Gå til innhold

Er det mulig å ta en "double degree master?"

HEYTHERE

Anbefalte innlegg

Hei

er det mulig å ta en double degree master i maskin og noe annet, som en ingeniør?

i så fall, hvilke skoler tilbyr dette? er det mulig å jobbe på ved siden av skole i tillegg? Hadde dere også anbefalt å dra på utveksling, i et av årene/begge?

På forhånd takk!

Mvh nysgjerrig 17 åring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt eg veit så har vi ingen formelle ordningar for double degree i Norge. Men det er likevel mulig i mange tilfeller så lenge eksamensdatoer og eventuelle datoer for obligatoriske timer kræsjer. Men eg har ikkje høyrt om høgskular og universitet som formelt har inngått avtaler om tilpasse sine studieprogram slik at det er mulig å studere på to eller fleire skular samtidig.

Dersom du tar to mastergrader parallelt (på normaltid) så vil eg fråråde deg å jobbe ved sidan av, døgnet har nok ikkje nok timar til dette. Då må du eventuelt ta færre fag i kvart semester, og då vil eg heller anbefale å fokusere på ei mastergrad om gangen.

Ein kan også stille spørsmål ved om du har særleg mykje å hente på å søke jobb med to mastergrader utan arbeidserfaring, i dei fleste stillingane vil du vanligvis uansett berre brukt ei  avmastergradene aktivt.

Om du bør reise på utveksling eller ikkje er avhengig av kva du studerer og kva slags utveksling det er snakk om. Men for dei fleste så gir utveksling lite igjen i form av studieprogresjon. Eit utvekslingsår gir vanlegvis mest i form av personleg utvikling og uformell språkkompetanse. Det er også lite aktuelt å ta fleire fag enn normalt på utveksling sidan litt av poenget med å være utanlands er å oppleve nye ting, ikkje sitte på ein hybel for å studere heile døgnet.

Andre løysningar du kan gå for er å ta to bachelorgrader som i mange tilfeller vil gi omtrent lik uttelling som ein mastergrad så lenge det er to samanfallande bachelorgrader.

Her er det ordningar der ein kan bruke "omigjen" studiepoeng som du alt har tatt. Så når du har tatt ei bachelorgrad på 180 studiepoeng (3 år), så treng du berre 90 studiepoeng (1,5 år) for å få bachelorgrad nummer to. Det vil vanligvis være godt overkomelig å ta dei siste 90 studiepoenga på eit år så lenge eksamensdatoane ikkje er samanfallande.

Vil du ha master i tillegg så kan dei fleste bachelorgrader byggast på til master ved å studere 2 år til, også her vil det være mulig å komprimere tida til berre 1 år om det passar med eksamensdatoane og du har arbeidskapasiteten til å fullføre.

Lenke til kommentar

Hei

er det mulig å ta en double degree master i maskin og noe annet, som en ingeniør?

i så fall, hvilke skoler tilbyr dette? er det mulig å jobbe på ved siden av skole i tillegg? Hadde dere også anbefalt å dra på utveksling, i et av årene/begge?

På forhånd takk!

Mvh nysgjerrig 17 åring.

I utlandet eller Norge? Dette tilbys iallfall ikke spesifikt noen plass i Norge, og tror du skal slite med å finne det også utenlands. Du må rett og slett ta fagene som kreves og deretter skrive en oppgave for hvert av de to fagområdene. Når en vanlig (integrert) master tar 5 år, tipper jeg du må bruke 7-8 år dersom du skal ha to grader. Med stor dedikasjon, og dersom du er særskilt intelligent, kan du kanskje skvise det ned litt.

Lenke til kommentar

Så vidt eg veit så har vi ingen formelle ordningar for double degree i Norge. Men det er likevel mulig i mange tilfeller så lenge eksamensdatoer og eventuelle datoer for obligatoriske timer kræsjer. Men eg har ikkje høyrt om høgskular og universitet som formelt har inngått avtaler om tilpasse sine studieprogram slik at det er mulig å studere på to eller fleire skular samtidig.

NHH tilbyr dobbel mastergrad som avlegges både ved NHH og en partnerinstitusjon i utlandet i løpet av to år. Men åpenbart ikke i ingeniørfag.

I utlandet eller Norge? Dette tilbys iallfall ikke spesifikt noen plass i Norge, og tror du skal slite med å finne det også utenlands. Du må rett og slett ta fagene som kreves og deretter skrive en oppgave for hvert av de to fagområdene. Når en vanlig (integrert) master tar 5 år, tipper jeg du må bruke 7-8 år dersom du skal ha to grader. Med stor dedikasjon, og dersom du er særskilt intelligent, kan du kanskje skvise det ned litt.

Ikke slik man kjenner opplegget fra NHH: https://www.nhh.no/studenthistorier-fra-nhh/tre-myter-om-dobbelgrad/

Altså, en dobbelgrad og to separate mastergrader er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...