Gå til innhold

Hva synes dere ansettere om lønnstilskudd fra nav?

Anbefalte innlegg

Jeg er av yrkesbakgrunn en montør og produksjonsarbeider med erfaring fra byggebransje og verkstedsproduksjon men har alltis hatt trøbbel med beina. Dette har jeg alltid bitt tenna sammen av og tolerert, men i de senere år har problemet økt i omfang og jeg har nå trøbbel med å klare tungt fysisk arbeid uten smerter.

Jeg begynte dermed på -og fullførte- en fagskole som leder inn på kontor i et fag jeg mestrer godt.

Nå har jeg akkurat fått grønt lys fra nav om at de ærkjenner min helsesituasjon og de har tilbudt "arbeidstrening" og "lønnstilskudd" for å gjøre meg attraktiv for en arbeidsgiver i et fag hvor jeg har gode karakter men mangler erfaring.

Nå jobber jo jeg kontinuerlig for å skaffe meg en stilling, men jeg blir litt usikker på hvorvidt dette kan fungere mot sin hensikt. Man kan jo tenke at "denne karen er det noe galt med".

Så jeg blir litt usikker på hvorvidt det er lurt å ta kontakt med de bedrifter hvor jeg allerede har søkt for å gi denne tilleggsinformasjonen.

Det betyr jo i praksis at jeg gjør samme jobb til halv pris, eller tilogmed kanskje gratis for arbeidsplassen en periode - men blir dere ansettere avskremt av et slikt tilbud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem nok litt ann på, då forskjellige folk tenker ulikt.

Eg også tenker litt på same måte som deg, dei stillingane du gjer deg attraktiv på med lønnstilskudd frå NAV er dei som ser for seg å få tak i billig arbeidskraft utan at dei nødvendigvis vil gi deg fast jobb når avtalen med NAV er over.

MEN, når det er sagt, ein midlertidig jobb med lønnstilskudd frå NAV er relevant yrkespraksis. Så sjølv om du ikkje får fast jobb fordi sjefen er usikker på helsa di, så vil du få ein arbeidsattest som du kan legge fram ved neste jobbsøknad. I attesten vil det ikkje stå at bedrifta har fått lønnstilskudd frå NAV for å tilsette deg.

Eg er på ingen måte overbevist om at det blir lettare for deg å få jobb som nyutdanna utan særleg med relevant yrkeserfaring, og særleg dersom du har gått arbeidsledig ei stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takker alle for svar.

Jeg tenker først og fremst på en første ansettelse kun for arbeidserfaring uavhengig av hvor lenge den stillingen skulle vare.

All erfaring gjør meg bedre rustet til neste runde, og jeg er uansett en oppegående type med gode attester fra mine vante yrker og jeg føler meg relativt sikker på at når noen bare ser meg i arbeid så vil de fortsette å ha meg. Jeg har heller aldri hatt stort med nav å gjøre tidligere. Jeg har alltid vært i arbeid og aldri hatt trøbbel med å finne noe nytt, men alt mitt arbeid er basert på en god fysikk - noe jeg egentlig ikke har lenger... så nå beveger jeg meg inn i en ny kultur, på en måte. Jeg er forøvrig nettopp ferdig med utdannelsen så jeg har ingen betydelige hull i CV'n så problemet mitt ligger ikke her. Får jeg ikke jobben jeg vil ha så har jeg snart en jobb jeg ikke vil ha anyway.

Sånn jeg ser det så er det to måter å se på det.

Rent økonomisk så får man en ekstra arbeider "uten" å betale for det, og det er jo attraktivt for de fleste

MEN

Så er det kanskje vanlig å ha min oppfattelse av "NAV folk" - Erfaringsmessig så er det mest "spesielle" folk som har kommet inn i våre bedrifter via slike NAV ordninger - Det har vært en god grunn til at disse trenger hjelp av nav for å si det sånn og de bidrar lite til fremdrift i de prosjektene der de blir plassert - snarere tvert imot distraherer de de andre arbeiderne bort fra sitt arbeid slik at de bruker mer tid på å hjelpe og lære bort enn å faktisk selv produsere som vanlig.

Jeg personlig ville antagelig ikke vurdert en kandidat som hadde dette tilbudet.

Jeg ville antagelig forventet at "han her er det sikkert mer trøbbel med enn hva jeg får ut av ham" og derfor nøler jeg med å ta i bruk disse virkemidlene. Jeg mistenker at de hjelper meg å synke mer enn å flyte.

Men jeg har gått på gulvet i byggebransjen i alle år... Jeg vet ikke hvordan akademikere og bedriftsledere tenker om det samme som meg :p

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Hei! Jeg tror at de "fordommene" som beskrives kan være korrekte nok, men at det som kan gjøres er å demonstrere at "men i mitt tilfelle, så er det faktisk helt annerledes".

Da blir kanskje metoden å vide at man selv er den som tar initiativ og kontakt og at man kan være interessert, arbeidsom og fleksibel. Fokus bør ikke være "mine rettigheter og mine behov" men "hva jeg faktisk kan bidra med av positive verdier for arbeidsgiver".

"Her er det en som er enkel og grei å ha med å gjøre, og som kan gjøre jobben", samtidig som det også følger med et lønnstilskudd.   

Lenke til kommentar

Hei! Jeg tror at de "fordommene" som beskrives kan være korrekte nok, men at det som kan gjøres er å demonstrere at "men i mitt tilfelle, så er det faktisk helt annerledes".

Da blir kanskje metoden å vide at man selv er den som tar initiativ og kontakt og at man kan være interessert, arbeidsom og fleksibel. Fokus bør ikke være "mine rettigheter og mine behov" men "hva jeg faktisk kan bidra med av positive verdier for arbeidsgiver".

"Her er det en som er enkel og grei å ha med å gjøre, og som kan gjøre jobben", samtidig som det også følger med et lønnstilskudd.   

Ja dette er også noe jeg tenker. Døren kan liksom svinge begge veier, men jeg satser på at noen med ansettelsesansvar kommer med et innspill. Jeg er rimelig proaktiv og foretrekker å møte personlig slik at evt ansettere selv får tatt mål av meg, men i disse dager er ikke det særlig enkelt. Iallefall ikke når en skal inn på kontor. Her er alle søknadene igjennom diverse webforms og man får i liten grad lagt inn noe som reflekterer en som person. trenger ikke 6 år på ingeniørhøyskole for å gjøre min jobb, liksom, men det virker til å være det mange tror. hadde jeg hatt 6 år på skole hadde jeg iallefall siktet høyere enn 450-500K i året :p

Lenke til kommentar

Her tror jeg at det er en del forskjell på store og små firmaer.

Innenfor mindre firmaer så har man kanskje litt mindre sansen for "det byråkratiske" og det vil være lettere å oppnå personlig kontakt.

Behovene for personell vil også kunne svinge noe mer, og hvis man står på en liste over noen man kan kontakte ved behov, så kan behovet lett dukke opp. Får man så bare en midlertidig jobb, så er man i gang.

En gang i tiden så kjente jeg en person som ønsket seg læreplass etter VG1. Til det så svarte jeg at det er jo nesten umulig. Du må gå VG2 først, men hvis det nå først allikevel skulle være mulig, da bør du først få deg en helge-jobb eller kveldsjobb, eller en jobb i ferien eller noe slik slik at bedriften ser at du er god til å jobbe og grei å ha med å gjøre, slik at de blir kjent med deg. Da kan du spørre hvilke muligheter som finnes.

Til tross for at dette skulle være umulig, så tok vedkommende kontakt for en kveldsjobb eller en helgejobb, og resultatet av det ble til en fast ansettelse og en avtale med bedriften om opplæring fram til fagbrev, etter gjennomført VG1 i skole.

Hos mindre bedrifter så gjelder det kanskje et lite prinsipp om å være tilgjengelig og å være "akkurat den riktige person" når de behøver deg.   

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...