AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 En venninne av meg som ganske nylig har kjøpt seg sitt første hus er nettopp ferdig med oppussing til en stor stum penger, Hun hadde verdivurdering før og etter oppussing, Slik at forsikring og boligens verdi ble justert riktig. Nå ganske kort tid etter at hun har gjort ferdig sitt hjem, fått alt på plass så får hun vite at det skal bygges en blokk foran huset hennes, Da mister tomten hennes godt over halvparten av solen i løpet av dagen, og utsikten fra stua og inn mot skogen blir erstattet med en fasade i betong. Hun kontaktet samme person som tok de to tidligere verdivurderingene på huset, og han fortalte at prisen ved evt videresalg kan bli betydelig mye mindre på grunn av dette, En sum større en hva hun brukte på og pusse opp huset (Femsifret) Kan man kreve noe i slike saker? Anonymous poster hash: 9d2d8...648 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Kommunen har lov til å gi byggetillatelse dersom det planlagte bygget er i tråd med reguleringsplanen i området. Hun skulle ha vært litt mer aktiv ifm. saksbehandlingen og levert inn en motsigelse til byggesaken. Er det allerede under oppføring er det antagelig altfor seint ute. Dersom det var et viktig moment i prospektet at utsikten fra stuevinduet var særdeles vektlagt, kan man ha en sak mot tidligere eier, dersom de var klar over det og bevisst skjulte det. Men jeg vil tippe at det står i prospektet at det henvises til byggesak xx-xxxx og gjeldende reguleringsplan, og at kjøper således burde sjekket ut det selv i forkant av kjøpet Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Har det ikke kommet noen form for nabovarsel for byggingen eller er det den som har kommet nå? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2019 Kommunen har lov til å gi byggetillatelse dersom det planlagte bygget er i tråd med reguleringsplanen i området. Hun skulle ha vært litt mer aktiv ifm. saksbehandlingen og levert inn en motsigelse til byggesaken. Er det allerede under oppføring er det antagelig altfor seint ute. Dersom det var et viktig moment i prospektet at utsikten fra stuevinduet var særdeles vektlagt, kan man ha en sak mot tidligere eier, dersom de var klar over det og bevisst skjulte det. Men jeg vil tippe at det står i prospektet at det henvises til byggesak xx-xxxx og gjeldende reguleringsplan, og at kjøper således burde sjekket ut det selv i forkant av kjøpet Det står ingen informasjon om oppføring av denne blokken noe sted, og planene for og bygge denne blokken er helt i startfasen, det har blitt observert biler fra diverse firmaer som tar bilder av området, har kjørt droner osv for og kartlegge/planlegge, hun kontaktet kommunen hun nå bor i og de sier at prosjektet ble påbegynt for mindre en 2 uker siden, så dette viste ikke forrige eier, men det "skiltes" med utsikt og sol i prospektet, og om blokken blir bygget der vi trur (der de har tatt bilder og målt) så mister hun solen fra rundt 4-5 tiden og utover på kvelden på en stor fin veranda, og dette ved en ganske lav blokk, så sannsynligheten for at denne blokken blir like høy eller høyere en vi frykter er stor, hvis ikke vil det bare tilsvare et hus på 2-3 etasjer Anonymous poster hash: 9d2d8...648 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Da er det bare å lese reguleringsplanen da. Der står det tillatte kotehøyder, mønehøyder, takvinkler og tetthet. Hvilken by ligger dette i? Har du noen naboer du kan alliere deg med? Alltid kjekt å være flere om en slik krig. Erstatning får man ikke, for et tiltak vil alltid være godkjent av kommunen og i tråd med reguleringsplan og politiske føringer. Det eneste man kan gjøre er å trenere byggesak og håpe på en redusert størrelse 1 Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Jeg er ingen ekspert på dette, men har vært borti en lignende sak. Jeg tror saksgangen i en slik sak er: 1. Bygget prosjekteres og søknad samt alle søknader om dispensasjon fra reguleringsplanen for området oversendes kommune. Denne skal samtidig oversendes samtlige berørte naboer, slik at man får mulighet til å kommentere søknaden. I større kommuner som aktivt går inn for fortetning, så gir kommunen dispensasjon fra reguleringsplan over en lav sko. Jeg har sett hager som har blitt seksjonert ut, hvor det nye bygget føres opp 2 meter fra det gamle bygget. Jeg tror at søknad om dispensasjon fra eventuelle lovkrav også sendes til kommunen, og at det også er kommunen som til syvende og sist kan gi utbygger dispensasjon fra lovkrav. Avstand til nabo tomt etc styres av lov, og ikke reguleringsplan (skyldes bla brannsikkerhet) men dette tror jeg også kommunen kan gi dispensasjon for. 2. Samtlige naboer som mottar en kopi av denne kan enten la være å kommentere den, eller å sende over kommentarer til både utbygger samt kommune. 3. Kommmunen skal legge samtlige kommentarer fra nabo til grunn for eventuell søknad fra utbygger, men dette tror jeg svært sjeldent skjer. Kommunen fatter så et vedtak, som også inneholder eventuelle dispensasjoner som utbygger har søkt om. 4. Nabo har så mulighet til å klage på selve vedtaket. Klagen behandles i første omgang av kommunen selv, deretter går den til fylkesmannen. Fylkesmannen fokuserer primært på om saken har blitt ført juridisk korrekt. Dersom fylkesmannen konkluderer med at klagen ikke skal tas til etterfølge, så er det klart for utbygger å starte bygging. I praksis må man altså både kommentere saken først, og deretter klage aktivt på vedtaket i etterkant. Dersom man er nabo (eller på annet vis bør ha status som part i saken, altså at man ikke direkte grenser mot prosjektet men likevel ligger veldig tett på), så mener jeg at utbygger plikter å holde deg orientert. Ta dog dette med en klype salt - har vært en kjapp runde gjennom lignende opplegg i nærheten av oss, så mitt erfaringsgrunnlag er ganske tynt. Mitt tips vil være å ta kontakt med jurist/advokat som har erfaring med denne type saker. Jeg mistenker at mange naboer "synser" mye når de skriver sine kommentarer og klager, istedenfor å argumentere ordentlig ved å vise til lovverk og tidligere dommer/praksis. edit:skriveleifs Endret 15. januar 2019 av BareGjest Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Søssen og typen bygger hus nå, de har fått enormt mange klager i fra naboen som mister utsikt. De har ikke slått igjennom på noe og kommunen har mer eller mindre sagt at klage på utsikt er noe de ikke vurderer engang. Men en kan jo alltids klage, men en kommer nok ikke der at utbygger dropper prosjektet uansett. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Har tittet litt i lokal kommunes reguleringsplaner for ny sentrumsbebyggelse og ser at eldre eneboliger som nå får 17m høye hus til nabo ikke får noe av kommunen. Man har vel sånn sett veldig lite rettigheter og kommunen har tilsvarende lite å tape og mye å vinne på øket skatt fra nye innbyggere/næring. Merker meg også at høringer ofte har kort varighet så man skal virkelig følge med for å være i forkant med protester. Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Problemet med utsikt og sol er jo det at "goden" er på en annen eiendom i utgangspunktet. Eneste måten å sikre god utsikt til f.eks. en innsjø, er å være grunneier på alle tomtene dit, inklusive innsjøen. Om man går litt i seg selv, kan en også tenke seg at ens eget hus sperrer utsikt for de som bor bak deg, og så videre. Så lenge tiltaket er i henhold til reguleringsplan, kommunens arealdel og norsk lov, vil det bli godkjent hos kommunen til slutt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Det er ikkje berre negativt at kommunen vil ha tettare bebyggelse heller. Sjølv om bustadsprisen kanskje går litt ned på grunn av mindre utsikt, så vil tomteprisen auke sidan ein utbygger kan være interessert i å kjøpe tomta for å bygge tilsvarande blokk med mange leiligheiter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå