Gå til innhold

Tallet på elbiler i Norge har passert 200 000


Anbefalte innlegg

Regner med mine elbilkrav er på plass når jeg er klar å kjøpe.

1. Høy SUV (ordentlig SUV og ikke sedan klassifisert som SUV)

2. Firehjulstrekker

3. 5-600KM kjørerekkevidde

Om de ikke kollapser og du tør kjøpe av et nytt selskap skal vel Rivian ha en slik ute ca 2021. (Men forsinkelser skjer). Den kommer nok på feil side av millionen, men det følger nok av kravspekken uansett hvem som leverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Norge skal redde hele verden, bør folk virkelig våkne opp. I den store sammenheng er vi bare en liten fis... Jeg var både i Hellas, Kroatia, Serbia og Bulgaria sommeren 2018. Så ikke en eneste elbil.

Miljø er blitt stor business blant de største landene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Norge skal redde hele verden, bør folk virkelig våkne opp. I den store sammenheng er vi bare en liten fis... Jeg var både i Hellas, Kroatia, Serbia og Bulgaria sommeren 2018. Så ikke en eneste elbil.

Miljø er blitt stor business blant de største landene.

 

Hvor har du det fra at Norge skal redde verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan lease en brukt Leaf til 1400,- i måneden, eller kjøpe en til 70 000,-. Om det er for dyrt for deg så vil jeg påstå at du ikke har økonomi til å eie en bil i utgangspunkter.

En må plusse på opp mot 100k for å få godkjent lading hjemme, noe svært få har råd til da en svært sjeldent får det inkludert i billånet

Lenke til kommentar

 

 

det sørget også for at gjennomsnittlig CO2-utslipp sank fra 82 gram/km i 2017 til 71 gram/km i 2018.

 

Hadde vært artig å sett det regnestykket.

Ja det hadde det, har de brukt fabrikantenes oppgitte, og dermed ikke reele tall?

Lenke til kommentar

 

Da er det bare 6 år til.

 

Tja, det ble vel solgt ca 120000 eksosbiler, og det ble sendt ca 120000 biler til hugging. Så elbilene kommer foreløpig bare i tillegg til vanlige biler. Som forventet - høy grad av subsidiering gjør at flere kjøper bil og flere velger å ha mer enn en bil i oppkjørselen.

Ja, når man kommer billigere og raskere til jobb med en elbil enn med buss og bane, må det nødvendigvis bli flere biler. Fjern fordelene nå.

Lenke til kommentar

Du kan lease en brukt Leaf til 1400,- i måneden, eller kjøpe en til 70 000,-. Om det er for dyrt for deg så vil jeg påstå at du ikke har økonomi til å eie en bil i utgangspunkter.

 

Du kan ikke lease en brukt bil, med mindre den er bruktimportert og mva ikke er gjort opp. 

 

Såkalt "leasing" av brukte, norsk-registrerte biler er intet annet enn et gammeldags flexilån.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du kan ikke lease en brukt bil, med mindre den er bruktimportert og mva ikke er gjort opp. 

 

Såkalt "leasing" av brukte, norsk-registrerte biler er intet annet enn et gammeldags flexilån.

Ok. Kall det hva du vil, men bilforhandlerene kaller det leasing og vilkårene er de samme med innskudd, månedspris, år og km. 

 

Men for all del, jeg kan godt si at du kan flexilåne en brukt elbil fra 1400,- i mnd uten innskudd om det gjør det bedre.

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En må plusse på opp mot 100k for å få godkjent lading hjemme, noe svært få har råd til da en svært sjeldent får det inkludert i billånet

 

Drukket, eller bare må lyve?

 

En elbil-lader for hjemmebruk koster fra 6-7 000 kroner og opp til 25 000, alt etter effekt den skal takle, og om den skal støtte opp til 2 biler. I tillegg kommer selvsagt montering og materiell til dette, som kan bl endel dyrere jo lengre unna huset kontakten skalstå. Men innenfor normale avstander, så bør det ikke komme over 5000,- for jobb og materialer. De flestehavner i prisområdet 15-20 000, fordi man tar hensyn til litt større behov enn reellt, eller fremtidige behov.

 

Man kan gjøre det noe billigere ved å installere en industrikontakt, begrenset til ca 10 A effekt på egen kurs, men det er like greit å gjøre det skikkelig fra starten. Ellers har vel studenter, om det var målgruppen, tid nok til å finne gratis offentlige ladere, når man likevel skal sitte noen timer på forelesing, trene eller gjøre annet som betyr at bilen blir stående noen timer. I bytte for gratis opplading, er en student uten ansvar for andre enn seg selv, mer enn villig til å inngå noen kompromiss.

 

Legg til at flere insttitusjoner faktisk tilbyr lader til lån på skolen, og regner med at dette også er noe samskipnaden begynner å inkludere ved større hybelkompleks,om de ikke er startet ennå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En må plusse på opp mot 100k for å få godkjent lading hjemme, noe svært få har råd til da en svært sjeldent får det inkludert i billånet

 

100k  :rofl:  :rofl: Kan i det minste prøve å være litt seriøst når en skal dra av en skrøne. 

 

Kostet meg ca 2000 kroner for utstyret en trenger for å ha lovlig lading hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En må plusse på opp mot 100k for å få godkjent lading hjemme, noe svært få har råd til da en svært sjeldent får det inkludert i billånet

Nei, dette er direkte feil. Du MÅ ikkje plusse på opp mot 100k for å få godkjent lading. Finn eit einaste eksempel på nokon som har brukt 100k på det takk. Det er er faktisk løgn.

 

90k er opp mot 100k. 10k er ikkje i nærleiken av 100k.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok mulig å måtte ut med 100k, om man f.eks absolutt må ha 11-22 kW lading, og man må oppgradere hovedinntaket. Dette kan medføre at man må betale anleggsbidrag til nettleverandøren. Eller kanskje hvis man må oppgradere fra IT-nett til TN-nett. (Noen steder er det mulig å velge, ettersom man har både en gammel og en ny trafo i nærheten.)

 

Men dette er unntakene, normalt sett koster det 5-30k for godkjent opplegg for lading.

 

De rimeligste alternativene er fort enten vanlig stikkontakt med inntil 10A, eller industristikk med 16-32A. Da med egen kurs og klasse B jordfeilvern. Da er man fort i området 5-10k. Dette krever da at man har i tillegg en egen ladekabel med kladd, som vanligvis/alltid følger med bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, dette er direkte feil. Du MÅ ikkje plusse på opp mot 100k for å få godkjent lading. Finn eit einaste eksempel på nokon som har brukt 100k på det takk. Det er er faktisk løgn.

I noen tilfeller kan nok det være rett. Jeg så et budsjett på et ladeanlegg for en fellesgarasje i et borettslag ikke langt fra meg hvor installasjon av anlegget var prosjektert til ca 7M, det er riktignok en garasje av en viss størrelse men det blir fort i nærheten av 100k pr. pers.

 

Typisk er det nok imidlertid ikke og det skal nok mange uheldige omstendigheter med vanskelige forhold og store anleggsbidrag før det blir så høyt. Installasjon av en vanlig 1-fas 3.6kW veggboks på egen kurs (uten lastdeling) lander stort sett på rundt 20K.

Lenke til kommentar

Hvis Norge skal redde hele verden, bør folk virkelig våkne opp. I den store sammenheng er vi bare en liten fis... Jeg var både i Hellas, Kroatia, Serbia og Bulgaria sommeren 2018. Så ikke en eneste elbil.

Miljø er blitt stor business blant de største landene.

 

Det er bare du som stadig sier vi skal redde verden, ingen andre(nesten). Så du må våkne opp kanskje. 

 

Jeg har 100+ dager i utlandet hvert år, ser alltid elbiler.

Lenke til kommentar

I noen tilfeller kan nok det være rett. Jeg så et budsjett på et ladeanlegg for en fellesgarasje i et borettslag ikke langt fra meg hvor installasjon av anlegget var prosjektert til ca 7M, det er riktignok en garasje av en viss størrelse men det blir fort i nærheten av 100k pr. pers.

 

Typisk er det nok imidlertid ikke og det skal nok mange uheldige omstendigheter med vanskelige forhold og store anleggsbidrag før det blir så høyt. Installasjon av en vanlig 1-fas 3.6kW veggboks på egen kurs (uten lastdeling) lander stort sett på rundt 20K.

 

Ofte er det helt unødvendig også, til en slik pris tipper jeg alle får 22kW kurser uten last fordeling. Totalt unødvendig. Dette er ett behov skapt av griske installatører som skal hente inn mest mulig penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte er det helt unødvendig også, til en slik pris tipper jeg alle får 22kW kurser uten last fordeling. Totalt unødvendig. Dette er ett behov skapt av griske installatører som skal hente inn mest mulig penger.

Nei, grunnen til at prisen der var høy var at de prosjekterte med en batteribank for å maksimere utnyttelsen/minimere nødvendig kapasitet og dermed anleggsbidraget av inntaket.

 

Jeg tror vi skal begrense oss i hvordan vi slenger ut beskyldninger uten å ha full innsikt i de individuelle sakene. Det kan naturligvis tenkes at dette anlegget kan gjøres enklere, men samtidig kjenner jeg til borettslaget det er snakk om. De er store professjonelle og veldrevne. Jeg vil ikke beskylde de for å være naive uten videre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Nei, grunnen til at prisen der var høy var at de prosjekterte med en batteribank for å maksimere utnyttelsen av inntaket.

 

Jeg tror vi skal begrense oss i hvordan vi slenger ut beskyldninger uten å ha full innsikt i de individuelle sakene. Det kan naturligvis tenkes at dette anlegget kan gjøres enklere, men samtidig kjenner jeg til borettslaget det er snakk om. De er store professjonelle og veldrevne. Jeg vil ikke beskylde de for å være naive uten videre.

 

Det var en generell uttalelse da jeg åpenbart ikke kjenner til verken borettslaget eller installatørene. Men det er ting som går om og om igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...