Gå til innhold

Han skal redde restene av Helge Ingstad: – Stadig mindre sjanse for at skipet vil seile igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Smelt Ingstad støp den om til et helt nytt spennende spill for barn:

 

"Norwegian Naval vessel v.s greek tanker....a game from the real world...."

 

I eska kunne man finne miniatyrkopi av Ingstad og Sola.....Fjordområdet rundt Stureterminalen på ei utbrettbar papp-plate......fedje radar og kontrolltårn.....Og masse tilbehør... Småbåter, kajakker, oppdrettsanlegg, hindringer man kan sette ut på fjorden.....Bitteliten svart søppelsekk man kan tre utenpå styrhuset til Ingstad når man leker at de øver på navigasjon....

 

Så blir oppgaven å få Ingstad forbi Stureterminalen uten å kræsje i noe. Eller kjøre på land.. Man kan ha terninger, kort med spennende spørsmål fra marine og maritime verden...(Hvor fort kjørte Ingstad da han kjørte inn i Sola TS....osv)

Rykk tilbake til start, gå i fengsel....betal 4 milliarder...game over....

 

 

Tror det kunne bli kjempepopulært under juletreet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noen i det hele tatt som tror skipet vil seile igjen?

 

 

nei dette er bare spill for galleriet.

 

slik har det vært hele veien, eks. "kan tidligst heves 2. juledag" som også bare var urealistisk tull.

 

Er vel et slags mentalt alibi for å forsvare den galopperende pengebruken.

 

Prestisje og symbolikk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arbeidet med restene av HI kan gi forsvaret sårt tiltrengte penger og arbeidsplasser, og kanskje noen deler. Fin bonus av å miste et skip til

ca.4 mrd. Vin vin dette. Nå har vi 2 deleskip og 3 operative. Begge deleskipene har jo hatt oppdrag, og er oppbrukt likevel. Engangsskip dette må vi skjønne...??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Av erfaring fra kantrede fiskebåter så er det bare mekaniske dieselmotorer som kan reddes, disse er jo tette i seg selv og kan i teorien kjøre under vann.

 

Alt det elektriske må kasseres inkludert kabler og koblingsbokser. All isolasjon i innredning må rives vekk. Større elektriske motorer kan vaskes og tørkes, men ikke noe å hente der på standard små motorer. Det er en utrolig omfattende jobb og gjøres bare dersom en har en delevis vannskade i en seksjon.

 

I praksis er det billigere å bygge en ny båt, da det blir for kostbart.

 

Saltvann i elektronikk er døden, selv litt fuktig luft eller kondens er nok å ødelegge komponenter.

 

Dette blir opphugging...

Lenke til kommentar

Av erfaring fra kantrede fiskebåter så er det bare mekaniske dieselmotorer som kan reddes, disse er jo tette i seg selv og kan i teorien kjøre under vann.

 

Alt det elektriske må kasseres inkludert kabler og koblingsbokser. All isolasjon i innredning må rives vekk. Større elektriske motorer kan vaskes og tørkes, men ikke noe å hente der på standard små motorer. Det er en utrolig omfattende jobb og gjøres bare dersom en har en delevis vannskade i en seksjon.

 

I praksis er det billigere å bygge en ny båt, da det blir for kostbart.

 

Saltvann i elektronikk er døden, selv litt fuktig luft eller kondens er nok å ødelegge komponenter.

 

Dette blir opphugging...

 

Mekanikk hvor det helst ikke inngår aluminium, har vel størst mulighet for å kunne reddes. Men aluminium, og særlig i kontakt med stål, er det ikke mye igjen av nå, galvanisk tæring har spist konstant i over 90 dager.

Men denne tæringen har bidrat til å beskytte stålet som aluminiumen har vært i fysisk kontakt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...