Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykemeldt 1 år - hva nå?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Enkel sak. Jeg har skadet meg på jobb og vært sykemeldt et år nå. Det er psykiske plager, og fysiske plager, skadet begge hendene, ergo, jeg kan ikke ha fysiske jobber eller løfte ting.

Jeg har søkt om AAP, men fikk avslag. De mente jeg ikke var minst 50% arbeidsufør. Dette er dog feil, kravet mitt er kun 30% ettersom jeg har godkjent yrkesskade. Jeg har påminnet dem på dette, og ikke fått noe offisielt svar, men rådgiveren mkn sa hun fikk et nei idag. Hun sa jeg kan søke om tiltakspenger. Jeg er på et år varighet tiltak for å finne jobb, ca en gang i uka. Det vil si jeg kan få 4x375kr utbetalt per måned? Det kan vel ikke være riktig?!

Jeg har så store psykiske og fysiske plager at jeg ikke kan dra tilbake i jobb. Min fastlege har også innsendt dokumentasjon og legeerklæring at jeg er 50% ufør mener han. Likevel mener NAV jeg ikke er det. Ikke ta meg feil, jeg VIL jobbe! Jeg har vist flere jobbtilbud og sagt om jeg bare kan få klasse C, har jeg jobb på dagen. Dette takket de nei til.

Utbetalt i lønn hadde jeg i snitt kr20-24.000kr etter skatt.

Jeg har billån, forsikringer, faste utgifter osv på kr10.000 i måneden. I tillegg er levekostnader, bommer, osvosv. Og de mener jeg skal leve på kr2000 I måneden tiltakspenger..?!

Retten til sykepenger gikk ut idag. Jeg sitter med store regninger fordi de kommer brått her og der og jeg ikke får betalt ting i tide.

Hva skal jeg gjøre nå? Jeg har jo ikke råd til å betale for noe og kommer jo til å få betalingsanmerkninger og alt. Og de mener jeg skal leve på kr2000?

Anonymous poster hash: a7dd4...5b0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må prøve å komme deg ut av den sirkelen at du er "for psykisk syk" til å få deg jobber. Slutt å si sånt til deg selv, du tror jo på det.

Når kanskje nettopp grunnen til at du føler deg dritt er at du ikke har noe å gjøre eller jobb å gå til.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du har jobb på dagen dersom du skaffer deg klasse C, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har gjort dette.

Ta opp et lån som dekker det det koster, så har du jo en godt betalt jobb..

Anonymous poster hash: 3f75b...4d0

Det er jo en stor utgift å ta i en smell, og lån har vært vanskelig.

Nei, sier ikke jeg er for å syk til å jobbe, men jeg behøver hjelp med dette. Jeg har ingen utdanning, kun klasse B, og nå sliter jeg med begge hendene og kan ikke løfte noe. Til og med folk på Kiwi har ihvertfall gjort ferdig feks VGS. Det lønner seg jo ikke for meg å gå fra en godt betalt jobb til å stå i kassa på feks Kiwi til et par tusen i måneden, uten utdanning, når jeg har regninger større enn det.

Det var jo uansett ikke helt spørsmålet, men heller hva jeg burde gjøre nå, ettersom jeg jo ikke kan leve på et par tusen i måneden, så kan jeg heller ta jobbiten når jeg er sikker på at jeg fysisk kan overleve kortsiktig tenkt.

Lenke til kommentar

Nei, sier ikke jeg er for å syk til å jobbe, men jeg behøver hjelp med dette. Jeg har ingen utdanning, kun klasse B, og nå sliter jeg med begge hendene og kan ikke løfte noe. Til og med folk på Kiwi har ihvertfall gjort ferdig feks VGS. Det lønner seg jo ikke for meg å gå fra en godt betalt jobb til å stå i kassa på feks Kiwi til et par tusen i måneden, uten utdanning, når jeg har regninger større enn det.

Det var jo uansett ikke helt spørsmålet, men heller hva jeg burde gjøre nå, ettersom jeg jo ikke kan leve på et par tusen i måneden, så kan jeg heller ta jobbiten når jeg er sikker på at jeg fysisk kan overleve kortsiktig tenkt.

Om utbetalingene dine ikke dekker livsopphold kan du vel få ekstra sosial stønad.

Om du fortsatt har rett til vidergående utdanning eller eventuelt kvalifiserer til voksenopplæring så kan du ta C, D og E-lappen på VGS.

Anonymous poster hash: d4f0e...76f

Lenke til kommentar

Par tusen i md på kiwi?

PS: Har hatt sykemelding 1år + snart 5år på AAP.

Og er på kiwi for å teste meg selv. Jobben er tung, men ikke armene jeg sliter med, men føttene.

Ps2: Jeg er snart 53 og klager ikke over hva jeg får på AAP,

Lenke til kommentar

Jepp, min feil :)

Får å få uføre trygd i dag må du teste hva du klarer.

Er selv i samme båt, vil jobbe men sliter med de timene jeg er på kiwi.

Men det er kjekt å ha noe å gjøre.

Men har selv yrkesskade forsikring, men ikke godkjent enda. Bir ikke det før jeg har teste hva jeg klarer og får godkjent uføre trygd fra nav.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du FÅ klasse C? Betal for det selv slik alle andre om du mener det gir deg mulighet til jobb.

Og du får ikke et par tusen i måneden for å stå i kassa på Kiwi, det er en helt normalt betalt jobb såfremt du har 100% stilling.

Klasse C er en kostnad på cirka kr100.000. Hittil har jeg faktisk allerede betalt cirka kr60.000 av dette selv, fordi små kurs er et par tusen her og der. Det jeg sliter mest med er YSK, som er en smell på kr40.000 på én enkel faktura, hadde jeg kunne fått den delt opp hadde det ikke vært noe problem.

Det med Kiwi var et eksempel, men å jobbe på Kiwi vil jo ikke være en enkel jobb da jeg har problemer med hendene som gir varige smerter ved bruk. Feks skanne varer, eller pakke hyller, vil bli trøblete for meg.

Som klasse C, hvor jeg har erfaring innen yrket, er det jo svært mye mer enn å bruke hendene. Mange yrker bruker bilen som verktøy uten å drive med konstant tunge løft. Kan selvfølgelig ikke drive med leveranser osv.

Takker selvfølgelig for alle svar, men det med jobbmulighet og yrke er egentlig ikke problemet akkurat nå. Jeg driver på med klasse C, men det tar tid å spare opp penger for slikt når man har faste utgifter. Det jeg skulle poengtere var bare at NAV har brukt 265.000kr utbetalt etter skatt i sykepenger, mens problemet hadde vært løst etter kr40.000, dokumentert med jobbtilbud og hele pakka jeg viste dem. Det er uansett ikke det jeg spør om hjelp med.

Det jeg ber om erfaring og hjelp med nå, er hva jeg skal gjøre nå, ettersom jeg nå får, eller planlagt skal få, kr7500 i måneden. Med livskostnader, faste kostnader, lån, forsikringer osv som dessverre ikke er valgfrie og kan kuttes ned på 1-2-3 (bilen står feks til salg allerede) så er det å gå fra kr22.000 til kr7500 utbetalt i måneden en ganske så kraftig og vond smell.

Lenke til kommentar

Har du fått erstatning for at du skadet deg på jobb?

Ikke enda ihvertfall, jeg skal innom en advokat og se om det er noe å gå fram med. Forsikringen avviste kravet, selvfølgelig, selv om det er påvist, uhelbredelig og varig skade, og godkjent yrkesskade av NAV.

Det jeg forøvrig siktet til med Kiwi var at min oppfatning er at det er vel mye vikarer, og deltidsstillinger på matvarebutikker, og bare et fåtall 100%, men skyt meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

"Som klasse C, hvor jeg har erfaring innen yrket, er det jo svært mye mer enn å bruke hendene. Mange yrker bruker bilen som verktøy uten å drive med konstant tunge løft."

Du viser at du er løsningsorientert. Og det beste hadde jo vært om du fikk jobbe med noe innen det her som du kunne gjøre, selv med skadede hender. Kan jeg spørre hva slags skade det er? Kan du gripe ting, bevege håndledd etc? Det spørs jo også om du hadde klart å finne en så spesifikk jobb da, da må det være en arbeidsgiver som er villig til å legge til rette på den måten.

Og kanskje dét er løsningen her? Å ringe rundt til transportselskaper og alt mulig du kan tenke deg, om de kunne tenke seg å prøve det? Jeg har hørt at NAV -kan- dekke ting hvis de har garanti på at du får jobb etterpå. Men bare "kan". NAV er veldig tilfeldige å ha med å gjøre.

Så til sist, med tanke på økonomi, vil jeg bare nevne at du må bestemme deg for hvilken retning du skal ta. Jeg kan legge ut to hovedretninger jeg tenker er reelle:

1) Du står på og gjør alt du kan får å få deg jobb du ønsker, fortsetter å kommunisére med NAV, fastlege og (du hadde en rådgiver?) omtrent daglig, og får deg jobb innen et par måneder, før økonomien går helt skeis. I mellomtiden søker du sosialstønad, noe som kan bli avslått, siden du antageligvis har noen verdier som du blir tvunget til å selge først (bil, dyre møbler osv). Har hørt om det før.

På toppen av dét, må du sende søknader til (sist jeg søkte om sosialstønad) 3 forskjellige arbeidsplasser, melde deg inn i 3 forskjellige vikarbyråer, så er det en myriade av andre skjemaer du må kopiere (husk kopi av alt til deg selv i tilfelle NAV roter bort papirer). Minst 15-20 ark til sammen. Så det er en ukes jobb å samle skjemaer til å søke om sosialstønad, hver måned... bare for å forberede deg.

2) Du tar kontakt med psykolog og går på psykiske plager, kombinert med de fysiske plagene, og går inn for å få uføretrygd. Da blir det ikke mer full jobb, men du kan jobbe litt ved siden av. Dette er en lang prosess, og du må sørge for at NAV forstår du er syk nok til ikke å jobbe. Du må rett og slett bestemme deg for at du ikke skal jobbe. Hvis du såvidt viser NAV at du kan jobbe -litt-, så får du sjelden noe som helst. Du må selge sjela di, på en måte. Men egentlig er det også å innsé at du vil ikke klare å stå i med halvveis jobbsituasjon, usikker inntekt, ingen støtte fra NAV osv. Systemet er det for å hjelpe folk, du har bidratt i mange år, du skal ikke føle at du skal havne på gata fordi du ikke finner jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...