrevet 21. januar 2019 Ser ut som oppsigelsen skjer i morgen. Ønsk meg lykke til Lykke til! 1 Lenke til kommentar
snurredassen Skrevet 22. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2019 Da er "gamlejobben" oppsagt og nytt jobbtilbud signert. Det gikk egentlig litt som forventet. Det var tydelig at det kom overraskende på, og omtrent før jeg var ferdig å snakke, fortalte han at de hadde store planer for meg, som å gjøre meg til senior-utvikler, øke lønnen og gi meg nye arbeidsoppgaver, etc. Dette skulle visst bli tatt opp på den kommende medarbeidersamtalen. Men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at dette er noe han sier fordi han ble "tatt på sengen" av oppsigelsen min. Uansett så ønsker de å komme med et "mot-tilbud". Jeg har sagt at jeg egentlig har bestemt meg, men at jeg skal høre på hva de har å si. I realiteten er nok valget allerede tatt. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. januar 2019 Del Skrevet 22. januar 2019 Er nok ikke umulig at du hadde rett i den anelsen. Til lykke i den nye jobben, håper det er bedre og mer tydelig lederskap der! Lenke til kommentar
loddyman Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 Et arbeidsforhold er business, så vidt meg bekjent er det bare å levere skriftlig oppsigelse, og forholde seg til oppsigelsestiden som står i kontrakten. Når det gjelder bedriften du slutter i ville jeg personlig ikke sagt noe annet enn at du fikk et tilbud du ikke kunne si nei til, og at du ønsker din gamle arbeidsgiver lykke til i fremtiden. Jeg ville ikke sagt noe om at jeg mistrivdes. Ikke brenn gamle broer. Kanskje får du jobb via folk du kjenner i den gamle bedriften i fremtiden, så bare vær positiv og ikke minst korrekt i måten du avslutter arbeidsforholdet på. Din gamle arbeidsgiver skjønner det dersom du har fått et bedre tilbud, og at du allerede har takket ja til dette tilbudet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå