Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie av næringslokale eks. mva

Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei

Fikk tilbud om årsleie eksklusivt mva, det jeg driver med er ikke mva pliktig

betyr det at summen eks. mva er det jeg skal betale i året da?

takker for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Hvorfor svarer de da med minus mva når jeg spør om totalsum?

fikk også svar fra en annen eiendomsjef som sa "+ mva, hvis du er mva pliktig"

Lenke til kommentar

I bedriftssammenheng oppgis priser ofte uten mva fordi det er kostnaden for mva-pliktige kunder. Dvs mva-pliktige kunder kan trekke fra betalt mva når de selv skal betale inn mva og på den måten så er ikke mva de betaler for næringslokalet en kostnad. De fleste(?) er mva-pliktige og derfor er dette en naturlig praksis.

Uansett om man er mva-pliktig eller ei, så må man betale med mva (forutsatt at utleier er mva-pliktig og at det er mva på denne typen tjeneste).

Den som ikke er mva-pliktig får ikke trekke fra mva, siden han ikke betaler inn mva til staten. Han kan derimot kostnadsføre hele summen inkludert mva i regnskapet.

Edit: Denne burde vel ikke være i juss-kategorien, men i bedriftsøkonomi?

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Hei

Fikk tilbud om årsleie eksklusivt mva, det jeg driver med er ikke mva pliktig

betyr det at summen eks. mva er det jeg skal betale i året da?

takker for hjelp

Dersom du ikke driver mva pliktig virksomhet har ikke utleier anledning til å fakturere deg med mva. Jf mva loven § 3-11, jf §2-3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Dersom du ikke driver mva pliktig virksomhet har ikke utleier anledning til å fakturere deg med mva. Jf mva loven § 3-11, jf §2-3.

takk, det høres bra ut, men da kan jeg heller ikke skrive av dette som et utgift?

Lenke til kommentar

Om du leier næringslokaler, og du ikke er mva registrert, og driver ikke med mva pliktig omsetning, så kan utleier ikke kreve mva fra deg, selv om utleier er frivillig mva registrert.

Så fort du blir mva pliktig kan utleier kreve mva fra deg. Mva regnes som hverken utgift eller inntekt, ettersom det er penger man krever inn, eller betaler, på vegne av staten.

Med andre ord: du må be utleier om faktura uten mva. Du kan bokføre faktura på firma gitt at det brukes til kun firma også.

Den dagen du får mva på faktura regnes dette som sagt hverken som utgift eller inntekt. Feks, selger du en vare til kr2000+500kr mva, så vil 'inntekten' din i regnskapet være kr2000, selv om kunden betaler inn kr2500.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Om du leier næringslokaler, og du ikke er mva registrert, og driver ikke med mva pliktig omsetning, så kan utleier ikke kreve mva fra deg, selv om utleier er frivillig mva registrert.

Så fort du blir mva pliktig kan utleier kreve mva fra deg. Mva regnes som hverken utgift eller inntekt, ettersom det er penger man krever inn, eller betaler, på vegne av staten.

Med andre ord: du må be utleier om faktura uten mva. Du kan bokføre faktura på firma gitt at det brukes til kun firma også.

Den dagen du får mva på faktura regnes dette som sagt hverken som utgift eller inntekt. Feks, selger du en vare til kr2000+500kr mva, så vil 'inntekten' din i regnskapet være kr2000, selv om kunden betaler inn kr2500.

Jeg vil aldri bli mva pliktig, og utleier er klar over at jeg jobber i en bransje som ikke er det, derfor får jeg uten mva.

var bare litt usikker da det er så mye forskjellig på leiemarkedet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...