Gå til innhold

Taleregistratoren til Lion Air-flyet er funnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flyet har analoge st.by instrumenter drevet av dynamisk og statisk lufttrykk.

Informasjon om høyde og fart var tilgjengelig. Det er akkurat for slike sjeldne hendelser disse backup instrumentene er beholdt.

 

Det kan virke som det brukes for mye tid til å finne ut hva flyets automasjonssystemer holder på med i slike situasjoner.

Istedet burde en sporenstreks tatt fullstendig manuell kontroll med flyet og flydd det 100% for hånd til man var på bakken.

Forutsatt at man behersker dette selvsagt...

Lenke til kommentar

Det kan virke som det brukes for mye tid til å finne ut hva flyets automasjonssystemer holder på med i slike situasjoner.

Istedet burde en sporenstreks tatt fullstendig manuell kontroll med flyet og flydd det 100% for hånd til man var på bakken.

Forutsatt at man behersker dette selvsagt...

 

Og forutsatt at det er mulig, selvsagt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan virke som det brukes for mye tid til å finne ut hva flyets automasjonssystemer holder på med i slike situasjoner.

Istedet burde en sporenstreks tatt fullstendig manuell kontroll med flyet og flydd det 100% for hånd til man var på bakken.

Forutsatt at man behersker dette selvsagt...

 

Ikke lett å ta kontroll manuelt om det var selve styringssystemene eller control surfaces som sviktet. Skal ikke spekulere videre, men dette får du vite alt om når havarikommisjonen har analysert ferdskriveren og taleregistratoren.

Og ja, piloter behersker landinger selv om mye er automatisert i dag. Selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Fylle flyet med mennesker og ta av uten å ha funnet feilene som gjorde at flyet hadde store problemer dagen før..hvem er egentlig gal nok til å gjøre noe slikt..? Hvis ordet det glade vanvidd virkelig kan passe på en hendelse,så må det være på denne ulykken.

Lenke til kommentar

Fylle flyet med mennesker og ta av uten å ha funnet feilene som gjorde at flyet hadde store problemer dagen før..hvem er egentlig gal nok til å gjøre noe slikt..? Hvis ordet det glade vanvidd virkelig kan passe på en hendelse,så må det være på denne ulykken.

 

Det er jo samme problem som med Helge Instad some kjører med 17kts inn i ett område med mye trafikk og hvor de åpenbart ikke har kontroll og oversikt over en åpenbar situasjon: Det er de som har blitt gitt jobben som fartøysjef som til syvende og sist er ansvarlige. De sitter på "throttlen" og avgjør hva fartøy (være seg fly eller båt) skal gjøre de neste sekundene. -på det punktet er det ingen unnskyldning for å rote det til...det er å feile i jobben sin.

Lenke til kommentar

Fylle flyet med mennesker og ta av uten å ha funnet feilene som gjorde at flyet hadde store problemer dagen før..hvem er egentlig gal nok til å gjøre noe slikt..? Hvis ordet det glade vanvidd virkelig kan passe på en hendelse,så må det være på denne ulykken.

 

Flygerne viste ikke om anti-stall systemet: at det eksisterte, hvordan det fungerte eller hvordan man slår det av og på. Dagen i forveien hadde flyet samme problem, da ble anti-stall deaktivert (sannsynligvis av andre flygere som visste litt mer om anti-stall en de som krasjet?). Men helt klart mange som ikke har gjort jobben sin her, inkludert flyprodusenten https://www.reuters.com/article/us-indonesia-crash-boeing-exclusive/exclusive-boeing-eyes-lion-air-crash-software-upgrade-in-6-8-weeks-idUSKCN1NZ00S?feedType=RSS&feedName=businessNews

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo samme problem som med Helge Instad some kjører med 17kts inn i ett område med mye trafikk og hvor de åpenbart ikke har kontroll og oversikt over en åpenbar situasjon: Det er de som har blitt gitt jobben som fartøysjef som til syvende og sist er ansvarlige. De sitter på "throttlen" og avgjør hva fartøy (være seg fly eller båt) skal gjøre de neste sekundene. -på det punktet er det ingen unnskyldning for å rote det til...det er å feile i jobben sin.

 

Er ikke enig i at hverken fartøysjef eller den som sitter ved spakene nødvendigvis har hovedansvaret. Det kan ligge lenger opp i organisasjonen. Om man utfører ordre (enten ved å øve på navigasjon med en fregatt i trafikkert område, eller ved å ta av med et fly som ikke er 100%) så må den/de overordnede som har gitt ordren ta sin del av ansvaret. Dette kan være hele ansvaret eller deler av det.

 

edit: Er ellers enig i det asshole skriver, at flyprodusenten også kan måtte dele ansvaret.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...