Gå til innhold

Thailand kveles av forurensning - vil løse problemet ved å lage regn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Thailand er i hovedsak preget av gamle mopeder og gamle tuk-tuker og slikt som bare spyr ut svart eksos. Så når Top Gear kjørte gjennom der, var jo helt galematias, ingen brydde seg om trafikkregler og alle kjørte rundt med små mopeder eller gamle biler og lastebiler. Det var en kar som kjørte i sida på Clarkson, men istedet for å fylle ut skademelding og slikt bare kjørte sjåføren avgårde etter en rask stopp for å sjekke skadene.

De var innom en trafikkskole for å ha lov å kjøre moped selv, det var så enkelt som en teoriprøve og en praktisk prøve som gikk ut på å holde seg innafor linjene i et åttetall, gjort på en ettermiddag. Så rett ut i trafikken. Faila du praksisen fikk du prøve igjen om en time og det kosta 20 euro. Mopeder kunne man kjøpe brukt for noen hundrelapper.

Er nok slik i mange land du, bare se på USA. Du får bil lappen etter en tur rundt kvartalet. 

Thailand har noen u-kulturer når det gjelder bil og moped. De skal feks bråke. Snakket med en tuk tuk sjåfør. Han hadde akkurat kjøpt nytt eksos anlegg til doningen sin. Jeg spurte hvorfor bråker den så da? Så viste han meg hullet han hadde borret i det... 

Mange av dem kjører på gass der faktisk, siden de er ofte rimeligere enn bensin. Var ikke uvanlig og se vanlige bensin biler hjemme snekra om til og gå på propan gass.

Kina feks har jo begynt og forby moped i de store byene, men igjen så har de gitt folket der et helt vanvittig bra kollektiv tilbud. Så de ikke trenger moped. Er jo noe Thailand kunne tenke på feks i Bangkok der eksosen er som verst. 

Lenke til kommentar

Et forsøk på å riktig spor: Det sies at el-scootere er voldsomt populært i Asia for tida, blant annet India på grunn av lavere driftskostader enn de fossile variantene. Hvis denne trenden fortsetter så kan det hende de løser mye av problemet i nær framtid, uten statlige upopulære tiltak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tiltaket høres jo positivt ut. Men for å skape et mer varig regntilskudd så bør de seriøst vurdere å få plantet opp, pleiet og ikke minst huggebeskytte regnskog.

De kunne fint gjerne begynt å elektrifisere mere av kjøretøyparken sin. Samt heller hugge og kompostere planterester framfor å velge å brenne det bort.

Jeg er sikker på at selv thailenderen har nok intelligens til å forstå slike ting, men spørsmålet blir vel mer hvem som sitter i riktige posisjoner til å påvirke på "rett måte".

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at selv thailenderen har nok intelligens til å forstå slike ting, men spørsmålet blir vel mer hvem som sitter i riktige posisjoner til å påvirke på "rett måte".

Selv thailendere?

I motsetning til superintelligente nordmenn som årlig setter flyverekord og julehandelrekord?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp, tipper det er lite forskjell på mennesker sånn sett, men det finnes nok litt forskjeller på kulturer, utdanningsnivåer, lønningsnivåer med mere.

De fattige vil sikkert ha nok med å få brødfødt seg.

Mens de rike i f.eks. land som Norge vil komme på latsiden og en del av dem vil få en gi faen holdning ("gjelder ikke meg direkte, så..")

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...