fjarle Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Teksten skinner som sola på nye TV-er.GUIDE: Bli kvitt blendende undertekster på Netflix Lenke til kommentar
havarhen Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Jeg liker også å ha halvgjennomsiktig svart bakgrunn (eller vindu som det heter i Netflix), da blir det som undertekster på vanlige TV-sendinger. Samme innstillinger bruker jeg i Plex. Endret 13. januar 2019 av havarhen 1 Lenke til kommentar
dickidickdickens Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Nå er vel ikke Dø Hardt laget med HDR så det blir vel ikke et problem på den? Lenke til kommentar
Mala Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Satt faktisk og tenkte på akkurat dette her i går under film på nye OLED' skjermen. Var jo som kniver i øynene, så dette var ett godt tips Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Godt tips. Det reduserer dermed også bloomingen rundt den lysende teksten på tver hvor lokal dimming ikke er av den beste. Endret 13. januar 2019 av gammalerik 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eller dere kan lære dere Engelsk.. Lenke til kommentar
per parker Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eller dere kan lære dere Engelsk.. Får du virkelig med deg alle nyanser og all dialog uten tekst? Jeg bruker kun engelsk tekst på filmer og serier men hvis det er mye dialog må jeg ha tekst i tillegg til lyd. (Dette gjelder forsåvidt Norske programmer også, må ha tekst for å få med meg all dialog) 5 Lenke til kommentar
Jsæb Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Ikke vet jeg hvilken nettleser dere har i TVen som klarer HDR... Lenke til kommentar
Mala Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eller dere kan lære dere Engelsk.. Ikke allle filmer eller serier det er like behagelig uten tekst. Faktisk. 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Ikke vet jeg hvilken nettleser dere har i TVen som klarer HDR... Undertekst blir endret i alle avspillingsenheter som støtter det. Så Netflix-appen i Windows og på Android-telefonen blir også endret av denne justeringen. Usikker på om Netflix-appen i CanalDigital blir påvirket 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 At jeg ikke har tenkt på dette.... Har holdt på å slått av undertekst i endel filmer pga det roter til bildet i HDR når en ikke har et bak belyst eller OLED TV. 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Så på en dokumentar, må vel lære meg Spansk og urspråk jeg nå? Idiotisk kommentar. 1 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eller dere kan lære dere Engelsk.. Får du virkelig med deg alle nyanser og all dialog uten tekst? Jeg bruker kun engelsk tekst på filmer og serier men hvis det er mye dialog må jeg ha tekst i tillegg til lyd. (Dette gjelder forsåvidt Norske programmer også, må ha tekst for å få med meg all dialog) De som er gode i engelsk får faktisk med seg FLERE nyanser ved å ikke ha tekst. Er ikke alltid ting kan oversettes, og når det oversettes er det i tillegg opp til oversetter hvordan ting skal vinkles. Det beste i mine øyne er dog å ha engelsk tekst i tillegg til engelsk tale (på engelsk-språklige filmer), da det ofte skjer at karakterene mumler, eller jeg av andre grunner ikke helt hører hva som blir sagt. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 De som er gode i engelsk får faktisk med seg FLERE nyanser ved å ikke ha tekst. Er ikke alltid ting kan oversettes, og når det oversettes er det i tillegg opp til oversetter hvordan ting skal vinkles. Ein kan også snu argumentet ved å få sjå oversettaren sin tolkning av dialogen, så gir det deg som sjåar fleire nyansar fordi du også har fått innsyn i korleis andre har tolka det som blir sagt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Forøvrig, er gult særleg mykje betre enn kvit tekst? Gult er vell den nest mest lyssterke fargen etter kvit? Og blender derfor berre marginalt mindre. Personleg så synes eg også at gule undertekster stjel meir oppmerksomheit og blikkfang enn kva som eg meinar er nødvendig. Underteksta bør ofte være nøytral for å ikkje øydelegge stemninga som filmen/serien prøver å lage med fargesamansettning i billete, så då er kvit, grå og svart betre fargar sidan dei fargane skjeldan stikk seg mykje mindre ut. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 De fleste undertekster er feil Mya av humoren i Deadpool 1 og 2 er helt feil oversatt og det er vanskelig å oversette det til norsk Derfor går jeg nesten aldri på kino lengre, så Deadpool 2 på kino fordi jeg ble invitert og angrer i etterkant Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Ja, dette er obligatorisk, noe av det første jeg gjorde etter jeg fikk hdr tv. 1 Lenke til kommentar
Pj0ter Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Takk for tipset! Det har gått meg hus forbi at var mulig - eneste som irriterer meg grenseløst med Samsung Qled TVen er dimmingen på tekstene som lyser opp alle mørke scener. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eller dere kan lære dere Engelsk.. Nå tar jo du utgangspunkt i at alle ser filmer kun på engelsk. Når det er sagt anser jeg meg selv for å være høyt over gjennomsnittet kyndig i engelsk, men ser allikevel noen engelske filmer med tekst siden man kan ikke alltid ha volumet tilstrekkelig høyt på kveld- og nattetid. Til og med noen norske filmer ser jeg med tekst siden lyd-mixingen på dialogen er elendig og skuespillerene snakker på gauda-mål. Det burde igrunn være en unødvendig post dette. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Eller dere kan lære dere Engelsk.. Får ikke med meg mye av det som blir sagt når man knasker chips, som er obligatorisk til film. Så dermed må tekster til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå