Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av ny bil, 3 alternativer, hvilken skal jeg velge? :)


havleik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver og vurderer kjøp av ny bil og ser følgende biler:

 

Kia Ceed SW 1.6 CDRi 7DCT (Exclusive)

Ford Focus 1.5 TDCi Vignale Ecoblue automat stv

Skoda Octavia Style 1.6 TDI 115 DSG stv

 

Prismessig kommer de ca. likt ut, Ford er vel den dyreste..

Planen er å ha denne en 2-3-4 år mens jeg venter på at det kommer en EL bil med ordentlig rekkevidde og ordentlig bagasjerom. (og ja, økonomisk er det ikke, så trenger ingen kommentarer rundt det.. :) )

 

Er det noen fordeler og/eller ulemper med disse bilene?

 

 

mvh,

 

BTJ 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

#1: Pell deg ut å prøvekjør de. ta med unger og kjerring og barneseter, alt du har med deg i en hverdag, og prøvekjør. Kan diskutere frem og tilbake til man blir blå på nesen, det avgjørende må tilslutt bli hvordan du og dine synes bilen funker.
Argument for Kiaen er 7 års garanti, da kan du selge den med 4-5 år gjenstående garanti.
Ford er kjent for å ha gode veiegenskaper i Focus, men har hørt noen rykter om at de nye ikke er like spenstige. Men dette må prøves og oppleves.

Octavia er jo kjent for å gi mye for pengene, men ikke helt problemfrie. Nå trenger jo ikke det spille så veldig stor rolle for deg siden du skal selge den før garantien ryker til.
Et moment kan være å høre på hva de forskjellige servicene faktisk koster. De tallene varierer stort fra merke til merke, modell til modell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, neste lørdag er satt av til prøvekjøring... :)

Og ja, servicepriser er sjekket ut og der vinner Ford (som jo da er dyrest) mens Kia er klart billigst..

 

Så rent økonomisk, så virker Kia som det beste valget (den er også billigst pt med gratis kampanje på met. lakk og vinterhjul, samt at man også får mest utstyr her). Men aldri hatt Kia før så usikker på hvor holdbar den er, hvilken service man får hos forhandlere, etc...

Lenke til kommentar

Holdbarheten på Kia trenger du ikke tenke på i og med at du selger den flere år før garantien går ut. Nå er det vel BOS som er forhandler av Kia, de har jo holdt på i noen år, det borger for at de burde kunne yte en rimelig grei service. Har fulgt med endel på noen grupper som handler om Kia Soul EV, og det er lite klaging på service, faktisk ganske mye positivt, at BOS har gjort en grei jobb med OK priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden dette er billig biler så ville jeg kjøpte Kia Ceed pga garantien som er helt fantastisk! 
Kjøp med automat viss du har mulighet da dette hjelper på videre salg. Men husk å ta service på girkassen på 60000km/4år (viss du har den så lenge)
Få forhandler til å legge inn serviceintervall på maks 15000km/1år på vanlig service (oljebytte, filter etc)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp, er automat jeg ser på.. (kjøpte automat på en ny bil for 15-20 år siden og har siden bare kjøpt automat.. :)  )

Kan man velge serviceintervall selv?

Serviceintervall kan man velge selv ved å få verksted/forhandler til å programmere dette :)

en bil har mye bedre av å få byttet olje 1 gang i året en feks noen som har 30 000km/2år.

Det er en veldig liten "investering".

 

Jeg personlig:

2 like biler:

bil 1: standard intervall fra produsent

bil 2: serviceintervall hvert år.

 

 

Jeg hadde valgt bil 2 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kan man velge serviceintervall selv?

VAG har valget mellom standard service (1 år / 15.000 km intervall) eller longlife (2 år / 30.000 km), sistnevnte koster litt mer. De som har kjørt med longlife-intervall på VAG med motor med registerkjede har opplevd at kjedet må byttes lenge før bilen er kjørt 100.000, sannsynligvis pga at oljen smører så dårlig når den blir for gammel at kjedet ikke får tilstrekkelig smøring, og strekkes. Selv om jeg hadde valgt longlife, ville jeg byttet olje og oljefilter etter max 1 år eller 15.000 km (det som kommer først).

Lenke til kommentar

VAG har valget mellom standard service (1 år / 15.000 km intervall) eller longlife (2 år / 30.000 km), sistnevnte koster litt mer. De som har kjørt med longlife-intervall på VAG med motor med registerkjede har opplevd at kjedet må byttes lenge før bilen er kjørt 100.000, sannsynligvis pga at oljen smører så dårlig når den blir for gammel at kjedet ikke får tilstrekkelig smøring, og strekkes. Selv om jeg hadde valgt longlife, ville jeg byttet olje og oljefilter etter max 1 år eller 15.000 km (det som kommer først).

 

Det er nok helt riktig konklusjon. Longlife olje er en bløff, oljen i seg selv degraderes litt saktere men det avsettes omtrent like mye skit og partikler i den som i vanlig olje fra slitasje på motor og komponenter. Olje bør skiftes hver 10.000, maks 15.000 for god holdbarhet på motor samme hva selgerne påstår.

Det er jo også lurt å ha ettersyn av bilen med ikke alt for lange mellomrom for å være i forkant av slitasjeproblemer. Ved lange serviceintervaller er vi fort inne på å spare seg til fant igjen, selv om risikoen jo selvfølgelig er begrenset de første tre årene. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært i tvil: Ceed og spesielt Octavia ser rimelig døll ut på gårdsplassen sammenlignet med den nye Focusen. Og selv om Focus har blitt litt mer 'voksen' i oppførsel så er den garantert morsommere å kjøre enn de to.

Men som alltid: prøvekjør og se hvilken du trives med å ratte. Vi har alle forskjellig smak og prioriteringer.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en kuriositet med serviceintervall som fellesnevner så kjøpte vi en ny Berlingo i 2013. Den har service hver 20.000. Jeg byttet olje mellom hver av disse, slik at det ikke ble mer enn 10.000 mellom skiftene. Da vi hadde den inne på 60.000-service rett før vi solgte den, kom verksmester ut til meg og spurte hva jeg hadde gjort med bilen. For her var motoren renere enn det skulle normalt være. Samme motor, 1.6 HDi-motoren fra PSA, er velkjent (som så mange diesler) å sote seg til så jæv.. at oljekanaler til turbo og annet blir tettet og medfører havari på (deler av) motoren. En kollega av fruen, med en Volvo (V50?) som har samme motor, fikk motorhavari ved 85.000KM. De hadde 20.000KM/1 år intervall (identisk til Berlingoen) som de hadde fulgt til punkt og prikke. Kjøremønsteret er ikke helt ulikt, men vi har i tillegg tilsatt cetanbooster i dieselen for å få forbrent mer av røykgassene stort sett hver gang vi har fylt tanken.
Moral: De som har kortest intervall mellom servicene er trolig mest til å stole på, men ta gjerne den superbillige forsikringen med å få byttet olje en gang mellom servicene.
Cetanbooster på tanken er heller ingen dum idé, den kan hjelpe godt på med å forhindre nedsoting av motor, som er årsak #1 på motorhavari på diesler. Personlig bruker jeg QMI sin dieselforbedrer, men der finnes også andre merker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Annen "ulempe" med Ford'n er jo at den bruker mere drivstoff samt at den har dobbelt så høyt Nox utslipp som de to andre (hvis det nå skulle komme noen lovforslag etterhvert...)

 

Det kan vel ikke stemme? Så vidt jeg kan se har du listet tre dieselbiler med noenlunde tilsvarende spec og forbruk? Sikker på at ikke f.eks Ford har oppgitt NOx og forbruk etter den nye NEDC-standarden mens Møller og Kia bruker den gamle håpløse?

Uansett er det lurt å ikke se seg blind på oppgitt forbruk, se f.eks testene Bil og Motor har gjort på reelt forbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...