Gå til innhold

Boikott av Gillette pga en reklame?!?! Gillette vil fjerne "giftig maskulinitet"


Anbefalte innlegg

Hva i alle dager får deg til å tro det? 

 

Denne reklamer forsøker å fremstille all maskulinitet som negativt, og alle menn er svin.  Og endog ganske normal atferd, som det å ble folk smile til et kamera, som om det seksuell trakasserier.  Og det å lekesloss som noe som må hindres. Nå kan det selvsagt være at disse barna bare ikke var så gode skuespillere, og at man egentlig mente å fremstill det som en slåsskamp. Men da vil nær enhver mann som noensinne har sett et barn kunne fortelle at menn ikke lar gutter slåss uten å gripe inn. Selv fremmede menn ville grepet inn hvis de ser to gutter som faktisk slåss. Jeg har gjort det flere ganger selv, både som lærer og på privaten.

Det spørs hva du mener med maskulinitet. Det du skriver tyder på at du mener at maskulinitet går ut på å mobbe, være voldelig, og å sextrakassere kvinner.

 

Men den fremstiller ikke alle menn negativt. Bare de som driver med mobbing, vold og trakassering.

 

Hvis du føler deg truffet av dette så bør du kanskje først og fremst gå i deg selv...

 

hele filmen fremstiller jo menn som en ensartet gruppe

Nei, den gjør faktisk ikke det. Tvert imot. Den viser flere eksempler på menn som oppfører seg anstendig og gjør noe bra.

 

Denne snowflakingen begynner å ta litt vel mye av...

 

Sånn fortsetter det gjennom hele første segment av filmen. Alt negativt er menn, og det lille positive som gjøres er fra kvinner. Og dette koples altså opp med menn som gruppe jmf "Is this the best a man can be". Dette er altså alle menn som er negativt, og alle må forandre seg.  Blant annet ved å "arrestere" en kompis som ber en dame om å smile til kameraet.

Du motsier deg selv. Først sier du at det lille positive som gjøres er fra kvinner, men så innrømmer du at en mann "arresterer en kompis", altså gjør noe positivt.

 

Og nei, den kobler det ikke opp mot menn som gruppe fordi den viser flere menn som ikke oppfører seg som idioter.

 

Reklamen fokuserer forresten på menn fordi det er menn selskapet i hovedsak har rettet seg mot.

 

Det er jo tydelig i dagens soyboy-samfunn at maskulinitet er noe vi burde være foruten. Her er det gender fluiditet, caffe latte og safe spaces som skal regjere. Mannfolk som liker damer det må det bli slutt på.

 

Og nei, man er ikke snøflak om man ikke synes noe om dette. Snøflak ville fått følelsene sine såret og krevd at gillette fjernet "reklamen", for så og kreve erstatning for traumer. Mens folk her inne enkelt og greit sier hva som er galt med reklamen, intet annet.

Hva legger du i "maskulinitet"?

 

Slik denne tråden og debatten generelt fremstår så er det heller mange menn som tydeligvis trenger Safe Spaces. Reaksjonene på denne videoen er jo helt utrolige.

 

 

 

Haha. To guttunger som slåss, så kommer en feminin mann til de og griper såvidt inn før han sier "that'ssss not how we treat eachssss othersss, ok"?

 

Vær nå for faen litt streng mot drittungene, gi de et skikkelig løvebrøl og fortelle dem på en smart måte hva de KAN eller IKKE FÅR LOV til å gjøre, og forklar logikken bak slik at de lærer å bruke hjernen de har blitt født med.

Akkurat, så den riktige måten å møte folk på er med aggresjon, slik at barna lærer at aggresjon er den eneste måten å løse ting på.

 

Holdningene dine stinker.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du mener med maskulinitet. Det du skriver tyder på at du mener at maskulinitet går ut på å mobbe, være voldelig, og å sextrakassere kvinner.

 

Men den fremstiller ikke alle menn negativt. Bare de som driver med mobbing, vold og trakassering.

 

Hvis du føler deg truffet av dette så bør du kanskje først og fremst gå i deg selv...

 

SI meg, leser du i det hele tatt denne tråden, og ting du svarer på? 

 

Kritikken mot reklamen er at den fremstiller det som at alle menn driver med slike negative ting. Du skaper falske sammenhenger. 

Jeg har aldri gjort noe av disse tingene (annet enn å be folk smile til kameraet), men nekter å akseptere å bli stemplet på samme måte som de som gjør slikt. Dette renspikka mysandri. Og det ville aldri blitt akseptert mot noen som helst annen gruppe. Tenk deg en reklame der vi bytter ut alle de mennene i reklamen her med innvandrere. Det ville med god grunn blitt et spetakkel av dimensjoner.  

 

Les gjerne mitt svar i innlegg nr 52. 

 

Og den siste setningen kunne du virkelig ha spart deg, og viser vel at du kanskje ikke har så gode kort på hånden. Har du sluttet å slå din kone? Har du sluttet å misbruke datteren din? Denne typen "argumenter" temmelig kvalme, og jeg gidder ikke forholde meg til folk som synes det er greit å bruke denne type teknikker. 

 

Edit siden Hekemo la inn la inn en god del flere ting i sitt innlegg i ettertid: 

 

Nei, den gjør faktisk ikke det. Tvert imot. Den viser flere eksempler på menn som oppfører seg anstendig og gjør noe bra.

 

Denne snowflakingen begynner å ta litt vel mye av...

 

 

Du motsier deg selv. Først sier du at det lille positive som gjøres er fra kvinner, men så innrømmer du at en mann "arresterer en kompis", altså gjør noe positivt.

 

Og nei, den kobler det ikke opp mot menn som gruppe fordi den viser flere menn som ikke oppfører seg som idioter.

 

Reklamen fokuserer forresten på menn fordi det er menn selskapet i hovedsak har rettet seg mot.

 

Les gjerne min post 52 på nytt. Filmen har to segmenter. En som beskriver alle de slemme mennene, og en som beskriver NOEN som har forandret seg. Altså ikke flertallet, men åpenbart en liten gruppe menn. 

 

Den fyren som "arresterer" en kompis er ikke i samme segment, altså ikke et motsigelse all den tid jeg har snakket om det første segmentet. 

 

Igjen, når du svarer på et innlegg er det en stor fordel om du gidder å lese det svarer på. 

Endret av Tor C
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør den? Hvordan får du det inntrykket? Og hvorfor får du ikke det av andre ting eller reklamer?

 

For å ta de siste først. Jeg får det av mange andre ting. 

 

Hvorfor jeg får dette inntrykket kan du lese om i mitt innlegg i denne tråden markert med 52. 

Lenke til kommentar

Giftig maskulinitet oppstår når en macho mann er usikker på seg selv og ikke tør å bestille en pumpkin spice latte fordi han er redd for å bli sett på som en soyboy av andre hardbarka bikere.

Hvis noen var usikre på definisjonen.

 

Men folkens, det var bare en video. Den var ræva og malplassert. Ta en slapp-av-tablett, gå rundt blokka og trekk litt frisk luft. Når du kommer tilbake lag en kopp te og les en bok.

Fokuser på deg selv og hvordan du kan bidra til at samfunnet og de rundt deg får det enda bedre enn det var i går.

 

Og hvem nevnte at menn er blitt 2.rangs borgere? Altså dra til h.....te.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å ta de siste først. Jeg får det av mange andre ting.

 

Hvorfor jeg får dette inntrykket kan du lese om i mitt innlegg i denne tråden markert med 52.

Jeg har lest hele tråden.

 

Reklamefilmen både overdriver sine egne poenger og har en god dose ironi og sarkasme i seg. Jeg synes den var morsom, og jeg klarer bare ikke helt å se hvorfor nettopp denne skal tas så alvorlig.

Lenke til kommentar

Akkurat, så den riktige måten å møte folk på er med aggresjon, slik at barna lærer at aggresjon er den eneste måten å løse ting på.

 

Holdningene dine stinker.

 

Ja, for en far så er det normalt å "skremme" ungen til vett og vise autoritet. Altfor mange idag som pakker barna inn i bobleplast og ikke tør å sette dem på plass, eller mangler evnen til det.

 

Hva tror du ungen som er i en slosskamp tenker om en myk mann kommer og sier, "det der skal du helst ikke drive med". Om de i det hele tatt stopper, vil de ikke tenke seg om før de gjør det igjen. De har verken blitt korrigert for sine feil og har blitt møtt av en usynlig person som presenterer abstrakter.

 

Ungene bør settes på plass, og det bør gjøres på en autoritær måte, før man så forklarer grunnlaget for reaksjonen og eventuelt legger til når vold kan utvøves. Men jeg regner ikke med fyren i reklamen har tenkt at barna skal delta i noe som kan gjøre at de fysisk kan forsvare seg i fremtiden om det skulle bli nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele tråden.

 

Reklamefilmen både overdriver sine egne poenger og har en god dose ironi og sarkasme i seg. Jeg synes den var morsom, og jeg klarer bare ikke helt å se hvorfor nettopp denne skal tas så alvorlig.

 

Jeg klarer ikke å se verken ironien og sarkasmen, men det er kanskje bare meg. Jeg klarer imidlertid å se hvorfor nettopp denne skal tas alvorlig. Den skal tas på alvor fordi den fremstiller menn som gruppe svært negativt. Og dette er en trend i samfunnet der man fremstiller menn som et problem, og når en mann gjør noe galt så representerer det alle menn, og det er alle menns skyld. Og det er jeg rett og slett møkk lei. Hadde menn vært en rase, så ville denne videoen blitt kalt for rasistisk. Hadde det vært laget en tilsvarende i kvinneversjon ville man kalt det for kvinnehat. For å illustrere dette poenget kan jeg vise til "Don`t be that guy"kampanjen. Det ble et helvetes rabalder da noen hang opp tilsvarende plakater med "Don`t be that girl". Der sistnevnte ble kalt for kvinnehat. 

 

Og jeg opplever den som angrep på meg som mann fordi jeg settes i samme bås som de som bedriver overgrep, trakassering, mobbing osv osv osv osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Soyboys er et begrep. Google it. Soya har en negativ effekt på menns testosteronnivå, og har blitt et begrep for "metroseksuelle" menn som gjerne drikker mye "kaffelatte med soyamelk". 

 

Fra uban wiki: 

"Slang used to describe males who completely and utterly lack all necessary masculine qualities. This pathetic state is usually achieved by an over-indulgence of emasculating products and/or ideologies.

The origin of the term derives from the negative effects soy consumption has been proven to have on the male physique and libido.

 

The average soy boy is a feminist, nonathletic, has never been in a fight, will probably marry the first girl that has sex with him, and likely reduces all his arguments to labeling the opposition as "Nazis".

"

 

Ønsker ikke å komme med en mening. Bare opplyse om at dette utsagnet er basert på feil fakta. Det er kjipern as.

 

Sider som dette er det vel ganske åpenbart at man ikke skal stole på:

https://www.menshealth.com/nutrition/a19539170/soys-negative-effects/

 

Se heller på troverdige kilder:

https://academic.oup.com/jn/article/132/3/570S/4687378

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/blir-ikke-mer-feminin-av-a-spise-soya/

https://nhi.no/kosthold/ernaring/soya-veien-til-et-sunnere-liv/?page=1

 

Men ellers, spennende å følge med på debatten her :D 

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å komme med en mening. Bare opplyse om at dette utsagnet er basert på feil fakta. Det er kjipern as.

 

Sider som dette er det vel ganske åpenbart at man ikke skal stole på:

https://www.menshealth.com/nutrition/a19539170/soys-negative-effects/

 

Se heller på troverdige kilder:

https://academic.oup.com/jn/article/132/3/570S/4687378

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/blir-ikke-mer-feminin-av-a-spise-soya/

https://nhi.no/kosthold/ernaring/soya-veien-til-et-sunnere-liv/?page=1

 

Men ellers, spennende å følge med på debatten her :D

 

Det er flott med slike innspill med kilder. Og dette med "Soyboy" er bare en måte å illustrere et poeng i det ekstreme. 

 

Innen forskning så er det heldigvis mye kritisk tenkning. Og jeg antar at du har skummet gjennom de kildene du har lenket til. Problemet her er at du blander samme to ting.  Det er forskjell mellom økt østrogennivå, og det å senke testosteronnivå. Og påstandene er basert på to ganske ulike mekanismer. Soya gjør begge deler. Men som alt i verden så er det dosen som avgjør om det er giftig. Aspartam er beviselig farlig, men er ikke farlig i dosene folk klarer å få i seg i et normalt kosthold. Samme med soya.

 

Har man et helt normalt kosthold vil ingen av disse virkningene av soya påvirke oss. (dette går frem av dine egne kilder, som dog har en del svakheter). Det går der også frem at det kun er ved moderat inntak det ikke kan påvises en effekt. Det de kaller moderat er tilsvarende 2-3 kaffelatte med soyamelk og da ingenting annet. De har ikke sett på det som vi vanlige folk vil anse som et stort inntak av soya (typisk vegetarianere/veganere) 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke negativt at en oppfordrer til å være gode forbilder, men det blir noe ufrivillig komisk, og ganske nedlatende, over at selskapet som selger barberblader skal fortelle menn hvordan de bør oppføre seg, særlig når dette virker å innebære at barn som lekesloss er "ikke greit". 

Det jeg lurer mest på er om de egentlig tjener på dette. De høster garantert poeng i enkelte miljø, men jeg tror ikke det har særlig effekt hos de som faktisk kan tenkes å kjøpe produktene deres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Les gjerne min post 52 på nytt. Filmen har to segmenter. En som beskriver alle de slemme mennene, og en som beskriver NOEN som har forandret seg. Altså ikke flertallet, men åpenbart en liten gruppe menn.

Nei, den beskriver ikke alle menn som slemme, verken først eller etterpå.

 

Men det er egentlig bare en ting å si:

 

TRIGGERED!

 

Ja, for en far så er det normalt å "skremme" ungen til vett og vise autoritet. Altfor mange idag som pakker barna inn i bobleplast og ikke tør å sette dem på plass, eller mangler evnen til det.

Det du beskriver her er barnemishandling.

 

Man kan fint være bestemt og konsekvent og sette grenser uten å mishandle barn psykisk.

 

Hva tror du ungen som er i en slosskamp tenker om en myk mann kommer og sier, "det der skal du helst ikke drive med". Om de i det hele tatt stopper, vil de ikke tenke seg om før de gjør det igjen. De har verken blitt korrigert for sine feil og har blitt møtt av en usynlig person som presenterer abstrakter.

Man kan "korrigere for feil" uten å drive psykisk mishandling (skremme).

 

 

 

I utgangspunktet ikke negativt at en oppfordrer til å være gode forbilder, men det blir noe ufrivillig komisk, og ganske nedlatende, over at selskapet som selger barberblader skal fortelle menn hvordan de bør oppføre seg, særlig når dette virker å innebære at barn som lekesloss er "ikke greit". 

Det jeg lurer mest på er om de egentlig tjener på dette. De høster garantert poeng i enkelte miljø, men jeg tror ikke det har særlig effekt hos de som faktisk kan tenkes å kjøpe produktene deres.

Her har vi endelig en som ikke er TRIGGERED.

 

Reklamen er "try-hard" og litt småpinlig. Og det er alt. En skuldertrekk og videre til neste video burde vært reaksjonen. Men det er maaaange triggered snowflakes der ute, gitt!

 

Jeg tror forresten ikke barna var ment å lekeslåss. Jeg tror det var ment å være en reell slåsskamp.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Her har vi endelig en som ikke er TRIGGERED.

 

Reklamen er "try-hard" og litt småpinlig. Og det er alt. En skuldertrekk og videre til neste video burde vært reaksjonen. Men det er maaaange triggered snowflakes der ute, gitt!

 

Jeg tror forresten ikke barna var ment å lekeslåss. Jeg tror det var ment å være en reell slåsskamp.

Ja det er igrunn lite annet enn småkleint og som du sier et tilfelle der en prøver litt vell hardt. Med det sagt regner jeg ikke med å bytte ut gilette-høvelen med det første.

 

Godt mulig du har rett med tanke på slosskamp. For min del vakte det umiddelbart gode minner om hvor gøy vi syntes det var å lekesloss i hagen i den alderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...