Gå til innhold

Tilbud om lønn, ble jeg lurt?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg hadde 410.000 i fastlønn, men ønsket å bytte jobb. Takket ja til et vikariat. I kontrakten står det "lønn 425.000 kr, tilsvarer 217,95 kr i timen". 

Jeg regnet ikke på dette, men følte 425.000 var nokså greit. 

Har skjønt i ettertid at det er basert på en utregning som tar utgangspunkt i at man jobber 52 uker i året, altså 1950 timer. Men tar man utgangspunkt i 1762 timer som er korrekt antall timer en jobber i 100% så blir lønnen rundt 384.000 kr. 

Har jeg virkelig gått ned 26.000 kr i lønn?

Endret av Audiovisuelt2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

Jeg hadde 410.000 i fastlønn, men ønsket å bytte jobb. Takket ja til et vikariat. I kontrakten står det "lønn 425.000 kr, tilsvarer 217,95 kr i timen". 

Jeg regnet ikke på dette, men følte 425.000 var nokså greit. 

Har skjønt i ettertid at det er basert på en utregning som tar utgangspunkt i at man jobber 52 uker i året, altså 1950 timer. Men tar man utgangspunkt i 1762 timer som er korrekt antall timer en jobber i 100% så blir lønnen rundt 384.000 kr. 

Har jeg virkelig gått ned 26.000 kr i lønn?

Det er helt normalt å oppgi årslønn i 1950 timer. Når en legger til feriepenger pleier det å stemme ganske greit. Så nei, du har ikke gått ned i lønn. 

Lenke til kommentar

Det er helt normalt å oppgi årslønn i 1950 timer. Når en legger til feriepenger pleier det å stemme ganske greit. Så nei, du har ikke gått ned i lønn. 

Ja, med feriepenger blir det vel rundt 425.000. Men i gamlejobben hadde jeg 410.000 (fastlønn) + feriepenger. Om vi sier feriepenger er 50.000 kr tjente jeg da egentlig 460.000? 

Lenke til kommentar

Ja, med feriepenger blir det vel rundt 425.000. Men i gamlejobben hadde jeg 410.000 (fastlønn) + feriepenger. Om vi sier feriepenger er 50.000 kr tjente jeg da egentlig 460.000? 

Gammel jobb:

410 000 * 1,12 = 459 200

Ny jobb:

1762,5 * 217,95 * 1,12 = 430 233,3

Antar at du har 5 uker ferie og 12% feriepenger i begge stillingene. 

Lenke til kommentar

Skjønner, men da er det slik jeg fryktet i grunn. 30k ned i lønn når man ser på totalen.

Hvis din tidligere arbeidsgiver har oppgitt årslønn basert på ~47 uker jobb og med tillegg av ferielønn, så er det din tidligere arbeidsgiver som har oppgitt lønn på en uvanlig måte. Det er klart mest vanlig å oppgi årslønn med forutsetning av fullt arbeidsår, slik at lønn inkludert feriepenger blir ca. det samme som lønn for fullt arbeidsår ville vært uten feriepenger. Det er i tråd med ferielovens system, og gjør det enklere å regne mellom årslønn, månedslønn og dagslønn.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Strengt tatt har du nok lurt deg sjølv ved å samanlikne epler og pærer.

Samtidig så er det nok ikkje din feil dersom din fyrste jobb brukte ein uvanleg måte å oppgi lønna på.

Det vanlige er å oppgi årslønn som eit årsverk på 1950 timar som då lett kan reknast om til månedslønn ved å dele på 12.

Det er som nemnt uvanlig å oppgi årslønn som lønn per arbeidstime pluss ferielønn, om ikkje anna fordi det er ein risiko for at arbeidsgiver blir pressa ekstra hardt på lønn av tilsette som ikkje har satt seg inn i din tidlegare arbeidsgiver system.

Hadde situasjonen vært omvendt og du hadde ei lønn på 425 000 basert på vanlig 1950 timars årsverk, så hadde du nok takka nei til 410 000 pluss ferielønn dersom du ikkje hadde finrekna på det.

Ikkje at det hjelper deg no, men det er av den grunnen også idiotisk av tidlegare arbeidsgiver å oppgi lønn på denne måten. Den tidlegare arbeidsgivaren har alt å tape og inngenting å vinne på å oppgi lønna til potensielle arbeidstakarar på ein slik måte at lønna ser lavare ut enn den er.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at din nye arbeidsgiver har lurt deg på noe vis. 
Din timelønn = Årslønn/1950. Det stemmer godt. 

Du skal få lønn på 425.000/12 per måned. Unntaker er mai eller juni, der man trekker fra 5 uker ferie og utbetaler feriepengene istedenfor. 

Jeg er ganske sikker på at du har hatt samme ordning før, og at du har gått opp i lønn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...