Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av hybel - Leier betaler ikke...

ray001

Anbefalte innlegg

Har en hybel der leietaker hadde en verge for leier og stilte med "sikkerhet".

Nå har ikke leieboer betalt for noen mnd'er.

Når jeg sender mail til verge så sier hun har ikke avtale med leieboer lenger. Har hun mulighet for det å si opp "avtalen" hun hadde meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg sender mail til verge så sier hun har ikke avtale med leieboer lenger. Har hun mulighet for det å si opp "avtalen" hun hadde meg?

Hun har vell fortsatt en avtale mot deg?

Lenke til kommentar

Hvis leietaker har en verge har vel denne vergen en rolle som garantist eller kausjonist.

Dette bør være regulert i en kontrakt direkte mellom deg som utleier og vergen.

Forholdet mellom leietaker og verge er uvesentlig, da vergen i så tilfelle har signert som garantist med deg. Alle betalingskrav bør sendes til vergen.

Det hadde ikke vært mye poeng i å stille som garantist hvis man bare kunne trekke seg uten av egen lyst uten videre.

(vurder for øvrig å flytte tråden til jusdelen av forumet. Sannsynligvis får du bedre svar der enn i økonomidelen)

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-31334-0-63457900-1547457947_thumb.jpg

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Du bør starte prosessen med utkasting med ein gong. Du kan f.eks. bruke malen her: https://www.huseierne.no/kontrakter-og-skjema/varsel-om-utkastelse/

Det vil kunne ta litt tid å få fjerna leigetakaren med makt, og å få namnsmannen til å kreve inn betalinga for den manglande husleiga, så prosessen bør starte så tidleg som mulig.

Kva avtale har du med vergen? Det er godt mulig at kan rette krav mot vergen sjølv om vergen og leigetakaren ikkje lenger har slik avtale, men det spørs kva slags avtale du har med vergen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken avtale har du med vergen?
En verge skal bidra til å håndtere vedkommendes økonomi på en ansvarsfull måte, og er ikke garantist.

Hvis vergen skal stilles ansvarlig bør du ha en egen avtale med vergen direkte i form av en rolle som kausjonist eller garantist.
Dersom vergen stilte med "sikkerhet" bør det fremkomme hva dette var. Er det betalt inn depositum? Evt. andre kontrakter eller garantier?

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Ser det er snakk om standardkontrakt der det ikkje er gjort avtale med vergen (har du ein eigen avtale på dette?).

Eg ser også at det er avtalt depositum, er dette betalt inn?

Dersom du har depositumet så er gangen vidare å varsle utkasting, og etter utflyttinga melde frå til banken at du vil ha trekt ut sum frå depositumskontoen tilsvarande utværande husleige ved utflyttingstidspunktet.

Det er lurt å starte tidleg med dette, då det som nemnt vil ta litt tid dersom du må innvolvere Namsmannen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du har ingen annen "sikkerhet" enn depositumet som er betalt inn. At vedkommende har verge er dessverre ingen garanti for at vedkommende gjør opp for seg, og vergen kan heller ikke holdes ansvarlig med mindre en spesifikk avtale omkring garantier er inngått med vergen.

Du bør starte utkastelsesprosessen umiddelbart. Depositumet tilsvarer leie for siste 2 måneder, og det er nok dessverre alt du får i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En mail ifra vergen

03.07.2018

Hei,

Finn vedlagt vergefullmakt fra Fylkesmannen i Rogaland.

Jeg sender deg via posten kopi av depositumsgarantiren fra NAV.

Ha en fortsatt fin dag - vennligst ta kontakt om noe er uklart.

Vennlig hilsen

Navnet på vergen

Har fått dette vedlegget ifra vergen

post-31334-62002_thumb.jpg

Endret av ray001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...