Gå til innhold

Boikott av Gillette pga en reklame?!?! Gillette vil fjerne "giftig maskulinitet"


Anbefalte innlegg

En liten interessant hendelse idag på NRK P2 studio 2 (16:04) var det et innslag om denne reklamen. Det som imidlertid var svært interessant er at de faktisk klarer å underslå hvorfor det har blitt så mye støy rundt reklamen. Det nevnes at det har kommet over 900 000 dislikes, men nevner ikke med et ord at mange er forbanna fordi de mener at den fremstiller menn feil. Ikke et eneste ord!

 

NRK klarer å fremstille det som at alle disse dislikene er fordi folk synes det er for politisk korrekt!

 

NRK har åpenbart ikke funnet denne reklamen selv. De har fått det fra BBC etc. Og BBC har en heeeelt annet vinkling, blant annet at menn truer med boikott. Men NRK klarer å spinne et helt annet narrativ!

 

Det er ikke ofte jeg kaller ting for "fake news", men dette er faktisk falske nyheter. Kontroversen om reklamen handler ikke om den er for PK eller ikke, men hvordan den fremstiller menn. Det at mange mener den er PK er forsåvidt sant, men det er ikke derfor reklamen har så mange dislikes.  Og dette er det helt umulig at NRK ikke har fått med seg. De har altså med vilje laget en annen spinn på saken, og kommet med svært villedende opplysninger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne typen reklame bør være relatert til produktet og/eller koste selskapet noe å stå for, om ikke blir det bare billig og lettvint pjatt.

 

Se for eksempel hvor mange firmaer som kastet seg på homodagene i Norge med homoflagg på sosiale medier og sponsing av aktiviteter. I land hvor de homofile har mye større behov for støtte var derimot de samme firmaene helt stille.

Lenke til kommentar

Det blir like feil som når EA games hørte på SJW's og skulle inkludere redhead women fighters i WW2 med BFV, dette er ikke en gruppe som spiller spillene deres uansett samtidig som du gjør din største favorittgruppe av kunder veldig kritisk til hva er dere egentlig holder på med. Nå har Gillette gjort det samme ved å si at menn, dere som shaver dere med produktene våres, ikke gå på gata og sjekk opp jenter, det er helt feil, de hyller igrunn metoo, men Gillette selger barberprodukter og burde holde seg til det, fordi feminister kjøper ikke produktene deres uansett (eller?), og flesteparten av menn vet at seksuell trakassering er feil uansett. Så det de har fått til er igrunn mer hate mot seg selv. Noen børster det bare av skuldra og noen kommer kanskje aldri til å se på Gilltette samme måten som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten interessant hendelse idag på NRK P2 studio 2 (16:04) var det et innslag om denne reklamen. Det som imidlertid var svært interessant er at de faktisk klarer å underslå hvorfor det har blitt så mye støy rundt reklamen.

Det har blitt mye støy fordi det er mange triggered snowflakes der ute.

 

Jeg tror man må begynne med trigger-warnings for høyresnøflak. De trigges jo av den minste ting!

 

 

 

Se for eksempel hvor mange firmaer som kastet seg på homodagene i Norge med homoflagg på sosiale medier og sponsing av aktiviteter. I land hvor de homofile har mye større behov for støtte var derimot de samme firmaene helt stille.

Det er jo ganske naturlig all den tid det ofte er streng straff for å "glorifisere homofili" i disse landene. Det er en ting å støtte en undertrykket og forfulgt gruppe. Det er noe annet å sette egne ansatte i fare ved å trigge myndighetene.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror aldri jeg har boikottet noen, eller oppfordret til boikott av noen, på grunn av en reklame. Heller ikke denne gangen. Min Gilette høvel og barbergel kan puste lettet ut: De står trygt i hylla til neste gang jeg gidder barbere meg.

Hva firmaer faktisk gjør i markedet, eller med eller mot sine leverandører eller ansatte eller kunder kan nok få meg til å reagere. Men jeg er trygg nok på min maskulinitet til at jeg gladelig lar Gilette og andre problematisere den. Min femininitet også... :)

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva firmaer faktisk gjør i markedet, eller med eller mot sine leverandører eller ansatte eller kunder kan nok få meg til å reagere. Men jeg er trygg nok på min maskulinitet til at jeg gladelig lar Gilette og andre problematisere den. Min femininitet også... :)

Hadde bare alle vært like trygge på seg selv, så hadde den reklamen her faktisk aldri vært noe problem vil jeg tørre å påstå :) Jeg sier det igjen: Jeg forsøkte inderlig hardt å bli krenket av denne reklamen, men måtte bare gi opp :D
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir like feil som når EA games hørte på SJW's og skulle inkludere redhead women fighters i WW2 med BFV, dette er ikke en gruppe som spiller spillene deres uansett samtidig som du gjør din største favorittgruppe av kunder veldig kritisk til hva er dere egentlig holder på med.

 

 

Off topic, men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk reagerer på det heller. Det er selvsagt ikke helt autentisk, skjønt de fantes jo, men hva så? Nå har jeg knapt spilt Battlefield siden toeren, men kunne jeg vært en rødhåret kvinne der så hadde det ikke vært meg i mot. De som heller vile være macho mann i alle spill kan jo fortsette med det. Kanskje derfor jeg foretrekker single player fantasispill som Skyrim, der er det ingen som krever at jeg eller produsenten skal være hverken historisk eller politisk korrekt. Jeg er gladelig ingen av delene når jeg spiller, og kan heller ikke kreve det av andre. Jeg ville ikke krevet det i BF heller. Det ødelegger ikke tidskoloritten på noen vesentlig måte... 

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har blitt mye støy fordi det er mange triggered snowflakes der ute.

 

Jeg tror man må begynne med trigger-warnings for høyresnøflak. De trigges jo av den minste ting!

 

 

Jeg tilhører venstresiden og jeg synes denne reklamen er ett lavmål, og den setter menn i en kollektiv gruppe som kan gjøre det bedre. Jeg er kun ansvarlig for meg selv.

Neste gang!!! :wee:

Liker siggen din

 

Men det er åpenbart ikke alle mannfolk som reagerer på den. Hvilken side de er på de som gjør det på kan sikkert diskuteres, men de er neppe feminister...

 

Geir :)

Man aner ofte selv ikke hvilken ideologi man er programert med.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er åpenbart ikke alle mannfolk som reagerer på den. Hvilken side de er på de som gjør det på kan sikkert diskuteres, men de er neppe feminister...

 

Geir :)

 

Jeg reagerer i den form av at jeg syns det bare er teit, de prøver å fortelle oss at å sjekke opp ei jente på fortauet er "not cool". Tafse på rumpa til kvinner er feil, jeg trenger ikke å bli fortalt det, jeg veeeet at det er feil. Og videoen deres forteller det slik som at en god del av oss menn er perverse svin, noe som hvertfall blir helt feil og teit. "Boys will be boys". 

Jeg er oppdratt til å behandle kvinner med respekt, kommer jeg først til døra og har noen bak meg så holder jeg opp døra for dem, er jeg på bussen så gir jeg opp setet mitt for dem, svømmer jeg så gir jeg opp fila mi for damene, asså wtfff hvordan er det de driver å portretterer menn? :roll: syns det bare blir teit. 

Lenke til kommentar

Det er en reklamefilm, ikke nyheter. Den skal selge Gillette-produkter og merkevaren deres, ikke informere samfunnet om hva som skjer. Det er lov å overdrive, ironisere og tegne karikaturer i reklame. Føler man seg støtt av dette er det litt trist mener nå jeg.

 

 

Er ikke NRK Studio 2 nyheter? Det tror jeg ikke NRK er klar over. De mener iallefall de selv er en nyhetsredaksjon. Når NRK presenterer en nyhetssak om reaksjoner på en reklame, så vil jeg driste meg til å kalle det en nyhet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...