Gå til innhold

Starte et sameie for bokollektiv?


Anbefalte innlegg

Jeg har en idé jeg gjerne vil ha synspunkter på:

 

Når jeg en gang skal inn i boligmarkedet, så har jeg ikke lyst til å bruke masse penger på noe jeg ikke føler jeg får noe igjen for. utenom forventningen til en prisvekst når jeg skal selge.

 

Når jeg bodde i Danmark var det flere studenter som bodde i private kollektiv som fungerte som sameie. De kjøpte en andel av boligen når en flyttet ut, og husleien gikk til å betale ned lånet, og de var i praksis eiere av boligen. Uten at jeg er noe ekspert, så er det prismessig mer gunstig å kjøpe en stor bolig, enn en liten leilighet, hvis man ser på pris pr kvm. Hvis man ser bort i fra at et kollektiv må fungere sosialt, og risikoen for uenigheter, vil det være økonomisk gunstig? Hørt om noe slikt i Norge fra før av?

 

Setter pris på alle svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik bosituasjon er definitivt ikke noe jeg ser på som langsiktig. Kun kortsiktig, maks ett år, kanskje to mens man ser etter noe annet eller at man må utenbys for å f.eks jobbe. Hadde ikke vært interessert I å betale mer enn nødvendig.

Hvilken gruppe er det du anser dette som egnet for?

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Som regel så ender jo folk opp i kollektiver fordi de ikke har mulighet til å bo noe annet sted. Og dette er jo gjerne folk som ikke har veldig god inntekt, eller formue. 

 

Skal man ha et kollektiv må det jo være av en viss størrelse, og selv om m2 prisen blir lavere, så er det fortsatt snakk om ganske store summer man må betale. 

 

De færreste i denne gruppen har mulighet til å hoste opp 1 million, eller få lånt en million. Og hver gang noen skal selge sin enhet så blir det et evig kaos med verdifastsetting, megler/ikke megler osv osv osv osv. Og man må betale dokumentavgift hver eneste gang en andel blir solgt. Det fremstår som et salig kaos. Og hvis noen er uenig så kan det ende med at hele sameiet blir oppløst og solgt på det åpne markedet....

 

Fremstår som en oppskrift på krangel, bråk og kaos. 

 

Det kan selvsagt fungere hvis man er 3-4 venner som gjør dette, og planen ikke er at dette skal fortsette driftes som et sameie. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...