Gå til innhold

Leter etter råd angående oppstart av AS i Estland


Anbefalte innlegg

Estland er det første landet i verden med såkalt «Digital Residency» (https://e-resident.gov.ee/».


Dette betyr at mennesker fra hele verden kan opprette AS i Estland og drive dette selskapet fra hvor som helst i verden. Du trenger ikke engang møte opp i Estland.


Jeg er en skribent og oversetter som jobber for utenlandske kunder rundt om i hele verden. Jeg kommer ikke å oppholde meg mye i Norge de neste par årene og kommer til å reise rundt i Europa. Jeg kommer til å bo rundt 1-3 måneder i hvert land.


Jeg skal muligens opprette et AS i Estland siden de har enklere regler å forstå når det kommer til skriving og oversettelser, samt at revisortjenester er billigere.


Jeg ser at Norge og Estland har skatteavtale for å hindre dobbeltbeskatning. Jeg kommer til å ta ut lønn/dividender fra AS i Estland ut til en bankkonto i Norge. Jeg er norsk statsborger, er ikke utflyttet og kommer muligens til å være del av norsk folketrygd (litt usikker på folketrygden, det må behandles av NAV via A1 skjema).


Men spørsmålet mitt er om skattemyndigheter i Norge vil si at inntektene til dette selskapet skal skattes av i Norge? Jeg har landet på at ja, jeg er "bosatt" i Norge og vil dermed måtte betale skatt til Norge. Vil dette gå greit eller vil det bare skape unødvendige problemer og uklarheter? Vil jeg tape og måtte skatte ekstra?


Jeg tenker å bruke en tjeneste i Estland ved navn https://www.leapin.eu/ som har revisorer som tar seg av skattelegging og byråkrati i Estland, men må altså ordne med skatt i Norge selv. Jeg er bekymret for om jeg vil bli straffet med ekstra skatt eller andre problemer siden dette er en nokså ny tjeneste og regelverket i Norge sikkert ikke er tilpasset slikt.


Burde jeg heller starte AS i Norge? (revisortjenester i Norge virker for dyrt for meg som tjener rundt 350 000 - 400.000 i året)


Noen som har noen innspill?


 


For å avklare: Jeg vet at man ikke trenger revisor med lite AS. Men jeg vil ha AS og revisor for å minimere egen økonomisk risiko og for å overlate regnskap til noen som har peiling. Skriving og oversettelse befinner seg i en gråsone i Norge og man kan tolke reglene i hytt og pine. Jeg har allerede hatt ENK i Norge over to år og ført regnskap selv via Fiken. Men etter å ha lest meg opp på skatteregler vedrørende skriving og oversettelser har jeg landet på at jeg vil opprette AS for å ikke stå personlig ansvarlig om noe skulle skje. Men, er altså usikker om jeg vil ha AS i Norge eller i Estland.


Endret av Kaapplin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skattemessig bosted i Norge opphører etter 3 kalenderår etter man har flyttet. Dvs. dersom man flytter i august 2019, så regnes man som skattemessig utflyttet den 31. januar 2022. Dette forutsetter at:

 

-at du har tatt fast opphold i utlandet

-at du ikke har oppholdt deg i Norge i en eller flere perioder som overstiger tilsammen 61 dager i inntektsåret

-at du eller dine nærstående (ektefelle, samboer, barn) ikke disponerer bolig i Norge

 

Du må altså betale skatt til Norge for inntekter de neste tre hele årene etter at du flytter. Det er dessuten utflyttingsskatt på "latente aksjegevinster mv".

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/

 

 

Det bør være tilstrekkelig med regnskapsfører for AS'et i Norge.

 

 

 

Er det fortsatt interessant å gjøre det du vurderer?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her må du holde tungen rett i munnen! 

 

DU vil være skattepliktig til Norge og vil trenge assistanse i Norge på linje med enhver annen nordmenn som utenlandsk arbeidsgiver og eier aksjer i/mottar utbytte fra et utenlandsk “AS”. Det involverer neppe en revisor, heller en advokat som kan økonomi eller en regnskapsfører som kan juss og konsulentvirksomhetet også og ikke bare tenker debet-kredit og avstemminger, og vi snakker knapt om mer enn to-tre timer første året og en-to senere.  

 

SELSKAPET du oppretter vil i prinsipp være totalt utavhengig av Norge. Siden Estland er en del av EU/EØS-området kommer ikke skattemessige NOKUS-betraktninger inn. (NOKUS = norsk-kontrollert utenlandsk selskap) 

 

Husk at når du driver et AS har selskapet SIN konto, mens du har en lønn til DIN konto. Denne behøver ikke være verken time- eller månedslønn, men du må skrive en avtale med AS-et (les: med deg selv på andre siden av bordet) om hva den skal være. Uten at jeg er ekspert på det området vil jeg umiddelbart si at det naturlige for en skribent må være å ta ut en lønn på XX % av oppdragspris/honorar/royalty eks estisk MVA (normalt 20 %, iblant 9 %, aldri 0 %). (Du må ellers fakturere i EUR - Estlands valuta - og bør derfor også ha en lønnsavtale i EUR om du skal unngå spørsmål fra myndighetene i Norge.) Utbetaling av denne lønnen til deg på avtalte tidspunkt er så vidt jeg kan se en andel av den største pakken hos firmaet du linker til. Denne lønnen kommer inn til DIN konto i Norge (banken regner selvsagt om til NOK så lenge du har konto i NOK) og denne skatter du av i Norge og etter norske regler. Ellers forholder du deg til estiske, estiske og BARE estiske regler. Skal du evt ha noe mer utbetalt til DIN (ikke selskapets) konto må dette håndteres som utbytte ihht estiske regler og håndteres igjen som aksjeutbytte fra utlandet i Norge. Regner med at selskapet du linket til kan bistå deg papirmessig der også, enten “in-house” eller via advokatfirma selskapet samarbeider med. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har estisk E-residens. Du maa uansett betale skatt til Norge i tre aar paa personinntekt fra selskapet, I tillegg maa du betale inn som frivillig medlem i folketrygden dersom du oensker aa beholde denne, eller betale trygdeavgift til Estland for loenn.

 

Du kan ikke ta utbytte fra et Estisk selskap foerste aaret, slik jeg husker det. Du trenger ikke aa ta ut loenn.

 

Jeg har ikke selskap der, men dro dit og fikk det mest for goey. Jeg har 2 AS i Spania og betaler baade inntekts- og selskapsskatt dit, siden jeg bor der deler av aaret, og har bodd der fast lenge, og er i Norge maks et par dager i aaret. Men de foerste 4 aarene skattet jeg til Norge og Spania, men i prinsippet ble det bare aa fylle ut norsk selvangivelse, siden Spania har hoeyere skatt enn Norge uansett.

 

Fordelene med Estland er ikke saa mange. Det er litt hypet av selskap som Leapin, som egentlig ikke gjoer saa mye for deg.

 

Stort sett for smaa selskap, er det billigere aa drive der du bor siden det er lettere aa skrive av ting, samt at du faar refundert norsk (i mitt tilfelle spansk) VAT/MVA. Du trenger ikke revisor for AS med mindre du har stor omsetning eller jobber i visse bransjer, og du kan enkelt gjoere regnskap selv via online tjenester. Det er temmelig enkelt.

 

Vet ikke hvordan det er med Norge, men det kan ogsaa bli litt kroell dersom du har selskapet i Estland med en tulleadresse fra Leapin, har et kontor der du oppholder deg og fakturerer kunder lokalt, siden selskapet da egentlig ikke har driftsted i Estland. 

Endret av n0mad
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Estland er det første landet i verden med såkalt «Digital Residency» (https://e-resident.gov.ee/».

Dette betyr at mennesker fra hele verden kan opprette AS i Estland og drive dette selskapet fra hvor som helst i verden. Du trenger ikke engang møte opp i Estland.

Det er et hipt navn, men ikke noe mer enn det. Man kan gjøre dette i mange andre land, feks UK, USA etc etc.

 

Uk feks er billigere og enklere. Du kan gjøre det selv for ca 15gbp, og opprette en transferwise borderless bedriftskonto.

Det du kan gjøre er å bli ansatt i ditt selskap, du blir da utmeldt fra folketrygdene med en gang, og trenger ikke betale trygdeavgift. Hvis du er i norge maks 71 dager i året kan du bruke ettårsregelen til å ikke betale noe skatt på lønnsinntekten fra selskapet.

Du bør melde flytting for at dette skal funke, men skattereglene er egentlig separate fra folkeregisteret.

Du trenger ikke betale noe skatt på lønnen i UK hvis du ikke arbeider derfra, heller ikke folketrygd.

 

Hvis du gjøre som du sier og fortsetter å bo i Norge store deler av året, så kan du risikere at skattemyndigheten sier at selskapet er hjemmehørende i Norge, og må da følge norske regler og betale skatt og levere årsregnskap etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å bli ansatt i ditt selskap, du blir da utmeldt fra folketrygdene med en gang, og trenger ikke betale trygdeavgift. Hvis du er i norge maks 71 dager i året kan du bruke ettårsregelen til å ikke betale noe skatt på lønnsinntekten fra selskapet.

Du bør melde flytting for at dette skal funke, men skattereglene er egentlig separate fra folkeregisteret.

Du trenger ikke betale noe skatt på lønnen i UK hvis du ikke arbeider derfra, heller ikke folketrygd.

 

Hvis du gjøre som du sier og fortsetter å bo i Norge store deler av året, så kan du risikere at skattemyndigheten sier at selskapet er hjemmehørende i Norge, og må da følge norske regler og betale skatt og levere årsregnskap etc.

I følge skatteetaten er det 61 dager og du er skattepliktig til Norge i minst tre år, se https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/flyttet-til-eller-fra-Norge/ for litt mer detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...