NTB - digi Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Maxbo pålegges 88 parkeringsplasser til sykkel Lenke til kommentar
accer Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Jaja blir fint å kjøre ut med 20 stk 2 tom 4 og to tom 8. pluss 30 stk smartpanel og 5 esker skruer å en pall med stein en peis. På en sykkel håper personen er sterk i beina. Så bare fjern parkeringsplasser til biler. Er mye lettere å handle på Maxbo med sykkel. 2 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hipp hurra for byråkratiet. Helt seriøst så sitter det alt for mange skrotter rundt omkring i offentlige etater som kun har som mål for øye å gjøre hverdagen vanskeligst mulig for folk. Disse burde virkelig finne seg noe mer meningsfylt å fylle dagene med. 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Får kun plass til to sykler pr biloppstillingsplass? Her krisemaksimerer man.. Det er mye man kan gjøre på Maxbo med sykkel, og de fleste turene jeg har ditt hadde jeg fint kunne gjort med sykkel. Mange ganger er det for å kjøpe småting, søke råd, se på varer/løsninger evnt. bestille byggevarer.. Dessuten så vil de, i tilfelle brann, enklere kunne gjøre de nødvendige tilpasningene når de bygger opp igjen.. Jeg ser ikke hvorfor reguleringsplanen må tilpasses deres behov, siden dette ikke er et problem. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Uansett hvordan man vrir og vender på det er det komplett tøysete at de skal ha plass til dobbelt så mange sykler som biler, på en byggevare. Det er null tvil om at det kommer flere biler en sykler for å handle. Det vil garantert heller aldri være engang 20% av 88 sykler parkert til enhver tid, latterlig høyt krav. Endret 14. januar 2019 av toth 3 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 dobbelt så mange sykler som biler, på en byggevare. Det er verre enn som så. Det er nesten 3 ganger så mange sykler som bilplasser. (88 sykkel, 26 biler) Dette er hvordan AP, MDG, SV og Rødt vil ha det i Oslo. Åpenbart så stemte over halvparten av Oslos befolkning på disse partiene, så da har man fått det nøyaktig slik man ønsket seg det. 2 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Store sykler i oslo? 1,25 brei og fem meter lang? 2 Lenke til kommentar
Dominator X Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hva med et par gratis parkeringsplasser utfor sykehusene? Neida, bruk sykkel! 3 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Det er verre enn som så. Det er nesten 3 ganger så mange sykler som bilplasser. (88 sykkel, 26 biler) Dette er hvordan AP, MDG, SV og Rødt vil ha det i Oslo. Åpenbart så stemte over halvparten av Oslos befolkning på disse partiene, så da har man fått det nøyaktig slik man ønsket seg det. Nei, der slettes ikke slik det er. De kan fint ha mer enn 26 plasser for biler. Maxbo krisemaksimerer for å påvirke politiske føringer ved å påvirke de som kun leser overskrifter. Hvor står det i reguleringsplanen at de kun får ha 26 plasser for bil? Hvem mener seriøst at man kun får plass til to sykler pr. bil? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eg er i utgangspunktet enig i at dette er veldig byråkratiske krav. Eg har likevel litt problem med å stole heilt på Maxbo sin versjon. Må ein verkeleg ofre 44 parkeringsplassar for å gjere plass til 88 syklar? Kan ikkje plassen utnyttast betre, ved å feks sette opp skikkelige sykkelstativ? Ser ein på land som Nederland der sykkelbruken er utbredt så finn ein også sykkelstativ i fleire etasjar, der ein kan henge sykkelen på ein krok etter ramma og på den måten minimere faren for at nokon feks veltar sykkelen din med eit uhell. Eg stiller meg også tvilsom til at gjennomsnittskunden kjøper dusjkabinett eller ein palle med lecablokker. Eg vil tru at mange av kundane hos Maxbo på Sinsen berre stikk innom for å kjøpe ein pakke med stiftar, ei boremaskin, eller liknande små varer som ein får plass til i vanleg plastpose. Eller at den typiske kunden kjem spasserande frå T-banestasjonen for å velge seg ut eit fint dusjkabinett som ein bestiller levert på døra. Så ja, plan og bygningsetaten setter strenge krav, men eg trur Maxbo saboterer si eiga sak ved å overdrive konsekvensen av å innføre sykkelparkering. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Halvparten av gangene jeg er innom Maxbo er jeg kun der for å finne inspirasjon og planlegge. Andre ganger skal jeg bare ha sandpapir, maleruller, en bunt med kiler eller noe annet smått. Jeg regne med at de ansatte ikke har all verden med seg til og fra jobb heller. Det store spørsmålet her må være om antall sykkelplasser står i stil til antall bilplasser. Hvis det skal være 88 sykkelplasser regner jeg med de har beregnet rundt 2-300 bilplasser, 20-30 plasser for bil med tilhenger, 20 utlånshengere og 5-10 vogntogplasser. Det står jo "STORmarked" i bildet i artikkelen så det er vel ikke noe småtteri de planlegger. Endret 14. januar 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg tror Oslo kommune bare er opptatt av at de får igjen mest mulig for investeringene de gjør i samferdsel og kollektivtransport, og da spesielt t-bane. Å legge opp til tung bilbasert næring skaper ikke bare mer press på eksisterende veger, men det gjør også at en får mindre nytte av t-banestasjonen som ligger like ved. Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Hvis det skal være 88 sykkelplasser regner jeg med de har beregnet rundt 2-300 bilplasser, 20-30 plasser for bil med tilhenger, 20 utlånshengere og 5-10 vogntogplasser. Det står jo "STORmarked" i bildet i artikkelen så det er vel ikke noe småtteri de planlegger. Her er Vækero stormarkeds parkeringssituasjon for referanse(ser forøvrig ikke mange sykler der, tviler på det skyldes mangel på oppstillingsplass): Her er dagens Sinsen - ser 2 sykler, og et sykkelstativ med plass til 5-6. Masse ledig plass. kun to sykler utenfor Vækerø og: Hvam Stormarked, ingen sykler: Endret 14. januar 2019 av toth 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Jeg er ikke arkitekt, men jeg har virkelig vanskelig for å se at man må fjerne 44 parkeringsplasser for bil å få plass til 88 parkeringsplasser for sykkel. Det finnes vesentlig mer plasseffektive sykkelparkeringsløsninger enn som så, og det er mange arealer på en næringstomt man ikke kan bruke til bilparkering men man likevel kan bruke til sykkelparkering (på grunn av fremkommelighet). Så dette høres ut som totalt uredelig saksfremstilling fra Maxbo. Ellers såer minimumskravet for sykkelparkering for forretning/detaljhandel 6 per 1000 kvadratmeter butikkareal (4 i "den åpne byen", men antar dette er i "den tette byen"), mens det for biler er minst 9, max 15 per 1000m2 i den tette byen og 13-35 i den åpne byen. Det skal altså være minst 1,5 og opptil 6 parkeringsplasser for bil per parkeringsplass til sykkel i henhold til parkeringsnormen. Hvis dette er i den tette byen kan Maxbo ha inntil 2,5 parkeringsplasser for bil per parkeringsplass for sykkel. Det høres rimelig ut for butikker i tettbebygde områder. I tillegg åpner veilederen for at det kan stilles andre krav hvis særskilte vurderinger sier for det. Det er rimelig mange biler man uansett ikke får verken byggevarer, dusjkabinett eller paller inn i, så mange kunder må uansett bestille hjemlevering. Noe Maxbo selvfølgelig tilbyr. Her er link til veilederen https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/131499/Innhold/Plan%2C%20bygg%20og%20eiendom/Byggesaksveiledere%2C%20normer%20og%20skjemaer/Parkeringsnormer%20for%20n%C3%A6ring%20og%20offentlige%20form%C3%A5l%20i%20Oslo%2C%20veiledningshefte.pdf Edit: Det kan se ut som gjeldende parkeringsnorm er den midlertidige parkeringsnormen som kan finnes her http://www.ohf.no/wp-content/uploads/2017/06/parkeringsnorm.pdf . Den stiller vesentlig strengere krav til antall sykkelparkeringsplasser, tilsynelatende en femdobling (men endringen varierer fra område til område), og en vesentlig reduksjon i maksimalt tillatte antall bilparkeringsplasser. Med krav om 3 sykkelparkeringsplasser per bilparkeringsplass forstår jeg at en bedrift som maxbo protesterer. Endret 14. januar 2019 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg tror Oslo kommune bare er opptatt av at de får igjen mest mulig for investeringene de gjør i samferdsel og kollektivtransport, og da spesielt t-bane. Å legge opp til tung bilbasert næring skaper ikke bare mer press på eksisterende veger, men det gjør også at en får mindre nytte av t-banestasjonen som ligger like ved. Maxbo kan sikkert legge butikken sin til en nabokommune om Oslo kommune presser de nok til å gjøre det, for eksempel ved å redusere brukervennligheten nok. Men er det smart med tanke på veislitasje, trafikkmengde osv? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg har sjekket Maxbo Sinsen på gule sider og ser de har ca 300 meter bredde (ca 120 plasser) som potensielt kunne vært brukt til parkering, men bare 100 meter bredde (ca 40 plasser) ser ut til å være satt av til parkering. Resten er fylt opp med byggematerialer og paller. Hadde de ryddet uteområdet kunne de altså fått langt flere parkeringsplasser, eller både flere parkeringsplasser og sykkelplasser. Det ser også ut som det er potensiale for å kunne bygge en toetasjes parkeringsløsning på sørsiden av bygget. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 (endret) Etatens tilsvar later til å antyde at deres problem er for mye bilplasser fremfor for lite sykkelplasser. Det er ikke sikkert at det er relevant å snakke om hvor mange parkeringsplasser for bil man må fjerne for å få et antall sykkelplasser om kommunens tilsvar innebærer de bare vil godkjenne opp til et maksimalt antall parkeringsplasser. Maksimumsnormer for parkering er det meg bekjent blitt en hel del av. Det later imidlertid ikke til at tilrettelegging for varehandel med stort/tungt gods er noe kommunens byråkrater har i instruksene sine. Endret 14. januar 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hjelpe og trøste! Håper MDG blir kastet på hodet ut etter valget i høst. Snakk om å ha et forvrengt virkelighetsbilde. 4 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg har sjekket Maxbo Sinsen på gule sider og ser de har ca 300 meter bredde (ca 120 plasser) som potensielt kunne vært brukt til parkering, men bare 100 meter bredde (ca 40 plasser) ser ut til å være satt av til parkering. Resten er fylt opp med byggematerialer og paller. Hadde de ryddet uteområdet kunne de altså fått langt flere parkeringsplasser, eller både flere parkeringsplasser og sykkelplasser. Det ser også ut som det er potensiale for å kunne bygge en toetasjes parkeringsløsning på sørsiden av bygget. Det vil neppe gjøre noen forskjell. Essensen er at der ikke skal være bilparkering uannsett om der er plass eller ikke. Der var noe tilsvarende tull da Telenor-bygget på Fornebu ble bygget der de rett og slett ikke fikk lov å bygge garageanlegget med plass til mer enn ~1 prosent av antall folk som skulle jobbe der. "De får hellere ta den (etterhvert myteomspundne) fornebu-banen derut som vil ligge klar når kontorbygget er ferdig" Vi vet jo hvordan det gikk... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Hva med 70 fremkomstmiddelnøytrale plasser? Slik at samtlige kan disponeres av både sykler OG biler. Det er jo det mest arealeffektive. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå