Gå til innhold

Boikott av Gillette pga en reklame?!?! Gillette vil fjerne "giftig maskulinitet"

Anbefalte innlegg

Uten å drikke latte? :confused:

Skjønner ikke hvordan du får det til ....

edit: Du mente ikke "dama" di ..?

Har du noe å bidra med i tråden annet enn å gå på person? Virker som du ble ganske truffet av den generelle karakteristikken jeg kastet ut selv om den ikke var myntet på spesifikke debattanter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du sikker si. Men det han andre gjør her er å tolke noe som faktisk skjedde i reklamen. Du finner opp ting og sier ting som overhode ikke var representert i reklamen var en del av den for å styrke ditt argument. Det er en clean-cut stråmann.

Det må du gjerne påstå.

Min påstand var at tolkningen er gal.

Selvsagt ønsker ikke 'gilette' å si at menn ikke får grille, eller være hvite.

..Tror jeg da.

Det jeg tror de mener å si er "Hei! 'gilette' promoterer ikke overgrep'

Hvorfor de følte det var nødvendig er jo igjen deres tolkning av seg selv som merkevare.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Aha.

Finnest det eksempler på femininitet som gjør en kvinne fks, til en dick?

Det gjør det helt sikkert men er ikke et større samfunns problem.

På samme måte som de finnes svarte rasister i USA. Men det er ikke et samfunns problem som white som er rasister mot svarte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det må du gjerne påstå.

Min påstand var at tolkningen er gal.

Selvsagt ønsker ikke 'gilette' å si at menn ikke får grille, eller være hvite.

..Tror jeg da.

Det jeg tror de mener å si er "Hei! 'gilette' promoterer ikke overgrep'

Hvorfor de følte det var nødvendig er jo igjen deres tolkning av seg selv som merkevare.

Hvorfor prøver du å argumentere med meg? Det er ikke jeg som kom med påstanden. Du dro frem en påstand fra en annen forumbruker for å vise at du fikk lov å være ille fordi andre her i diskusjonen var nesten like ille. Så da regner jeg med at argumentet ditt var at det var greit? Eller?

Om du vil diskutere påstanden til en ANNEN forumbruker, må du nesten ta den med de, og ikke meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor prøver du å argumentere med meg? Det er ikke jeg som kom med påstanden. Du dro frem en påstand fra en annen forumbruker for å vise at du fikk lov å være ille fordi andre her i diskusjonen var nesten like ille. Så da regner jeg med at argumentet ditt var at det var greit? Eller?

Om du vil diskutere påstanden til en ANNEN forumbruker, må du nesten ta den med de, og ikke meg.

??

Det er vel fordi jeg er uenig med det du sier da.. tror jeg..

Du sier det er jeg som har stråmenn, jeg sier at jeg tror det er en korrekt tolkning av reklamens 'budskap'.

Og jeg tok vel allerede dette med den andre forumbrukeren, men det er du som fortsetter, så da svarer jeg deg.

Men for all del, vi må gjerne slutte.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å forstå hva du mener, men det er mulig at vi har ulik oppfatning av hva 'maskulinitet' innebærer.

Hvis du setter likhetstegn mellom 'maskulinitet' og 'å være en drittsekk', så skjønner jeg kanskje hvor du vil hen, men da er vi antageligvis uenige om hva 'å være en drittsekk' innebærer, så det blir bare å flytte problemet.

Aha. Jeg ser feilen du gjør. 

La meg derfor ta deg gjennom reklamen. Først så blir vi introdusert til menn som alle ser triste og/eller angrende ut, mens vi hører om seksuelle trakasserier og overgrep. De fleste kan være enige i at sånne ting absolutt ikke er greit. Så hører vi "Is this the best a man can get". Oversatt til norsk: "Er dette det beste en mann kan bli?" Det man her spør om er om dette er det beste noen som helst menn kan bli. Man sier altså noe om menn som gruppe. Jeg er overhode ikke interessert i å bli satt i en slik bås. 

Så ser vi at en gjeng gutter løper etter en gutt. Det ser ut som at de leker, men mulig det er dårlige skuespillere. Hvis de mobber, så kobles dette rett inn i neste scene hvor en gutt får trøst av sin mor. Hvor det vises "snakkebobler" som viser at han får stygge meldinger. Dette er svært lett å tenke at dette da må komme fra andre gutter. 

Sånn fortsetter det gjennom hele første segment av filmen. Alt negativt er menn, og det lille positive som gjøres er fra kvinner. Og dette koples altså opp med menn som gruppe jmf "Is this the best a man can be". Dette er altså alle menn som er negativt, og alle må forandre seg.  Blant annet ved å "arrestere" en kompis som ber en dame om å smile til kameraet. Denne "trøstescenen" er også veldig interessant fordi den både fremstiller mor som den snille, far er fraværende. Mor beskytter gutten mot alle de slemme andre guttene. Og som en sidenote så er ikke denne type mobbing noe som er typisk for gutter. Det er typisk for jenter. 

Så over til grillscenene. Og hva er vel mer et symbol på den typiske mann enn hans grill. Her fremstiller man det som at menn unisont aksepterer all denne negative atferden ved å si i kor "boys will be boys". 

Så koples det igjen til "is this the best a man can get", for å sementere at sånn er alle menn. 

Det er altså ikke jeg som kopler maskulinitet til å være drittsekk, men Gillette. 

• Liker 9
Lenke til kommentar

Det er ikke et stort samfunnsproblem det heller. Om man virkelig vil snakke om store samfunnsproblemer så kan man snakke om vold relatert til skytevåpen og svart mot svart kriminalitet.

Du behøver ikke bevise du er rasist hver gang du poster. Vi er alle klar over det for lenge siden.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er altså ikke jeg som kopler maskulinitet til å være drittsekk, men Gillette.

Jeg er enig i det meste du skriver, med unntak av alle antagelsene du gjør.

Gillette kobler det å være en drittsekk til 'toxic masculinity'.

Du ser ut til å mene at det bare finnes en type 'masculinity' og at Gillette derfor indirekte kaller deg en drittsekk.

Klassisk misforståelse fra din side.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Du påstår at hvit rasisme mot svarte ikke er et problem.

2. Du copy paster talking points fra rasist blogger/sider/nyhetskanaler.

1. Det har jeg ikke påstått, jeg sier det ikke er et stort samfunnsproblem.

2. Åja? Da vil jeg gjerne ha eksempel både på hva jeg har sitert, og hvilken "rasistisk" blogg/nyhetskanal jeg siterer.

Må være kjedelig å se rasisme i absolutt alt slik du gjør.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 6
Lenke til kommentar

1. Det har jeg ikke påstått, jeg sier det ikke er et stort samfunnsproblem.

2. Åja? Da vil jeg gjerne ha eksempel både på hva jeg har sitert, og hvilken "rasistisk" blogg/nyhetskanal jeg siterer.

Må være kjedelig å se rasisme i absolutt alt slik du gjør.

Jeg ser ikke rasisme i alt. Men du er en av forumets aller største rasister.

Og jeg har hatt nok av deg for en uke eller to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke rasisme i alt. Men du er en av forumets aller største rasister.

Og jeg har hatt nok av deg for en uke eller to.

Ah, ingen substans i anklagene altså. Typisk. Slike som deg er så vant med at folk blir redde når dere hyler rasisme at om noen faktisk ber deg utdype så stikker dere av.

Så forutsigbart, og ikke minst FEIGT.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste du skriver, med unntak av alle antagelsene du gjør.

Gillette kobler det å være en drittsekk til 'toxic masculinity'.

Du ser ut til å mene at det bare finnes en type 'masculinity' og at Gillette derfor indirekte kaller deg en drittsekk.

Klassisk misforståelse fra din side.

Finnes det virkelig flere maskuliniteter? Annet enn begreper funnet på av feminister. 

Og legg merke til at jeg i mitt svar til deg ikke nevner maskulinitet. 

Det som imidlertid er påfallende er at du nå hevder at Gillette kobler det å være drittsekk til "toxic masculinity", men hele filmen fremstiller jo menn som en ensartet gruppe. Om du kaller det drittsekk eller "toxic masculinity" er revnende likegyldig for argumentet. Filmer spør jo bokstavelig talt om "Is this the best a man can get" etter å ha vist en rekke negative handlinger, og holdninger. Og i neste segment påstås det at noen. Altså noen, ikke mange, men noen. Ikke flertallet, eller en stor gruppe, men noen. Noen har forandret seg (implisitt at de egentlig er slemme stygge menn tidligere). Deretter viser de omsorgsfull atferd fra flere menn. Deriblant en temmelig "kvinneaktig" "omsorg" ved "arrestere" kompisen fordi han ber en dama om å smile til kameraet...  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. To guttunger som slåss, så kommer en feminin mann til de og griper såvidt inn før han sier "that'ssss not how we treat eachssss othersss, ok"?

Vær nå for faen litt streng mot drittungene, gi de et skikkelig løvebrøl og fortelle dem på en smart måte hva de KAN eller IKKE FÅR LOV til å gjøre, og forklar logikken bak slik at de lærer å bruke hjernen de har blitt født med.

Greit, jeg la merke til noe irrelevant i reklamen. Men det er jo bare mer av pisset som serveres til homseguttene og potensielle transvestittkonvertitter som kan bli fremtidens kjerringer. Hvorfor ikke bare ha en reklame full av "menn" som gaper med munnen for å ta selfie? Og si, dette er de nye mennene, det er ingenting galt i å være en bløt feminin mann som tar bilder av seg selv, bruker veske og bukser som er for trange.

Selv gir jeg blaffen i gillette, jeg har ikke brukt produkter fra gillette på sikkert 10 år, og da som et unntak. Hadde jeg brukt gillette hadde jeg gitt blaffen i reklamen, selv om den gir et idiotbudskap. Men noe av det som sies i reklamen er jo sant, annet er ren idioti. En skikkelig mann tar jo tak i en annen man om han plager en kvinne. Da griper han hardt i armen istedenfor å si "sssslikt sssskal man vel ikke gjøre". Da sier man heller noe med kort utrop "skjerp deg!", "hei, stop det der", og med autoritet. Ikke mer visssss vassss.

Hvor er shampooreklamene til kvinner som fordømmer å kle seg og oppføre seg som en hore og en prostituert? Hvor er parfymereklamen som fordrer at kvinner kler seg på en feminin og flott måte heller enn som en gatehjørneprostituert? Hvor er magasinreklamen som oppforder kvinner til å oppføre seg som en flott kvinne, heller enn som en mann?

Skal vi ikke alle heller flytte til Japan, der folk er for redde til å ha kontakt med det andre kjønn? Ellers kan man jo bare kutte bort kuken på statens regning og bli til kompisens nye kone? For å flørte med kvinner eller være mannlig rundt kvinner, det er jo bare så fy fy. Gi konen et klask på rompen eller ta tak i puppene hennes mens hun er på kjøkkenet, det er jo helt forferdelig. Det er jo ingen kvinner som liker slike ting. Det er ingen kvinner som liker at mannen fysisk viser at de liker henne, at de oppretholder flørten også etter at de er gift. Nei fy..

Men at kvinner som kler seg som horer når de drar på byene blir plystret på, klådd på eller seksuelt tilnærmet, det skal man vel helst forby. Slike menn hører jo hjemme i fengsel aller helst, eller hva?

Jeg driter i reklamen til Gillette for å være helt ærlig, men den fremmer jo det samme søppelet som både filmer, tv-serier, reklamer, massemedier og andre idag gjør. En anti-menneskelig agenda som fremmer et slags bakvendland der det er normalt for menn å knulle andre menn, normalt å kutte av seg kuken og ballene og klistre på et vaginaklistermerke, normalt for menn å gå med veske, og kvinner å gå med stygge manneklær, hvor det ikke finnes noe som er unormalt, ei heller noe som er normalt, hvor vi fortsetter å senke standarden for alt mulig, jeg meg og mitt er det som teller, filosofi finnes ikke kun vitenskap, fornuft kan vi kaste på søppelhaugen for den kan ikke bevises vitenskapelig, ubegrunnet er politiker x forferdelig mens politiker y er fantastisk..

Men ja ja. Jeg kunne sikkert laget en mye lenger beskrivelse. Jeg driter i gillettreklamen, men lager en lang kommentar om temaet alikevel, fordi selve temaet reklamen fremmer er interessant å diskutere imot.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...