Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hei Fikk tilbud om årsleie eksklusivt mva, det jeg driver med er ikke mva pliktig betyr det at summen eks. mva er det jeg skal betale i året da? takker for hjelp Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Nei, for utleier er nok mva-pliktig. Det er den som selger en tjeneste eller produkt som må betale moms til staten. At du ikke er momspliktig har ikke noe å si. Endret 14. januar 2019 av Buddy Dakota Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hvorfor svarer de da med minus mva når jeg spør om totalsum? fikk også svar fra en annen eiendomsjef som sa "+ mva, hvis du er mva pliktig" Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) I bedriftssammenheng oppgis priser ofte uten mva fordi det er kostnaden for mva-pliktige kunder. Dvs mva-pliktige kunder kan trekke fra betalt mva når de selv skal betale inn mva og på den måten så er ikke mva de betaler for næringslokalet en kostnad. De fleste(?) er mva-pliktige og derfor er dette en naturlig praksis. Uansett om man er mva-pliktig eller ei, så må man betale med mva (forutsatt at utleier er mva-pliktig og at det er mva på denne typen tjeneste). Den som ikke er mva-pliktig får ikke trekke fra mva, siden han ikke betaler inn mva til staten. Han kan derimot kostnadsføre hele summen inkludert mva i regnskapet. Edit: Denne burde vel ikke være i juss-kategorien, men i bedriftsøkonomi? Endret 14. januar 2019 av nirolo Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hei Fikk tilbud om årsleie eksklusivt mva, det jeg driver med er ikke mva pliktig betyr det at summen eks. mva er det jeg skal betale i året da? takker for hjelp Dersom du ikke driver mva pliktig virksomhet har ikke utleier anledning til å fakturere deg med mva. Jf mva loven § 3-11, jf §2-3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Dersom du ikke driver mva pliktig virksomhet har ikke utleier anledning til å fakturere deg med mva. Jf mva loven § 3-11, jf §2-3. takk, det høres bra ut, men da kan jeg heller ikke skrive av dette som et utgift? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Det er jo fortsatt en utgift. Endret 14. januar 2019 av Llandari Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Det er jo fortsatt en utgift. sant sant, da er det jo en dobbel god Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 takk, det høres bra ut, men da kan jeg heller ikke skrive av dette som et utgift? Jo det kan du, gitt at du driver næringsvirksomhet, og bruker lokalene i denne virksomheten. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Om du leier næringslokaler, og du ikke er mva registrert, og driver ikke med mva pliktig omsetning, så kan utleier ikke kreve mva fra deg, selv om utleier er frivillig mva registrert. Så fort du blir mva pliktig kan utleier kreve mva fra deg. Mva regnes som hverken utgift eller inntekt, ettersom det er penger man krever inn, eller betaler, på vegne av staten. Med andre ord: du må be utleier om faktura uten mva. Du kan bokføre faktura på firma gitt at det brukes til kun firma også. Den dagen du får mva på faktura regnes dette som sagt hverken som utgift eller inntekt. Feks, selger du en vare til kr2000+500kr mva, så vil 'inntekten' din i regnskapet være kr2000, selv om kunden betaler inn kr2500. Endret 15. januar 2019 av Darkbill Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Om du leier næringslokaler, og du ikke er mva registrert, og driver ikke med mva pliktig omsetning, så kan utleier ikke kreve mva fra deg, selv om utleier er frivillig mva registrert. Så fort du blir mva pliktig kan utleier kreve mva fra deg. Mva regnes som hverken utgift eller inntekt, ettersom det er penger man krever inn, eller betaler, på vegne av staten. Med andre ord: du må be utleier om faktura uten mva. Du kan bokføre faktura på firma gitt at det brukes til kun firma også. Den dagen du får mva på faktura regnes dette som sagt hverken som utgift eller inntekt. Feks, selger du en vare til kr2000+500kr mva, så vil 'inntekten' din i regnskapet være kr2000, selv om kunden betaler inn kr2500. Jeg vil aldri bli mva pliktig, og utleier er klar over at jeg jobber i en bransje som ikke er det, derfor får jeg uten mva. var bare litt usikker da det er så mye forskjellig på leiemarkedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå