Gå til innhold

Thailand kveles av forurensning - vil løse problemet ved å lage regn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lenge er "en stund" forurensingen har vært stabil ihvertfall i 20 år.

 

Miljøtiltak ligger veldig langt ned på listen over ting befolkningene anser som viktig, så det og "lage regn" for og minske forurensingen kan være et fornuftig tiltak siden det ikke impliserer befolkningen.

Lenke til kommentar

Thailand er i hovedsak preget av gamle mopeder og gamle tuk-tuker og slikt som bare spyr ut svart eksos. Så når Top Gear kjørte gjennom der, var jo helt galematias, ingen brydde seg om trafikkregler og alle kjørte rundt med små mopeder eller gamle biler og lastebiler. Det var en kar som kjørte i sida på Clarkson, men istedet for å fylle ut skademelding og slikt bare kjørte sjåføren avgårde etter en rask stopp for å sjekke skadene.

 

De var innom en trafikkskole for å ha lov å kjøre moped selv, det var så enkelt som en teoriprøve og en praktisk prøve som gikk ut på å holde seg innafor linjene i et åttetall, gjort på en ettermiddag. Så rett ut i trafikken. Faila du praksisen fikk du prøve igjen om en time og det kosta 20 euro. Mopeder kunne man kjøpe brukt for noen hundrelapper.

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Thailand er i hovedsak preget av gamle mopeder og gamle tuk-tuker og slikt som bare spyr ut svart eksos. Så når Top Gear kjørte gjennom der, var jo helt galematias, ingen brydde seg om trafikkregler og alle kjørte rundt med små mopeder eller gamle biler og lastebiler. Det var en kar som kjørte i sida på Clarkson, men istedet for å fylle ut skademelding og slikt bare kjørte sjåføren avgårde etter en rask stopp for å sjekke skadene.

 

De var innom en trafikkskole for å ha lov å kjøre moped selv, det var så enkelt som en teoriprøve og en praktisk prøve som gikk ut på å holde seg innafor linjene i et åttetall, gjort på en ettermiddag. Så rett ut i trafikken. Faila du praksisen fikk du prøve igjen om en time og det kosta 20 euro. Mopeder kunne man kjøpe brukt for noen hundrelapper.

 

Og hvor stor prosent av mopedene og tuk-tukene er gamle, utslitte totaktere som behøver en blanding av bensin og 2% totaktsolje, eventuelt bensin og 4% spillolje...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, fysj ^^ Går sikkert på brukt frityrolje noen av de også xD Lukter sikkert bra!!

 

Skjønner ikke at hele verden ikke får alt over på EL! VIL folk virkelig bo i et sånt eksoshelvete?? Tror jeg hadde dødd i løpet av noen uker. Tenker mye på det her i forhold til hvis jeg skal reise noen steder i mitt liv. Vi har det bra her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, fysj ^^ Går sikkert på brukt frityrolje noen av de også xD Lukter sikkert bra!!

 

Skjønner ikke at hele verden ikke får alt over på EL! VIL folk virkelig bo i et sånt eksoshelvete?? Tror jeg hadde dødd i løpet av noen uker. Tenker mye på det her i forhold til hvis jeg skal reise noen steder i mitt liv. Vi har det bra her i Norge.

Vi skal ikke så mange år tilbake her i vesten heller. Var i London på 80 tallet. Mye eksos der i forhold til nå.

 

Jeg husker også vestlands tunneler med ekstreme mengder eksos på 70 tallet. Til og med Bergen var enkelte dager så full av eksos at vi kunne se lyskjeglene fra biler midt på dagen.

 

De kommer nok etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, fysj ^^ Går sikkert på brukt frityrolje noen av de også xD Lukter sikkert bra!!

 

Skjønner ikke at hele verden ikke får alt over på EL! VIL folk virkelig bo i et sånt eksoshelvete?? Tror jeg hadde dødd i løpet av noen uker. Tenker mye på det her i forhold til hvis jeg skal reise noen steder i mitt liv. Vi har det bra her i Norge.

Vi får håpe de følger etter India i overgangen til elektriske tuk-tuker, der er det nå over 1 500 000 BEV tuk-tuker! Og andelen øker stadig, det er fattige med lave lønninger som kjører disse og da er utgiftene til bensin en stor kostnad. https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-25/india-s-rickshaws-outnumber-china-s-electric-vehicles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er pil ned-tasten når man trenger den?

 

Men over til saken. Det virker ikke som befolkningen er villig til å godta noen tiltak for å redusere forurensningen. Eneste løsning jeg ser da er å la de kveles en stund til i sin egen møkk, så kommer de nok på bedre tanker etter hvert. Jo lengre de plages av forurensningen desto nærmere kommer de et folkekrav om å gjøre noe med det. Edit: Kunne jo ønsket et lokk (Under the dome) over Thaliand for å aksellerere prosessen.

 

Det var da voldsomt etter noen uttalelser fra Thailands styresmakter. Kan man anta at likeverdige sammenligninger faller slik i Norge?

 

Ser også at the bots er ute med full styrke under her.

Lenke til kommentar

En kollega har kone fra Kina, de reiser til byen hennes 1-2 ganger i året, han sier luftkvaliteten der er hinsides elendig ift oss, det lukter faktisk ille ute når de har vært lenge inne. Nesten som å komme inn til gammel søppel lukt hvis du har en søplepose som burde vært skifta før du dror på jobb.

Byene der har også et enormt luftforurensingsproblem.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan forstå at du (btx) (som mange andre) oppfatter MDG's virkemidler for å gjøre Oslos bygater mer miljøvennlig som tildels "ekstreme". I sine forsøk på å redusere eksos og redusere støy og forsøke å lage et positivt bysentrum .

Men å kalle dem tullete er vel å gå litt langt. Og å benekte at luftkvaliteten i Oslo er forbedret etter at MDG's begrensinger på trafikk er innført er også besynderlig.

Og jeg finner det besynderlig at et ønske om å dele våre erfaringer omkring støy og forurensing (fra kjøretøy) med Thailand (..) som useriøst.....:-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Thailand er i hovedsak preget av gamle mopeder og gamle tuk-tuker og slikt som bare spyr ut svart eksos. Så når Top Gear kjørte gjennom der, var jo helt galematias, ingen brydde seg om trafikkregler og alle kjørte rundt med små mopeder eller gamle biler og lastebiler. Det var en kar som kjørte i sida på Clarkson, men istedet for å fylle ut skademelding og slikt bare kjørte sjåføren avgårde etter en rask stopp for å sjekke skadene.

 

De var innom en trafikkskole for å ha lov å kjøre moped selv, det var så enkelt som en teoriprøve og en praktisk prøve som gikk ut på å holde seg innafor linjene i et åttetall, gjort på en ettermiddag. Så rett ut i trafikken. Faila du praksisen fikk du prøve igjen om en time og det kosta 20 euro. Mopeder kunne man kjøpe brukt for noen hundrelapper.

Dette var i Vietnam, ikke Thailand

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så veldig mye fra biler og mopeder, de fleste går jo på lpg, men heller det at "alle" brenner skog og trekull, det ryker helt jævlig og gjør luften elendig. Hadde de hatt gass eller elektrisitet til samme pris ville det nok vært mye bedre luft. Som i Bergen der det stinker bålrøyk fra vedfyring. Bompenger hjelper nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...