Gå til innhold

Isfront mellom Qualcomm og Apple kan gi neste iPhone en stor ulempe

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig nekter Qualcomm å levere når Apple bare bestemmer seg for at "Nei, vi er Apple, vi trenger ikke å betale dere etter avtalen vi har inngått."

Da sier det seg selv at ett firma vil straks stenge kranen, om du heter Apple, eller Bomtidilitada Mobil spiller ingen rolle, en avtale er en avtale.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk litt enig i. Qualcomm er avhengige av at det selges et godt antall chip'er, og da betyr utprisen hos Apple med flere en god del for omsetningen til Qualcomm. Selger du deg dyrt og få enheter så blir jo også kostnaden deretter.

Men det finnes det vel kanskje volumavtaler for likevel, så det er gjerne ikke selve grunnproblemstillingen her?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk litt enig i. Qualcomm er avhengige av at det selges et godt antall chip'er, og da betyr utprisen hos Apple med flere en god del for omsetningen til Qualcomm. Selger du deg dyrt og få enheter så blir jo også kostnaden deretter.

Men det finnes det vel kanskje volumavtaler for likevel, så det er gjerne ikke selve grunnproblemstillingen her?

Det har da ingenting å si om volumet er høyt eller lavt?

Om Qualcomm krever 1% av omsetningsprisen i avgift, så har det ingenting å si om man selger 1000 mobiler til 1000 kr eller 100 mobiler til 10 000 kr.

Lenke til kommentar

Svært mye av det Apple sier de har oppfunnet, er oppfunnet på universiteter og betalt av det offentlige.

Apple, og andre selskaper i samme båt, burde betale milliardbeløp til universiteter som kompensasjon.

Men dett er det nesten ingen som snakker om. Det forbigås i stillhet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir jo gull for Apple.

2019: Android telefon lanseres med 5g, Apple eiere synes ikke 5g er nødvendig.

2020: apple eiere skjønner fortsatt ikke vitsen med 5g.

2021: apple eiere skjønner fortsatt ikke vitsen med 5g.

2022: Apple lanserer iPhone XI6s Max AR med 5g, sensasjonelle overskrifter verden over og massivt salg. Apple eiere elsker 5g.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Næh. Jeg kan si på forhånd at jeg neppe kommer til å bry meg med 5G på mobilen, uansett om Apple kommer med det eller ikke. Vi har nå nådd det punktet både på bredbånd hjemme og på mobilen via 4G er det er "mer enn bra nok". Mer hastighet tilfører liten nytte. Om vi sammenligner med bil, så har vi nå en bil med 400hk. 1000hk er selvsagt mer, men nytteverdien av de ekstra 600hk er særdeles lav.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere forstår helt klart ikke, alle som er negative mot Apple her. Haha bare si stygge ting om Apple. LAte som om Qualcomm er ok.

Qualcomm er dømt i Sør-Korea.

Qualcomm inngikk forlik i Kina.

Qualcomm ble dømt i EU.

Apple og Intel saksøker Qualcomm i USA. Eneste større marked som Qualcomm enda ikke er dømt i. Qualcomm driver aktivt konkurransebegrensende og de blir dømt for det. De sitter på patenter alle må kjøpe. Dette krever da at de selger det til en rimelig pris. Qualcomm kan ikke si 1000 USD per patent, fordi da må alle kjøpe modem av Qualcomm. Og så kan Qualcomm da si de ikke selger modem separat. Så alle mobiler vil da måtte komme med Qualcomm Snapdragon, inkludert iPhone. 

Dette er det folk i tråden mener burde være lovlig. Hallo? Lov å tenke seg om. Mobiler i Kina ble alle billigere etter forliket. Det at Qualcomm taper er i ALLE mobilkunders interesse. Og likevel bare skriver folk negativt om Apple. Uten å sette seg inn i saken. Utrolig. Alle forbrukere  bør være på Intel og Apple sin side i denne saken. De to gjør mye galt også. Så ikke ta deres side alltid. Derimot i denne saken? Definitvit deres side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Næh. Jeg kan si på forhånd at jeg neppe kommer til å bry meg med 5G på mobilen, uansett om Apple kommer med det eller ikke. Vi har nå nådd det punktet både på bredbånd hjemme og på mobilen via 4G er det er "mer enn bra nok". Mer hastighet tilfører liten nytte. Om vi sammenligner med bil, så har vi nå en bil med 400hk. 1000hk er selvsagt mer, men nytteverdien av de ekstra 600hk er særdeles lav.

Det betyr nok mer enn du aner / har fått med deg skal du se. Når 5G skal ta over for WiFi i bedriftsmiljøer først. Så 5G er lik framtidens WiFi muligens vis "tilfeldighetene" vil ha det slik. Navnet 5G forteller jo ikke noe om akkurat det, så det er jo forståelig at folk ikke får sånt med seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det betyr nok mer enn du aner / har fått med deg skal du se. Når 5G skal ta over for WiFi i bedriftsmiljøer først. Så 5G er lik framtidens WiFi muligens vis "tilfeldighetene" vil ha det slik. Navnet 5G forteller jo ikke noe om akkurat det, så det er jo forståelig at folk ikke får sånt med seg.

Mulig det har mer å si for bedriftene. Men min telefon er privat ;) Og på Wifi er det samme greia. Kommer ny Wifi-6-standard snart, som skal være mange ganger raskere. Personlig ser jeg null poeng i det hjemme, har 2 stk. Unifi AP AC Pro hjemme som makser ut på 1300Mbit/s på 5Ghz og 450Mbit/s på 2,4GHz. Disse kommer nok ikke til å bli oppgradert før de enten går istykker eller standardene de bruker ikke er støttet av andre enheter lengre. Hastigheten er rett og slett mange ganger så stor som nødvendig. 

Lenke til kommentar

Men det kan ha noe å si for når du besøker et hotell neste gang 5G er en realitet, dersom hotellet har super-nice 5G hastighet i mot noe tregere WiFi-backup plan for gjestene. Før eller siden, gitt at det skulle ta over for WiFi da, så blir det nok attraktivt. Men da har man kanskje fått det i alle nye mobiltelefoner og nettbrett også kanskje innen den tid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...