Eriksendrul Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Min bror skal arrangere en navnfest (En slags form for privat dåp) nå på søndag. Hva skal jeg gi i gave til dette barnet? Jeg har aldri vært på noe sånt før og det forventes kanskje en liten ting. Smykke? Dette barnet har jo fått forferdelig mye leker,klær og annet dilldall til jul, så føler det blir litt bortkastet. Jeg har ikke så veldig mye penger heller, så det er vanskelig og finne på noe. litt penger kan jeg jo bruke Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Navnefest er, som du sier, ment som den samme oppmerksomheten som en dåp - og cudos til din bror for ikke å melde barnet inn i en religion "bare for moro skyld"- så samme gaver som dåp er helt greie (juvelerer har som regel en egen liten seksjon for slike gaver og noen av disse er litt mer "generelle", som et lite sølvtog f.eks). Her har de alle prisklasser. Ellers er det også mer vanlig å kunne gi mer "bursdagslige" gaver i en navnefest som penger, leker eller annet babyutstyr. Jeg pleier å gi penger eller gaver for 250,- pr barn i vanlige gaver og 500,- til mer spesielle ting som dette, men det er helt opp til deg selv. Hvis du føler for å blåse 2 laken eller ikke har råd til mer en 50 kroner så er det oppmerksomheten som teller. Hvis mottakeren forventer høye summer så er det mer passende med et gratulasjonskort, spør du meg. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 15. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2019 Forventer nok ikke stort fra meg da jeg er Lærling og ikke har den største inntekten, men forbruket mitt er ikke så høyt så jeg har nok til og rive i en fin gave, Jeg vet bare ikke hva det skal være for noe. Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Har brukt å gi 500-1000 kr i kontanter i slike gaver til sparing. Jeg føler at mer minnegaver som gull/sølv/smykker osv er mer forbeholdt de eldre som besteforeldre/oldeforeldre å gi slik at barnet skal kunne ha et håndfast minne i tilfelle de ikke lenger skulle være der når barnet har vokst opp og jeg er ikke helt der ennå. Endret 15. januar 2019 av andr3as Lenke til kommentar
sector Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Fondsandel. Så kan du evt fylle på senere hvis det er aktuelt å fortsette å gi gaver. Barn pleier å ha nok av både leker og klær. En andel i et fond kan komme godt med på lang sikt. Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Glem sølv og smykker, de fleste bryr seg ikke. Tenkte på index fond, men det er klønete å få til med en så liten. Barnetalerken, akebrett, tja. Spør foreldrene om hva de trenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå