Gå til innhold

Forbedring av offentlige tjenester - Selvangivelsen

G

Anbefalte innlegg

Man vet jo at digitaliseringen av alt som har med skatt å gjøre først og fremst er i Statens interesser og at digital selvangivelse som vi fikk veldig tidlig i Norge er en positiv bivirkning for brukeren.

Så kommer jeg til den brukervennlighetsutfordringen jeg ønsket å løfte fram med innlegget:

Hvorfor må det skje kun på årlig basis denne selvangivelsesrapporteringen? Hvorfor ikke løpende, slik at det man så at skjer en privat eller i bedrift i mai måned eller i august måned kan rapporteres inn til altinn der og da, istedetfor at man skal sitte å ruge på denne informasjonen og det å få seg en voldsom oppsummeringsoppgave slik det må gjøres nå i dag?

Kunne ikke man samtidig hatt tilgang til den informasjonen som til en hver tid var blitt innrapportert om en også. Selv om det meste av den innrapporteringen skjer i slutten eller i begynnelsen av hvert år. I dag må man jo vente til skatteetaten vil gi fra seg selvangivelsesinformasjonen tilbake til brukeren.

Det burde være enkelt i våre dager å få det til når det allerede er digitalt begge veiers ny informasjon. Nettbankene klarer jo dette kunststykke å holde kontoene ajour. Så hvorfor ikke også at sånn sanntidsinfo gjelder selvangivelse?

Da ville innrapportering av skattepliktig bli å sammenlikne med å legge en regning til betaling, mens tilbakerapporteringen av f.eks. fagforeningsmedlemsskapet dukker opp som en egen post som har skjedd der, som en ny linje som har oppdatert kontosaldo.

Og hadde det blitt sanntids selvangivelsesrapportering så ville jo Staten vunnet på det i lengden. Folk hadde vært mer opplagt til annen produktivitet i selvangivelsesperioden (ihvertfall A-menneskene som gjorde ting etterhvert, framfor å slumre).

La oss si man ikke hadde en aksjesparekonto, men skulle rapportere hver enkelt handel. Da ville det jo være enklest å rapportere mange hundre linjer fordelt over de periodene disse skjer, framfor å måtte vente til man må rapportere hele sulamitten i en engang.

Det var kun et av sikkert mange eksempler, men et veldig enkelt og greit eksempel i grunn.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de får bedre verktøy til å fange folks "uvaner", så vil jo det gjøre jobben med skatteunndragelse enda vanskeligere? Nei, jeg vet jo ikke om det ville gi en så effektiv synergieffekt. Samfunnsøkonomien ville vunnet litt på det, og kriminelle tapt?

Nå har jo Staten kun en engangs revisorrolle. Med sanntid så kunne de sikkert kommet litt tidligere på banen med kontroller, men da hadde det jo forutsatt at valgfriheten med å vente til et årsoppgjør skulle komme forsvant, og det er jo også en uting. Tror ikke at folk hadde likt å måtte være "på jobb" så ofte framfor en gang i året for Selvangivelsens skyld. Men de hadde kanskje likt valgfriheten til å bli av med en arbeidsbør i la oss si 6 porsjoner framfor en stor.

Bedrifter som har et regnskapsprogram får jo spyttet ut ting litt mer effektivt enn privatpersonen som ikke har det. Men samtidig så skal bedriften kjenne etter om det regnskapsprogrammet spytter ut stemmer. Og det blir jo også en stor arbeidsbør framfor å ha det litt i blodet fordelt over hele året, og kjenne etter etterhvert at ting stemmer sånn ganske bra.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om de får bedre verktøy til å fange folks "uvaner", så vil jo det gjøre jobben med skatteunndragelse enda vanskeligere? Nei, jeg vet jo ikke om det ville gi en så effektiv synergieffekt. Samfunnsøkonomien ville vunnet litt på det, og kriminelle tapt?

Vi har litt forskjellig syn på hvem som er de "kriminelle", den som stjeler fruktene av andres arbeid, eller den som gjemte pengene sine og unngikk å bli rundstjålet. Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Vi har litt forskjellig syn på hvem som er de "kriminelle", den som stjeler fruktene av andres arbeid, eller den som gjemte pengene sine og unngikk å bli rundstjålet.

Jojo, kjenner litt av dine preferanser på det der. Men, for de som lar seg kue da, til å være en del av systemet. De som må leve med systemene, de vil jo helst ha det så smidig de kan få det (så smidig de kan bli ranet), sånn at de heller kan ta seg en ekstra dag sydentur eller to.

Lenke til kommentar

Jojo, kjenner litt av dine preferanser på det der. Men, for de som lar seg kue da, til å være en del av systemet. De som må leve med systemene, de vil jo helst ha det så smidig de kan få det (så smidig de kan bli ranet), sånn at de heller kan ta seg en ekstra dag sydentur eller to.

Joda, problematikken omkring dette har to skadevirkninger for folk flest:

1. Mye mindre penger i banken

2. Mye tid kastes bort på å blidgjøre byråkratiet med informasjon

Hva som helst som kan redusere skadene som påføres befolkningen av staten er positivt, inkludert reduksjon av tid som kreves for å bligjøre byråkratene.

Om man anser at folks tid ikke er gratis (slik som staten antar) så er nok "transaksjonskostnadene" med skatteinndrivningen ca 5-10% av det som inndrives.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Lønnsinntekter rapporteres inn månedlig allerede, så der sitter staten på det de trenger av informasjon for å skattlegge hver måned.

Banker kunne fint rapportert inn det du hadde på konto hver måned også.

Kjøp/salg av bolig, bil, etc rapporteres vel fortløpende, så det burde også gå greit.

Det er noen ulemper med dette systemet ditt da:

- Hvis man ikke tjener like mye hver måned, så ville systemet slå uheldig ut. Mye inntekt i januar medfører masse skatt. Ingen inntekt i februar ingen skatt. Men totalsummen blir høyere enn ved lik inntekt begge år. Man har samme problem nå, men på årsbasis. Desto kortere periode, desto større problem.

- Bedrifter rapporterer kun årlig pr i dag. De har også mye større svinger i inntekt/utgift. Betalinger som skjer lenge etter utført arbeid. Å redusere skatteperioden til månedlig vil øke papirarbeide, for noen veldig mye. Skattebetaling ville kunne blitt ganske dramatisk for små bedrifter med mye svingninger.

Å være i synk med skatt kan være et stort gode for mange. Veldig mange får tilbake på skatten - her kunne de fått litt tilbake hver måned og brukt de på det de hadde behov for.

De som må betale restskatt hadde også vært tjent med å få mindre avdrag og kunne justert skattetrekket tidlig.

Jeg synes det er en spennende tanke - i hvert fall for privatpersoner.

Lenke til kommentar

Uten å ha drevet bedrift så har jeg hørt om folk som må ta opp store lån, eller legge ned virksomheten fordi løpende årlige tall som Staten forholder seg til tar knekken på økonomien deres. Så selv om de på sikt ikke betaler mer skatt enn den inntektsinngangen de skal skatte for så kan det bli noen voldsomme skjevheter som gjør at de tjente f.eks. voldsomt godt et år, og neste år ble smalhans, men Skatteetaten tror selvsagt at bedrifter ikke kan gå dårlig plutselig og skattelegger vel da som for fjoråret, og bedriften kan ikke gjøre noe som helst med problemstillingen med forsinket justering. Tilsvarende blir det vel om de går i fra et smalhans år og over på overflodsåret, plutselig så betaler de vel da for lite skatt og får et sabla etterslep seinere en gang.

Jeg tar et større forbehold om at jeg kanskje ikke forstår bedrifter og skatteinnbetalingssystemene.

Folk som er arbeidstakere kan jo gå til lønningskontormedarbeideren og fortelle at de skal ha et ekstra skattetrekk. Men siden jeg ikke kjenner bedriftsbeskatning så spør jeg om bedrifter har liknende justeringsmuligheter? Den ene historien jeg da hørte om en kar som drev ansvarlig selskap, hvordan stiller det seg med han? Altså er det fordi han ikke har fulgt med og bare betalt inn det som er blitt diktert fra Skattetaten som er skyld i problemet, og at han burde ha fulgt med og justert et eller annet sted? Eller er det sånn jeg har fått et enten riktig eller skjeivt inntrykk av at han faktisk ikke hadde noe valg, men ble slave av års-tregheten?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...