Gå til innhold

Asus v1v batteri, utrolig vanskelig å få ut batteriene


Anbefalte innlegg

Hei, prøvde siden batteriet fungerte dårlig på asus v1v så prøvde jeg som andre å ta ut batteriene er 8 stk ICR18650 ser det ut som ligner på:

 

https://www.ebay.com/itm/SAMSUNG-18650-ICR18650-Li-Ion-RECHARGEABLE-BATTERY-2600mAh-with-Case/272868663073?hash=item3f883d5f21:m:mulE5iIPKo4gzUXTMgu-ZRw:rk:2:pf:0

 

Har noen erfaringer med disse? Er det slik farge spiller rolle? er blå bedre en lilla?

Er samsung batteri som brukers på tesla? Siden måler ca 3 volt på de fleste batteriene, usikkert om 4,4 volt er maks så det må være batterikontrolleren som er problemet?

 

Ganske utrolig det er fortsatt liv i batteriet som er 7 år gamle. De fleste batteriene funger fint i en LED lommelykt, men er usikker på praksis rundt 18650.

 

Edit prøvd å lade batteriene til 3,69 volt

NEW 4 Slots EU Plug Battery Batteries Charger for 3.7V 4x 18650 Rechargeable

Laderen blir veldig fort varmt ved ladepluggen området rundt 70 grader etter 30 minutter lading så derfor usikker på dette er særlig god lader, den virker fint men med tanke på levetid er ikke tempratur særlig bra? Batteriene er kalde så det ikke der problemet ligger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er dette for noe surr?

 

Det er helt normalt ar det er vanskelig å få ut batteriene til en bærbar pc.

 

Fargen på plasten rundt batteriene har ingenting å si. Det er spesifikasjonen til batteriene som er interessant. Noen ganger skifter produsenten farge (men ikke spesifikasjon).

 

4.2V er maks på 18650 batterier. Laderen du linker til lader til 4.2V (hvis den er av ok kvalitet). For høy ladespenning dreper disse batteriene. Ladere av dårlig kvalitet kan ha for høy ladespenning.

 

70 grader høres alt for mye ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før du rører rundt med noe mer her nå så må du sette deg mer inn i slike celler fungerer, og skal brukes. Hvis du ikke gjør dette så kan du faktisk ende opp med å brenne ned hele huset ditt og ta livet av deg selv. 

 

Først: hvis de cellene du har skaffet deg ligner på de på bildet må du UMIDDELBART bli kvitt dem på en trygg måte. UltraFire er søppel og ofte farlig. 

 

En lader som blir 70 grader er farlig. Kast den! 

 

Fargen på cellene har en betydning. Men ulike produsenter bruker ulike farge for å indikere kapasitet og kjemi. 

Det er ikke slik at alle 18650 celler er like utenom kapasitet. Noen er laget for å takle høy utladning, andre for å ha høy kapasitet, lang levetid osv osv osv osv osv.  Alt dette får en betydning for hvordan du skal lade og bruke dem korrekt.  Også hvor raskt du kan lade dem, og hvor høy spenning du kan lade dem med. 

 

Hvis du skal gjenbruke gamle celler fra elektronikk er kombinasjonsladere fra f.eks Soshine (billig kinesisk dritt) veien å gå. F.eks H2 eller H4. De koster dog litt mer enn den femtilappen du betalte for den farlige laderen din, men de er både tryggere og gir deg langt mer informasjon. Skal man lade 18650 celler er det helt uinteressant hvor LENGE man lader. Det som er interessant for å vite tilstanden er hvor raskt den går opp i spenning, og hvor mange mAh man dytter inn. Laderne fra Soshine er dessuten en god del mer gjennomarbeidet ved at man både kan lade fra USB (fra f.eks en PC eller powerbank) eller stikkontakt hjemme, eller fra 12v. 

 

Husk at 18650 celler er farlige å leke med. Det er et helt annet ballspill enn alkaliske batterier som folk gjerne slenger rundt. Hvis en 18650 får en thermal runaway så kan man få fyrverkeri hjemme. Og det nytter ikke å forsøke å kvele branne. Den har sitt eget oksygen til brannen innebygd.... 

 

 

7 år gamle celler er ikke noe å skryte av. Hvis produsenten har konstruert BMS`n så den ikke tyner ut siste rest i bunn og topp så er det null stress å få veldig mange tusen ladinger ut av dem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Disse er greie å bruke hvis du skal bygge dine egne pakker. Men dette er en kunst å gjøre av gamle celler, og ofte nesten umulig å gjøre med mindre du har et stort antall celler å velge mellom. Disse BMS ene fine å bruke hvis man ikke ønsker å bruke en balanseringslader, men bruke en vanlig AC/DC. Disse er ofte standardisert så man kan bruke gamle "ladere" man har liggende slenge, f.eks en 12v AC/DC. De er ikke farlige i det hele tatt, men de gir deg veldig lite informasjon for å overvåke cellene. 

 

Det veldig mye gøyalt man kan gjøre med 18650 celler, men ofte er det mest for moro og lite fornuft bruk fordi man har begrenset tilgang til celler, og da kreves det ekstremt mye vedlikehold. Så hvis man bare har tilgang på 5-6 celler hvert år så er det ofte bedre å bare bruke dem til lommelykter (det finnes nå mange flotte varianter av dem til en veldig billig penge) eller power banks. Man kan kjøpe tomme powerbanks for småpenger. 

 

Det som imidlertid er litt kult er at hvis man setter seg litt inn i dette så kan man mekke til strømforsyning til veldig mye rart. Eksempelvis ADSL modem i tilfelle strømmen går, eller laptop. Det meste som har en AC/DC fra veggen kan få strøm fra en 18650 pakke istedenfor. Selv er jeg altså ikke veldig bekymret for strømbrudd så lenge det er høvelig lokalt, og ikke tar med seg sentralen. 

 

Hva du bør bruke avhenger av hva du har tenkt til å bruke det til. Skal du bare bruke det til lommelykter så bør du heller kjøpe deg en Soshine H2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3S 20A 12,6 V Cell 18650 Li-ion Protection Board PCB charger battery BMS

 

så er den like bra? Men er det slik batteriene og PCB beskytteren må ha riktig volt og kapasitet, ellers vil den ødlegges eller bli ustabil?

Slik jeg forstår den skal den passe på ingen batteri tømmes før den andre.

Men så er vel seriekobling dårlig løsning også hvis batteriene er forskjellig kvalitet.

 

Hva ville du kjøpt av batterier som kommer nærmest som brukes for elbiler etc?

 

Har aldri forstått helt hvorfor laptoper\mobiler blir ofte undimosjonelt på batteri, er bare ulefone power 5 mobil som har batteri som burde holde opp mot 5 dager.

 

Laptop tror jeg ikke finnes en modell som er egnet for gaming i flere timer. 

  • HP Spectre x360 og Lenovo ThinkPad T480 er vel de for kontorbruk\bedrift som trenger lang levetid.

Fant:

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_repair_a_laptop_battery

lap1(2).jpg

Kan denne stemme?

 

 

Use a voltmeter to locate the positive and negative battery terminals and establish the polarity. If no voltage is present, a solid-state switch may be in the “off” position and needs activating. Connect the voltmeter to the outer terminals, take a 100-Ohm resistor (other values may also work), tie one end to ground and with the other end touch each terminal while observing the voltmeter. Repeat by tying the resistor to a positive voltage potential. If there is no response, then it is possible that the battery is dead or locked by a code. The 100-Ohm resistor is low enough to engage a digital circuit and high enough to protect the battery against a possible electrical short.

Establishing the connection to the battery terminals should now enable charging. If the charge current stops after 30 seconds, an activation code may be required. Some battery manufacturers add an end-of-battery-life switch that turns the battery off when reaching a certain age or cycle count. They argue that customer satisfaction and safety can only be guaranteed by regularly replacing the battery. Mind you, such a policy also rotates inventory.

If at all possible, connect the thermistor during charging and discharging to protect the battery against possible overheating. Use an ohmmeter to locate the internal thermistor. The most common thermistors are 10 Kilo Ohm NTC, which reads 10kΩ at 20C (68F). NTC stands for negative temperature coefficient, meaning that the resistance decreases with rising temperature. In comparison, a positive temperature coefficient (PTC) causes the resistance to increase. Warming the battery with your hand is sufficient to detect a small change in resistor value when looking for the correct terminal on the battery.

men mistenker de fleste laptop batteri har neppe de råeste batteriene og omformerne?

 

har de batteriene med høy kapasitet dårligere levetid?

Usikkert om det finnes hurtiglader? Eller funger det dårlig? For merker en del ladere for AAA\AA så blir batteriene varme så tydligvis det gjør oppladbare holdbarheten dårlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Den beskytter ikke PCB. PCB er kretskortet. Den "beskytter" cellene. Det er en BMS. 

 

Hva du legger i "like bra" forstår jeg ikke. Like bra som hva da? Og selv da kommer det an på hva du skal bruke det til. 

 

Disse enkle BMSene bedriver ikke selvbalansering. Når du tapper batteriet så vil det tappes ujevnt hvis cellene har ulik kvalitet. Det er når du da lader dem opp igjen at du balanserer dem slik at de har lik spenning. 

 

I eksempelvis en laptop så har man laget det slik at den fungerer innenfor en viss spenning. F.eks  12v -16,8v hvis man har 4S. Hvis da en celle eller cellepar er dårlig så vil spenningen synke såpass mye at maskinen da ikke vil tappe mer. Det er veldig typisk at batteripakker ofte bare har et cellepar som er dårlig når pakken bare varer noen få minutter. 

 

 

Det at batteriene i telefoner er underdimensjonert får stå for din regning. Cellen der er den største, tyngste og en av de dyreste enkeltkomponenten i hele telefonen. Øker man dette så får man en tilsvarende økning i vekt, pris og volum. Samme prinsippet gjelder for laptopper. Skal man bruke laptop til gaming så må man sørge for at man har strøm, enten fra kontakt i veggen eller lage seg sin egen powerbank. Det er veldig enkelt å lage seg en powerbank helt uten inverterere og annet tjafs som kan koples rett inn i laptoppens ladehull. 

 

Når det gjelder omformere og batterier i laptopper så kan man vel påstå at man får det man betaler for. Det er meget sjeldent at omformeren er problemet. Disse er billige, og det er nær null forskjell i kostnad og vekt å gå fra 2A til 4A.  Batterier i laptopper er generelt av en meget høy kvalitet. Selv på de aller billigste laptoppene brukes det høykvalitetsceller. Jeg mistenker at produsentene heller kjiper inn på helt andre ting fordi kort batteritid er mer merkbart for kundene enn kontrasten i skjermen. 

 

Når det kommer til kapasitet kontra levetid så har jeg ingen kjennskap til en direkte korrelasjon der. Produsentene av cellene "trikser og mikser" med kjemiene, og forholdene mellom kjemiene for å oppnå visse egenskaper. Jeg vil anta at levetid kanskje er noe nedprioritert for laptopper som ofte gjerne har bare 1-2 års garanti. 

 

Det finnes massevis av hurtigladere. Normalen er faktisk hurtiglading. Kapasiteten til en celle i mAh kalles for C. En celle som har 2000 mAh er dermed C = 2000 mA  (eller 2 A). Det betyr i praksis at man ved 1C lader opp cellen på 1 time. TEORETISK. Dette er faktisk ganske raskt sammenliknet med andre kjemier. De aller fleste lader imidlertid helt fint på både 2 og 3 C. Gamle celler derimot liker det ikke så godt, og kan ta litt skade av det. Jeg liker ikke å lade på noe særlig mer enn 0,5 C. Så hvis jeg har en batteripakke som totalt er 5 A,h så lader jeg bare på 2,5 A.

 

"Oppladbare batterier" er ofte Ni-Mh som tåler litt mer juling enn Li-Ion. Disse hurtigladerne for Ni-Mh kjører gjerne 10 C, noe som kanskje ikke er helt sunt for dem. Dette er uansett celler som er temmelig misforstått både i bruk og lading. Folk tror de kan erstatte alkaliske batterier i alt og ingenting, men disse har en nominell spenning på 1,5 v, mens Ni-Mh gjerne har nominell spenning på 1,2V.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit prøvd å lade batteriene til 3,69 volt

NEW 4 Slots EU Plug Battery Batteries Charger for 3.7V 4x 18650 Rechargeable

Laderen blir veldig fort varmt ved ladepluggen området rundt 70 grader etter 30 minutter lading så derfor usikker på dette er særlig god lader, den virker fint men med tanke på levetid er ikke tempratur særlig bra? Batteriene er kalde så det ikke der problemet ligger.

De laderne der må du aldri finne på å bruke! De fleste av de har ingen regulering og er avhengige av beskyttelse i batteriene. Hvis batteriene ikke har beskyttelse eller beskyttelsen ikke virker så vil de bare fortsette å lade. Ofte opp mot 5V. (Max for vanlige 18650 er som nevnt ca. 4,2V).

 

De bruker også underdimensjonerte komponenter (billig!) og det er nok derfor den blir voldsomt varm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvorfor finnes det ikke billlige ladere i norge?

Batterilader til Li-ion, NiMH, NiCD, med 4 ladekanaler universal størrelse opp til Ø26x65mm celler Nitecore

 

Det er veldig dyrt, er umulig å ha oversikt over alt hva som er bra eller ikke.

Vil ingen si hva slags batteri man bør kjøpe? Syns biltema er veldig dyrt på batteri, hadde blitt billigere å kjøpt brukt tesla og ta batteriene der.

 

Hvordan regne KW ut fra 9800mah? er 10 000 MAH ca 1 watt?

Hvordan måler man hvor mange mah et batteri har?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kapasitet i Ah gange nominell spenning gir antall Wh.

 

9800mAh for en 3,7V-celle blir da ca. 36260mWh (36,260Wh eller 0,03626kWh).

 

Watt er effekt og kan ikke blandes med mAh som er kapasitet.

 

Du måler kapasitet (Wh eller Ah) ved å lade ut (eller opp) batteriet ved en kjent strøm. Mange ladere har denne funksjonen innebygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor finnes det ikke billlige ladere i norge?

Batterilader til Li-ion, NiMH, NiCD, med 4 ladekanaler universal størrelse opp til Ø26x65mm celler Nitecore

 

Det er veldig dyrt, er umulig å ha oversikt over alt hva som er bra eller ikke.

 

 

Fordi vi bor i Norge.....  Alt er dyrt her. Det er høy kostnad for arbeid, og det er gode forbrukerlover. Derfor er det mange butikker som unngår å selge det billigste skrotet fordi de kan ende opp med å betale veldig mye for frakt og retur for ny vare. 

 

Du kan fint få tak i helt greie billigere ladere fra f.eks Kina. Jeg har tidligere gitt deg et forslag på Soshine H2 eller H4. Her kan du få kjøpt den for $ 20 : Soshine H2 Intelligent Battery Charger with 2 Slot LCD Display and Car Charger EU Plug for Li-ion Ni-MH AA AAA LiFePO

 

Det er sikkert mulig å få kjøpt billigere også, men pass på at du får riktig plugg. De med US plugg er ofte litt billigere av en eller annen grunn.  

 

Jeg har selv brukt en slik i  flere år, og er fornøyd med den. Jeg synes den er litt for forsiktig i opplading, men gjør at jeg ikke er så redd for å la cellene bli liggende fulladet en stund siden den bare lader opp til ca 4,17 V.

 

 

 

Det er veldig dyrt, er umulig å ha oversikt over alt hva som er bra eller ikke.

Vil ingen si hva slags batteri man bør kjøpe? Syns biltema er veldig dyrt på batteri, hadde blitt billigere å kjøpt brukt tesla og ta batteriene der.

 

 

Panasonic og Samsung celler er som regel et trygt valg. Sony og Sanyo er også greie valg. Men, det har vært noen tilfeller at noen har slengt på falske merker. Så kjøper man slike celler løst er det lurt å ta en sjekk av dem når du får dem. 

 

 

Hvordan regne KW ut fra 9800mah? er 10 000 MAH ca 1 watt?

Hvordan måler man hvor mange mah et batteri har?

 

 

Har du rotet deg borti en side som selger 18650 celler som har 9800 mAh? Disse er ren og skjær scam. Det finnes ikke slike celler. Det høyeste man får av 18650 celler idag er rundt 4000 mAh. 

 

Eneste måten man kan få så høye verdier er å setter 3 celler i parallel. 

 

 

 

hadde blitt billigere å kjøpt brukt tesla og ta batteriene der.

 

Tja. Si ikke det. Det er vel rundt 7000 celler i en Tesla, avhengig av batteristørrelsen. Og disse bilene koster vel rundt 700 000. Så det betyr da at en celle vil koste deg rundt en hundrelapp. 

 

Hvis du imidlertid kjøper 7000 celler så vil jeg tro at du kan prute ganske mye på prisen. 

 

Men hva i alle dager skal du med 7000 celler?

 

 

 

 

 

Har du et eller annet prosjekt på gang, eller er du bare nysgjerrig? 

For hvis du har noe prosjekt på gang, så bør du vite at det er ikke sikkert at 18650 cellene er det beste valget. Det finnes mange andre former på li-ion celler som kan være bedre egnet for din bruk. Selv er jeg blitt veldig glad i sardinboksene til Nissan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aliexpress er ikke å stole på, virker ut hvis man får problemer med selgerne der får man skylden selv.

Ebay har man vertfall mulighet å gi selgeren dårlig omtale og man ikke får pengene igjen eller problemer.

 

Men problemet med ebay er jo mange forsøker å lure, og vanskelig å bevise om batteri er dårlig eller ikke.

Fordi produsentene vet nok mye av ebay batteriene er falske kopier, men noen er ekte.

Enten viser seg produsentene har droppet å selge fordi kapasiten eller informasjonen er feil.

 

Men er det riktig at 18650 batterier har lengere levetid en mye andre AAA\AA?

Hvorfor produseres ikke store batterier? For er mye metall som gjør vekten unødvendig tung.

Kan sikkert fungere fint til lommelykt\laptop\radiostyrte biler etc.

 

Tesla har mye mere en batteri, men jeg er usikker hvor mye et 18650 batteri koster å produsere, finnes jo batteri til 20 kr stk på ebay, men hjelper lite hvis kvaliteten er vesentlig dårligere. Vet en del oppladbare degraderes rask etter 1-2 år Særlig på hurtigladning.

Lenke til kommentar

Jeg har handlet veldig mye på Ali, og har aldri opplevd at de er useriøse. Jeg har klaget et par ganger, og fått fullt medhold. Jeg har riktignok aldri kjøpt 18650 celler der. 

 

Du kan ikke helt uten videre si at de ene eller andre cellene har bedre eller kortere levetid enn de andre. Du må stille et mer presist spørsmål, fordi det er ulike kjemier det er snakk om. For 18650 tror jeg bare kommer som Li-ion, mens AA/AAA kommer som alkaliske, Ni-Mh, Ni-Cd og et par andre. Alle har sine fordeler, og ulemper. Det kommer an på hva du skal bruke det til. 

 

Det produseres massevis av store batterier. I alle typer kjemier. Og cellene varierer også i størrelse. 

 

Innen AA/AAA verden så finner du en hel haug med varianter og kjemier. Alt fra 4/5 AA til F.  Bokstavene er bare en benevnelse for størrelsen, akkurat som innen papirark har man A4, A2 osv osv.

 

Innen Li-ion sylinderceller så forteller tallene noe om størrelsen. 18650 betyr at diameteren er 18 mm, og lengden er 65 mm. Også her finner man en hel haug med varianter. Helt opp til 32650.

 

Det finnes også andre former som brukes. Kvadratiske, rektangulære osv osv osv. I elbiler som ikke har vært innom Tesla på en eller annen måte brukes gjerne rektangulære. Eksempelvis LEAF, VW, trillinger. Her kan hver celle gjerne være så store som  400 wh. Første gen. LEAF har eksempelvis ca 250 Wh per celle, altså rundt 70 000 mAh. Et vanlig 18650 ligger i området 2500 til 4000 mAh.

Så her ser man store forskjeller. 

 

 

18650 celler for 20,- kr per stk er nesten uten unntak dårlige greier. Enten får man farlige celler, eller så får man svært lav kapasitet, eller så får man celler som blir raskt ødelagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har handlet veldig mye på Ali, og har aldri opplevd at de er useriøse. Jeg har klaget et par ganger, og fått fullt medhold. Jeg har riktignok aldri kjøpt 18650 celler der. 

 

Du kan ikke helt uten videre si at de ene eller andre cellene har bedre eller kortere levetid enn de andre. Du må stille et mer presist spørsmål, fordi det er ulike kjemier det er snakk om. For 18650 tror jeg bare kommer som Li-ion, mens AA/AAA kommer som alkaliske, Ni-Mh, Ni-Cd og et par andre. Alle har sine fordeler, og ulemper. Det kommer an på hva du skal bruke det til.

Problemet er at som selger burde man opplyse om feil,mangler, for du hadde ikke kjøpt noe du vet er dårlig.

Samme ville jeg heller ikke gjort. Selv om aliexpress velger å gi kjøper medhold, betyr ikke aliexpress er seriøse, de er jo mellomman til butikker\bedrifter om man er uærlig burde det ikke belønnes.

 

Foreløpig har jeg ikke sett noe informasjon rundt batteri du vil anbefale? Som holder i flere år.

Egentlig angret nå siden kastet uorginale asus batteri jeg ikke fikk å virke særlig lenge, godt mulige de 18650 kunne brukes i LED lommelykt.

 

har du informasjon om batteriprisen faller? Eller blir det mere kapasitet i hver batteri siden 2012?

Ut hva jeg finner er det: Sanyo NCR18650GAs

 

eller må man finne bedre test?

https://secondlifestorage.com/t-Samsung-ICR18650-26C-Cell-Specifications

Sier den deg mere om batteriene er kvalitet eller ikke?

Brand: Samsung Model: ICR18650-26C Capacity: 2600mAh Rated Voltage: 3.70V Nominal Charging: 4.20V Maximum

1300mA Standard

2600mA Maximum Discharging:

2.75V Cutoff

520mA Standard

5200mA Maximum

       

Sier  meg ikke så veldig mye på volt, betyr det over 2.75 volt redusert levetid?

Samme med maxiimum kapasitet eller er det kun når den er ny?

 

Hvordan måles dette? Blir batteriene så varme når man plasser de intill hverandre?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi vi bor i Norge.....  Alt er dyrt her. Det er høy kostnad for arbeid, og det er gode forbrukerlover. Derfor er det mange butikker som unngår å selge det billigste skrotet fordi de kan ende opp med å betale veldig mye for frakt og retur for ny vare.

Tror du bør sjekke UPS vs batteri:

POWERWALKER VI 850SE LCD 850VA/480W

Batteri er faktisk ektremt dyrt i norge, skulle tro det er elavgift eller butikker som tar overpris.

https://www.laptopbatteryexpress.com/Asus-B50A-V1-V1J-V1JE-V1JP-V1S-V1SN-Battery-p/asus-b50a.htm

 

Batteri er faktisk ikke så dyrt å produsere, kontrolleren kan neppe koste like mye som UPS.

Men usikker på den UPS hvor gode batterier det er der. Aldri sett noen gir over 5 års garanti.

Men mulig batteri kan vare opp mot 1000 ladninger i bestefall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tror du bør sjekke UPS vs batteri:

POWERWALKER VI 850SE LCD 850VA/480W

Batteri er faktisk ektremt dyrt i norge, skulle tro det er elavgift eller butikker som tar overpris.

https://www.laptopbatteryexpress.com/Asus-B50A-V1-V1J-V1JE-V1JP-V1S-V1SN-Battery-p/asus-b50a.htm

 

Batteri er faktisk ikke så dyrt å produsere, kontrolleren kan neppe koste like mye som UPS.

Men usikker på den UPS hvor gode batterier det er der. Aldri sett noen gir over 5 års garanti.

Men mulig batteri kan vare opp mot 1000 ladninger i bestefall.

 

 

Disse to er overhode ikke sammenliknbare. UPS`en har bare 4 Wh batteri, og da sikkert Ni-Cd celler som er betydelig mye billigere enn Li-ion. Batteripakken til Asusen har imidlertid Li-Ion som har total kapasitet på ca 49 Wh. Altså nesten 12 ganger så stor kapasitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er UPS noe å anbefale som til hjemmeserver? Eller ville du heller kjøpt agregat i så fall?

Slike UPS under 1000 kr er ikke å stole helt på, blir som billig laptop batteri, men de degraderes fort?

 

 

Hvis man skal bruke et aggregat må man ha en UPS i tillegg fordi aggregatet ikke klarer å starte FØR strømmen går. UPSen gir strøm hele tiden og er altså den som sørger for ubrutt forsyning frem til aggregatet starter. 

 

Den UPS`n du lenket til vil vare hele 0,1 minutt ved full last.... 10 sekunder altså.. Men det er nok til å få igang aggregatet hvis det er automatisert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

UPS-er er mer for beskyttelse enn drift. De kobler ut nettspenning ved overspenning, underspenning, frekvensfeil og strømbrudd. De kommer også med programvare for å avslutte/skru av datamaskiner ved strømbrudd. Skal du ha drift i litt lengre perioder må du ha aggregat i tillegg.

 

Og de bruker blybatterier, ikke NiCd/NiMh eller LiIon/LiPo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...