Best Lawyer You Have Ever Seen Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Hei, Jeg fikk tilbud om studieplass på et LL.M program med Law Conversion ved et britisk unniversitet til høsten. I England så har det seg sånn at man kan ta en bachelorgrad i noe annet enn juss for å så ta en GDL (Graduate Diploma in Law) eller en LL.M (Law conversion) + LPC for å bli advokat. Ifølge det norske regelverket så kan jeg praktisere i Norge som advokatfullmektig med en juridisk embetsseksamen fra et annet EØS-land. "Kravet til «tilsvarende utdannelse» anses oppfylt dersom vedkommende fyller utdannelseskravet for å bli autorisert som advokatfullmektig i hjemlandet." Det jeg derimot lurte på er om hvordan det vil være for meg å søke på stillinger som advokatfullmektig i Norge med en slik embetseksamen i praksis. Jeg er meget fleksibel på hvor jeg kan jobbe i Norge etter endt utdannelse. Vil det f.eks. være lettere for meg å lande en jobb som advokatfullmektig i Nord-Norge? Hvordan tror dere forresten at situasjonen kommer til å endre seg, nå som England er i ferd med å melde seg ut fra EU? Vil unødig stå med en ubrukelig grad i Norge med masse ekstra i studielån. Endret 13. januar 2019 av Best Lawyer You Have Ever Seen Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 (endret) Aldri helt skjønt hvorfor man skal ta en (slik) utdannelse i utlandet, når man aspirerer mot jobber i Norge. Uten at jeg har noe som helst peiling på dette arbeidsmarkedet så tilsier all logikk at det kan by på en del problemer med en utenlandsk profesjonsgrad. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt mesteparten av graden i Norge og heller tatt ett eller flere utvekslingsopphold. Endret 13. januar 2019 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Best Lawyer You Have Ever Seen Skrevet 13. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2019 Aldri helt skjønt hvorfor man skal ta en (slik) utdannelse i utlandet, når man aspirerer mot jobber i Norge. Uten at jeg har noe som helst peiling på dette arbeidsmarkedet så tilsier all logikk at det kan by på en del problemer med en utenlandsk profesjonsgrad. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt mesteparten av graden i Norge og heller tatt ett eller flere utvekslingsopphold. Problemet er at jeg allerede har en norsk bachelorgrad i økonomi til sommern og det tar 5 ekstra år å studere juss i norge, mens det bare vil ta 2 år for meg i England. Hadde jeg hatt snittet etter vgs så ville jeg vel selvsagt gått rett på juss i Norge, men sånn er vel ikke situasjonen nå. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Jeg jobber med flere som har "tilsvarende grad" fra utlandet og autorisasjon som advokatfullmektig. Det virker å være ganske tøft å få jobb med den bakgrunnen, men absolutt mulig. (De har begge også tung EØS-faglig bakgrunn og jobber i hovedsak med europeisk regelverk som statsstøtte, offentlige anskaffelser o.l.) Regelverket som gjør dette mulig gjelder imidlertid bare EØS-land, og jeg ville vært veldig forsiktig med å anta at regelverket gjør det mulig for deg å få autorisasjon som advokatfullmektig i Norge med engelsk grad om 2 år. I Oslo kan du ta studiet vesentlig raskere enn 5 år om du er en flink student. Jeg ville sterkt vurdert en slik løsning, eventuelt å bare ta den tiden det tar (og evt. jobbe en del ved siden av om du sliter med lånekassen) etter bachelorgraden. Jeg har også flere kolleger som har studert økonomi først, siden juss, og det synes å være en god kombinasjon. I det lange løp er ikke noen år fra eller til så farlig. Jeg brukte selv tre år på (det som i ettertid viste seg å være) vesentlig mindre matnyttige ting enn en grad i økonomi før jeg begynte på jussen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Juss i Samveldet er vell også veldig forskjellig frå norsk juss? Så sjølv om du skulle få utdanninga godkjent som tilsvarande ei norsk utdanning så er det vell ikkje mykje av innholdet i utdanninga som er overførbart til Norge? Du vil sjølvsagt være godt kvalifisert i norske advokatkontor som har klientar som må forholde seg til britisk juss, men det er nok ikkje veldig mange slike jobbar. I tillegg er den språklege barrieren til England såpass liten, at du må rekne med å konkurrere mot britiske søkarar utan å få særleg stor uttelling for at du snakkar norsk i tillegg til engelsk. Du kan sikkert klare å få deg ein jobb som advokatfullmektig, men du vil nok fort bli nødt til å spe på utdanninga med nokre norske fag likevel. Særleg med tanke på at den som skal tilsette deg ikkje har detaljkjennskap til kva kompetanse du sitt på, og korleis den kan brukast i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå