Gå til innhold

Lånekassen - ingen flere betalingsutsettelser

Mangelfull

Anbefalte innlegg

Hei.

Tok studielån det året etter VGS. Da studerte jeg i utlandet. Jeg sluttet på studiet da jeg slet psykisk, og isteden begynte jeg å jobbe som vikar. Tjente ganske godt, men jeg jobbet ikke fulltid. Til høsten fyller jeg 23 og har lyst til å studere igjen, denne gangen studerer jeg i oslo og muligens tannlegestudie. Men så slår det meg at jeg ikke får flere betalignsutsettelser etter sommeren, får jeg da ikke støtte til fulltidsutdanning¿ Jeg har ikke begynt å betale ned på lånet.

Endret av Mangelfull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om her, men jeg forsøker å tolke deg. 

Spør du om du kan få studiestøtte selv om du ikke har flere betalingsutsettelser? 

Isåfall så er svaret ja. Rett til studiestøtte har ingenting med disse 36 terminene med betalingsutsettelser man har rett på. Så lenge du har rett til studiestøtte for fulltidsstudier så får du automatisk betalingsutsettelse, og endog rentefritak. 

Det lønner seg så og si aldri å betale ned på studielånet med mindre du har penger du ikke vet hva du skal bruke til. Betaler du ned mer enn de mnd avdragene så blir bare de resterende avdragene litt mindre. Jeg har hørt om folk som har forsøkt å betale ned alle avdragene for ett år samtidig for å slippe å gjøre det månedlig. Det var ikke spesielt smart. 

Lånet i Lånekassen er dessuten personlig, så hvis du dør så blir det strøket. Det er også uten sikkerhet, så det er sånn sett et veldig gunstig lån siden det er usikret med lav rente. En bekjent av en bekjent var veldig flink til å leve sparsommelig under studietiden og sparte opp alt hun fikk i lån (ikke stipendbiten) på en konto. Da hun var ferdig hadde hun et par hundre tusen på konto, som hun overførte rett til lånekassen. Det den dumme dama ikke skjønte var at hun da ikke hadde et rødt øre i egenkapital til å kjøpe seg sin egen bolig. Så hun gikk faktisk egentlig ut fra studiene med en egenkapital som var stor nok til å kjøpe seg en leilighet, men klarte å skusle bort den muligheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...