pierce007 Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Hva er fordeler/ulemper med at arbeidsgiver betaler mobilbruken? Når blir det evt lønnsomt for arbeidstaker at arbeidsgiver betaler? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Den største fordelen og ulempen er at du blir innrapportert med eit fastbeløp på 366 kr per måned (4392 kr i året) for å få dine EKOM-utgifter dekt av arbeidsgiver. Med vanlig marginalskatt på 34,4% så betyr det at du betalar 126 kr per måned eller 1511 kr i året. Beløpet er uavhengig av den reelle verdien av EKOM-utgifter som du får dekt. Får du berre eit billigabonnement så går du marginalt i minus eller akkurat i null basert på dagens abonnementprisar. Får du eit dyrt abonnement så lønnar deg seg å skatte for fordelen i staden for å opprette eit slikt abonnement sjølv, og dersom du får dekt både eit svært mobilabonnement, breibandforbindelse heime, samt eige data-simkort til nettbrett og laptop så vil det være svært gunstig å skatte av berre 4392 kr i året. Det var ei stund at ordninga var dårlig med tanke på at det var mange billigabonnement som ein kunne klare seg fint med, men slik som det er no så er det stort sett ein økonomisk fordel å få dekt mobilbruken. Største diskusjonen rundt fordelar og ulempar er om du vil ha ei slik ordning eller ikkje. Det er ein del ikkje-økonomiske fordelar og ulempar som du også bør vurdere. Ikkje alle har same oppfattning av kva som er ein fordel og kva som er ein ulempe, så eg listar berre nokre punkt som du bør tenke over: -Rekningane blir betalt automatisk, utan at du treng å følge med. -Du vil berre ha ein mobiltelefon som du treng å ha med deg. -Terskelen for å ringe deg utenom arbeidstid er litt lavare, og du kan ikkje legge igjen mobilen på kontoret. -Du overfører telefonnummeret ditt til din arbeidsgiver som juridisk eigar. -Du vil ikkje vite om den som ringer er ute etter deg som privatperson eller yrkesperson (korleis skal du presantere deg når du svarer) -Arbeidsgiver velger abonnement for deg. 7 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Får du berre eit billigabonnement så går du marginalt i minus eller akkurat i null basert på dagens abonnementprisar. Får du eit dyrt abonnement så lønnar deg seg å skatte for fordelen i staden for å opprette eit slikt abonnement sjølv, og dersom du får dekt både eit svært mobilabonnement, breibandforbindelse heime, samt eige data-simkort til nettbrett og laptop så vil det være svært gunstig å skatte av berre 4392 kr i året. Veldig bra innlegg. Det oppsummerer det viktigste. Husk for øvrig at ofte er det ikke bare mobilabonnement som dekkes av arbeidsgiver, men også mobiltelefon. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Hva er fordeler/ulemper med at arbeidsgiver betaler mobilbruken? Styr unna !!! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Styr unna !!! Fordi? Personleg så er min største bekymring rundt det å ha jobbtelefon at eg kun har ein lovnad om å få tilbakeført mobilnummeret mitt dersom eg heller vil holde meg med mobiltelefon privat eller eg sluttar i jobben. Dette er sårbart dersom det skulle oppstå ein konflikt i framtida der arbeidsgiver vil bruke dette for å "straffe" meg litt ekstra, slik at eg må få meg eit nytt telefonnummer som eg må spre til mine kontakter. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Veldig bra innlegg. Det oppsummerer det viktigste. Husk for øvrig at ofte er det ikke bare mobilabonnement som dekkes av arbeidsgiver, men også mobiltelefon. Helt enig. Ofte er vanslig praksis å avskrive telefonen over to år, og da går den over til å bli din personlige eiendel. En del arbeidsgivere tilbyr også jevnlig oppgradering av telefon. Foruten å få dekket løpende abbonnement er det altså svært gunstig å få en ny mobiltelefon hvert 2-3. år. Ihvertfall hvis arbeidsgiver lar deg velge en ny toppmodell til 8-10.000 kr. Men hvis alternativet er en middelklassemobil til rundt 2000 kr, kanskje med oppgradering etter 5 år, hadde jeg styrt unna. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Helt enig. Ofte er vanslig praksis å avskrive telefonen over to år, og da går den over til å bli din personlige eiendel. En del arbeidsgivere tilbyr også jevnlig oppgradering av telefon. Foruten å få dekket løpende abbonnement er det altså svært gunstig å få en ny mobiltelefon hvert 2-3. år. Ihvertfall hvis arbeidsgiver lar deg velge en ny toppmodell til 8-10.000 kr. Men hvis alternativet er en middelklassemobil til rundt 2000 kr, kanskje med oppgradering etter 5 år, hadde jeg styrt unna. Mange selskaper har blitt noe mer restriktive siste perioden, spesielt etter at Apple gikk bananas på prisskalaen. Ikke alle eiere som finner det gledelig å tømme selskapskassa for én million annenhvert år hvis man har 100 ansatte som vil ha siste iPhone med minste lagringskapasitet... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Det kan være verdt å vurdere om man heller kan få andre "frynsegoder" enn mobilabonnement om man kan få dealet seg til dette. Må vurderes og sees i samsvar med hva slags mobiltelefon man får og forsikringsordninger på denne. Høyere lønn, forsikringer som pensjon, uføre og sykeforsikring osv. kan være vel så mye verdt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 For min del var det lønnsomt å betale alt selv da arbeidsgiver dekket veldig lite datatrafikk i abonnementet. Skatt + innkjøp av datapakker hver måned kostet mer enn det smakte. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Mange selskaper har blitt noe mer restriktive siste perioden, spesielt etter at Apple gikk bananas på prisskalaen. Ikke alle eiere som finner det gledelig å tømme selskapskassa for én million annenhvert år hvis man har 100 ansatte som vil ha siste iPhone med minste lagringskapasitet... Men da er vi enige. Det kommer altså an på hvilken policy bedriften har ved anskaffelse av telefon. Jeg vil påstå at å få dekket abonnement i de fleste tilfeller ikke er lønnsomt, med mindre man har et ekstremt høyt dataforbruk. Men å få dekket selve mobiltelefonen kan være lønnsomt, dersom man får mulighet til en dyr toppmodell Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Det kan være verdt å vurdere om man heller kan få andre "frynsegoder" enn mobilabonnement om man kan få dealet seg til dette. Må vurderes og sees i samsvar med hva slags mobiltelefon man får og forsikringsordninger på denne. Høyere lønn, forsikringer som pensjon, uføre og sykeforsikring osv. kan være vel så mye verdt.Det er lite sannsynlig å få til tenker jeg. Pensjon vil som oftest være standard for hele bedriften, samme med forsikringer. Man kjøper en pakke for samtlige ansatte og det krever mye ekstraarbeid å drive med spesialavtaler for enkeltansatte. Dette kan selvfølgelig være noe enklere for små bedrifter, men fortsatt et poeng. Lønnsforhandling ser jeg på som lite til middels sannsynlig å få til. For det første er lønnsforhøyelser noe som vil balle på seg for en bedrift om dette kommer ut til andre ansatte. De aller fleste ville mye heller tatt pengene i hånda og bruke det på andre ting. I tillegg er det vanskelig å beregne, men man kan selvsagt be om en sum, fratrukket MVA-fradrag og være heldig. Så spørs det hvor mye man sitter igjen med etter egne mobilutgifter og skatt på lønn. Arbeidsgiver vil også mest sannsynlig være litt skeptisk til å gi en spesiell lønnsforhøyelse til en ansatt fordi han ikke ønsker å være del av bedriftens mobilordning (tenk tilgjengelighet o.l.). 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Jobbmobil dekt gjennom arbeidsgiver er ei ordning som har oppstått fordi begge partar kjem bra utav det. For arbeidsgiver er det relativt billig å betale for mobiltelefonar og mobilabonnement, i tillegg til at ein kan avskrive utgifter. Arbeidstakaren på sin side får ofte mykje igjen i form av billig mobiltelefon og telefonbruk. Det å forhandle om meir lønn, pensjon og liknande kan ein alltid gjere, men lønn kostar arbeidsgiver mykje meir då det ikkje berre er sjølve lønna som skal betalast men også avgiftene som er knytta til dette for begge partar. Får ein høgare lønn så er det fint, men ein må ikkje gløyme at arbeidstakaren må betale skatt for heile den nye lønna, samt at arbeidsgiver må betale ei arbeidsgiveravgift som er basert på lønna. Litt forenkla blir ofte spørsmålet; vil du ha gratis mobiltelefon til oppimot 10 000 kr anna kvart år, samt eit bra abonnement med rikelig med data , som tilsaman utgjer at du får mobil og telefontenester verdt omtrent 10 000 kr i året. Eller vil du ha 8500 kr i året i lønn (sidan arbeidsgiver må betale 14% arbeidsgiveravgift) som du i tillegg må skatte rundt 30% av slik at du sitt igjen med 6000 kr? Antageligvis får du langt mindre enn 8500 kr som lønnstilbud også, då arbeidsgiver har ein viss fordel av at du har jobbmobil sidan det gjer at du også er tilgjengeleg for både sjefen og kundane også utanom arbeidstid. I tillegg må kanskje arbeidsgiver uansett kjøpe deg mobiltelefon og abonnement som du skal bruke i arbeidstida og legge igjen på kontoret etter arbeidstid, så det er det enda mindre penger igjen som kan gis som lønnstillegg utan at det totalt sett blir dyrare for arbeidsgiver. Fordelen med å få tillegget som lønn er sjølvsagt at du kan bruke det på det du vil, men om du sparar opp tillegget og kjøper deg ein toppmobil anna kvart år, og i tillegg må betale for din eigen mobilbruk, så er det like greit å takke ja til jobbmobil. Dersom du ikkje vil ha mobiltelefon privat derimot, så er det sjølvsagt ingen grunn til å ta imot frynsegode i form av mobiltelefon, då er det openbart betre å få pengane. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Hele regnestykket avhenger også av type jobb og hvilke uforutsette hendelser som oppstår. Har flere ganger opplevd å gå tom for data på bedriftsabn fordi jeg har vært ute på jobbreise eller utenlands og det plutselig dukker opp noe uforutsett som må løses der og da. Da er det kjekt å vite at ekstrakostnaden faller rett på arbeidsgiver uten å måtte styre med utleggsregninger og alt det regnskapsmessige plunderet som følger. 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Da er det kjekt å vite at ekstrakostnaden faller rett på arbeidsgiver uten å måtte styre med utleggsregninger og alt det regnskapsmessige plunderet som følger. Hos min arbeidsgiver må slike ekstrakjøp av datapakke være arbeidsrelatert. Hvis du ikke kan grunngi dette blir man trukket i lønn for kjøpsprisen av datapakken. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Jaja, det er selvsagt. Men sitter man i romjula på hytta hos svigers og har noe som MÅ ferdigstilles før nyttår er det ihvertfall en mindre bekymring og irritasjon å plages med. Holder å være fanget i et lite hus med svigermor og nødt til å jobbe mens alle andre koser seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå