Gå til innhold

Tidspress og manglende opplæring bidro til helikoptervelt på Sola


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det som skjedde. Pilotfeil. Her skåler jeg for at Ingstad-rapporten er like ærlig.

Men det er ganske spesielt at en FbW-maskin ikke identifiserer dette når det skjer, det er jo omtrent som å ha gassen på fullt i en bil under lukeparkering. Og med de manglende prosedyrene fra Leonardo, så er det nesten som forventet fra en Italiensk produsent. Håper de italiensk-produserte F-35 er bedre!

 

Men verdt å merke seg at maskinen ikke skulle ta liftoff, så spørs om ikke operasjonsleder har gjort noe feil her også, om mannskapet har blitt bedt om å se vekk fra noen av prosedyrene for liftoff.

Men uanfaen, har du ikke kontroll på kollektivet så har du ikke kontroll på maskinen. Det høres ut som de kom rett fra S92 eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var det som skjedde. Pilotfeil. Her skåler jeg for at Ingstad-rapporten er like ærlig.

Men det er ganske spesielt at en FbW-maskin ikke identifiserer dette når det skjer, det er jo omtrent som å ha gassen på fullt i en bil under lukeparkering. Og med de manglende prosedyrene fra Leonardo, så er det nesten som forventet fra en Italiensk produsent. Håper de italiensk-produserte F-35 er bedre!

 

Men verdt å merke seg at maskinen ikke skulle ta liftoff, så spørs om ikke operasjonsleder har gjort noe feil her også, om mannskapet har blitt bedt om å se vekk fra noen av prosedyrene for liftoff.

Men uanfaen, har du ikke kontroll på kollektivet så har du ikke kontroll på maskinen. Det høres ut som de kom rett fra S92 eller noe.

 

På S92 er prosedyren at en flyger alltid skal ha kontroll på collektive på bakken fra oppstart til shutdown. Dette fordi naturlig hvilestilling på collective er over flat pitch når rotoren står stille, men også fordi man kan få collective trim runaway, hydraulic boost hardover, eller hvis man mister generatorene så forsvinner strømmen til collective trim og den kan krype oppover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den fulle rapporten har en del oppklarende detaljer.

 

Den eneste indikatoren i cockpit på at kollektivet ikke står i nøytral er på den kunstige horisonten, og den viser ikke om kollektivet er mye ute av nøytral stilling eller bare litt, og kollektivet var som regel alltid bittelitt ute av posisjon.

 

Kollektivet siger oppover når helikopteret står ubrukt over natta. Dette er by design for at helikopteret skal være sikrere i lufta. Pilotene hadde ikke fått spesielt god kjennskap til denne egenskapen fordi treningsprogrammet var så hektisk at de alltid hadde fløyet et godt "oppvarmet" helikopter på kurs.

 

Sjekklistepunktet for å bekrefte at kollektivet er i nøytral sto sammen med en automatisk test som hadde en tendens til å feile hvis den ble kjørt før rotoren hadde full rotasjonshastighet, så pilotene valgte å hoppe over det siden de ikke skulle ta av uansett. De hadde ikke fått inn rutiner på å ta kontrolltesten før rotoren var i gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...