Gå til innhold

Smarte snømålere gir bedre skredvarsling på Svalbard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ikke rare fjelltoppen, er skredfaren fra sukkertoppen reellt så farlig som tiltakene de skisserer her nå? :wee:

Eller er formålet mer ment for å teste teknologien?

Skredfaren er høyst reell. To personer omkom i skredet i 2015, der en rekke med hus ble smadret. En bolig ble også tatt av skredet i 2017, men heldigvis uten personskader. Senest denne uka ble 100 personer evakuert i Longyearbyen, men de fikk flytte tilbake fredag. Mange innbyggere må flytte permanent til mer skredsikre områder, og det bygges for tiden nye boliger til dette formålet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser liksom så lavt ut den toppen i forhold til øvre bebyggelse. Samt den var jo ikke mye snøkledd i akkurat det bildet. Men kanskje det hoper seg opp tjukke snølag til tider? Kanskje bildet er fra sommertid?

20181024-untitled-258-Edit.jpg

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kanskje det hoper seg opp tjukke snølag til tider? Kanskje bildet er fra sommertid?

Spør du virkelig om det bildet representerer maksimal mengde snø man opplever på Svalbard?

Som det ble sagt ovenfor så omkom 2 mennesker i 2015, blant annet en 2 år gammel jente som ble begravet etter at huset hun sov i ble smadret.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%B8skredet_i_Longyearbyen_2015

Begge bildene er fra det aktuelle raset, fra samme fjelltopp du ser i ditt eget bilde.

9774.jpg

XZIj13I.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok "flott". Men jeg har aldri besøkt Svalbard hverken sommer- eller vinterstid, og jeg har heller egentlig ikke interessert meg så veldig med å google turistfoto, eller andre foto så veldig i fra Svalbard. Så for en søring som meg så blir det da ikke så enkelt å vite hvordan det er der oppe. Har tilgode å noen gang sette føttene mine i Nord-Norge også så er det også nevnt. Veldig dyre billetter nordover som regel.

Har ingenting i mot nordlendingen jeg. Spiser til og med hvalkjøtt en sjelden gang. Blir litt sånn enten eller ift. hvalfangst for min del. Når de likevel dreper den, så er det jo fornuftig at det spises framfor å nå søppeldynga. Ellers så er jo hval et dyr som kan være litt omdiskutert intelligens på. Man spiser jo ikke mennesker "lengre", selv om så og si garantert noen av forfedrene mine må ha smakt det.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...