Jefferson1 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hei! Casen er slik at jeg ble ferdig i VG3 Sommeren 2018. Men jeg strøyk i nynorsk. Dette endte da opp med at jeg tok opp nynorsk’en på høsten. Idag fikk jeg karakteren tilbake, og det står at jeg fikk 1 på den igjen. Dette er da ekstremt frustrerende, ettersom at jeg har tenkt til å studere på bi i August, så jeg må få fiksa denne så fort som mulig. Kan jeg ta opp eksamen igjen i Mai? Og er det noen som evt kunne hjulpet med nynorsken ettersom at jeg er helt dritt i det uansett hvor mye jeg øver. Har øvd så forbanna mye på det, men får fremdeles 1. Har hatt friår dette året, så tenkte å begynne å studere til August. All hjelp hadde vært hadde vært greit. Lenke til kommentar
ohwhale Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hei! Casen er slik at jeg ble ferdig i VG3 Sommeren 2018. Men jeg strøyk i nynorsk. Dette endte da opp med at jeg tok opp nynorsk’en på høsten. Idag fikk jeg karakteren tilbake, og det står at jeg fikk 1 på den igjen. Dette er da ekstremt frustrerende, ettersom at jeg har tenkt til å studere på bi i August, så jeg må få fiksa denne så fort som mulig. Kan jeg ta opp eksamen igjen i Mai? Og er det noen som evt kunne hjulpet med nynorsken ettersom at jeg er helt dritt i det uansett hvor mye jeg øver. Har øvd så forbanna mye på det, men får fremdeles 1. Har hatt friår dette året, så tenkte å begynne å studere til August. All hjelp hadde vært hadde vært greit. Ja, du kan ta den opp i Mai eg kan sikkert hjelpe deg med nynorsk ^^ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) Det er bare å melde seg opp på privatistweb i løpet av januar, så kan du ta eksamen i mai. Vil anbefale deg å skrive og lese mest mulig på nynorsk, leser du litt hver dag og skriver litt hver uke går det nok bra. PS: Apostrof er generelt ikke brukt mye i norsk: https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/tegn/Apostrof/ PPS: I norsk brukes generelt ikke stor forbokstav midt i setning: https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Stor_eller_liten_forbokstav/ Endret 16. januar 2019 av N o r e n g Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 Det mest ryddige er selvfølgelig å ta opp faget på nytt i mai. Men det kan hende at du kan få et slags betinget opptak på BI, mot at du består nynorsk iløpet av et år eller noe slikt. Jeg tror privatskoler er litt mer fleksible på slikt, så det skader ikke å høre med dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 16. januar 2019 Del Skrevet 16. januar 2019 (endret) Bruk Språkrådet sine nynorskkurs: https://www.sprakradet.no/Klarsprak/skrivehjelp/kurs/Nettkurs-i-nynorsk/ https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/kurs-og-arrangementer/Nynorsk-ovingsrom/ Få orden på grammatikken. Du MÅ kunne bøye verb, substantiv og adjektiv riktig. Dette tar deg ikke lang tid å lære, men tar seg så mye bedre ut etterpå. Les igjennom hele minigrammatikken til språkrådet. Pass på at du forstår denne. Pass også på bruk av pronomen i nynorsk. Vær obs på ting som IKKE er lov i nynorsk, for eksempel bruk av "den", unngå for mye s-genetiv. Lær deg spørreorda (kvissleis er IKKE et ord!). Bruk ordboka for det den er verdt. Ikke bruk ord som ikke finnes på nynorsk (an-, be-, -het, -else finnes ikke). Husk også at ordboka vanligvis har en minigrammatikk. Lær deg å bruke denne, og bruk den under eksamen hvis du er usikker. Har du gamle stiler læreren har retta? Gå igjennom hver feil du har gjort, skriv opp setningen slik den skulle ha vært. Se om du har feil som går igjen. Skriv nynorsk. Har du noen venner du kan begynne å skrive nynorsk til på chat? De trenger ikke å ha nynorsk som hovedmål selv, men du kan gjøre en avtale med dem at du nå skriver nynorsk til dem. Hva med å legge ut et par innlegg her på nynorsk? Det er utrolig viktig å få skrivetrening, mye skrivetrening. Ta deg god tid når du skriver, slå opp ord, sjekk at du har valgt riktig kjønn for substantiv og riktig endelse for verb. Les nynorsk. Det er mange forfatterer som skriver på nynorsk. Se om noen kunne falle i smak. Jeg aner ikke hva slags litterære interesser du har, men du har litt å velge i. Ellers kan man jo nevne at en fast journalist hos gamer.no skriver på nynorsk, hvis du er interessert i spill. Det kan også være en ide å lese aviser på nynorsk, hvis du er interessert i aktuelle nyhetssaker. EDIT: Glemte å nevne at Språkrådet også har egne øvinger du kan gjøre på nett. Her kan du få repetert mye grammatikk, og øvd på oversettelse av bokmål til nynorsk. Absolutt noe du bør bruke tid på. Du kan velge emner selv, men du bør gå igjennom alle på et eller annet tidspunkt. Endret 16. januar 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Jefferson1 Skrevet 5. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2019 Sorry for sent svar, men jeg endte opp med å klage på karakteren, og fikk som begrunnelse at jeg ikke skrev meg nok inn i temaet, og at jeg visste lite kunnskap i Nynorsk. Haha, er helt elendig i dette faget. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Med den begrunnelsen, kanskje det beste for deg er å skrive på bokmål først, og dermed skrive på nytt i nynorsk? Jeg mener under prøven. Det tar tid og er mer arbeidsintensivt, men virker det, så virker det, Du fikk jo ikke som svar at du har for dårlig grammatikk-kunnskaper. Da kan det være lettere å åpne opp og vise med forståelse med metoden jeg nevner her, kanskje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå