knopflerbruce Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Spørsmålet er as follows: om jeg har kjøpt en vare (i mitt tilfelle en datakomponent) i 2013, fått erstatningsvare i 2015 og deretter erstatningsvare i 2017, før jeg nå igjen reklamerer og får tilbud om ny vare, hvor langt tilbake kan butikken gå for å beregne forsinkelsesrenter og bruksfradrag, og eventuelt hvordan blir disse satsene så langt tilbake i tid som 2013 om det er det tidspunktet som gjelder? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Ved levering av erstatningsvare skal det vel ikke gjøres bruksfradrag i det hele tatt? Ved heving skal du antageligvis avskrive verdien på varen som om du hadde hatt én vare hele tiden (med fradrag for perioder mellom reklamasjon og avhjelp). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2019 Jeg formulerte meg nok uklart mhp. det første du skrev der. Forsinkelsesrenter og bruksfradrag er da i det tilfellet hvor heving av kjøp er et rimelig valg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Regelen er at forbrukerkjøper skal godskrive avkastning av tingen, og "gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den". "Tingen" er her selgerens realytelse, altså det selgeren har plikt til å levere. Reparasjoner og omleveringer endrer ikke realytelsens karakter, men det kan senke forbrukerens nytteverdi. Kreves det bruksfradrag skal forbrukeren godskrives forsinkelsesrente fra kjøpstidspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå