NTB - digi Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 GPS-jamming i Finmark kan få alvorlige konsekvenser Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Det er egentlig rart at privatpersoner, bedrifter, flyselskap, nødetater, ja hele verden, har gjort seg fullstendig avhengig av et posisjoneringsystem som er laget av og for USA's militære! Signalene er tilgjengelig over hele verden (nødvendigvis for at USA skal kunne finne fram samme hvor de opererer), men når som helst, og spesielt i en militær krisesituasjon, kan USA kryptere signalene igjen slik de var opprinnelig før de "frigjorde" dem for allmenn bruk... 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Uansett hvem som eier anlegget og signalene, så kan det jammes.. Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Det er egentlig rart at privatpersoner, bedrifter, flyselskap, nødetater, ja hele verden, har gjort seg fullstendig avhengig av et posisjoneringsystem som er laget av og for USA's militære! Signalene er tilgjengelig over hele verden (nødvendigvis for at USA skal kunne finne fram samme hvor de opererer), men når som helst, og spesielt i en militær krisesituasjon, kan USA kryptere signalene igjen slik de var opprinnelig før de "frigjorde" dem for allmenn bruk... Ja, vi er veldig sårbare som er så avhengig av slike systemer. Samme gjelder en del andre teknologiske innovasjoner. GPS er amerikansk, men vi har også GLONASS (Russland), Galileo (Europeisk) og BDS (Kinesisk). 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Signalene er tilgjengelig over hele verden (nødvendigvis for at USA skal kunne finne fram samme hvor de opererer), men når som helst, og spesielt i en militær krisesituasjon, kan USA kryptere signalene igjen slik de var opprinnelig før de "frigjorde" dem for allmenn bruk... Ja, men da blir USAs sivile samfunn rammet minst like ille som resten av verden. Og forøvrig har vi jo USA-uavhengig kart og kompass som ikke engang trenger strøm Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Ja, men da blir USAs sivile samfunn rammet minst like ille som resten av verden. Ettersom satellittene til enhver tid vet hvor de befinner seg i forhold til jorden, så er det ikke verre enn å "skru av" radiosendingene fra GPS-satellittene når de ikke er over USA. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Ja, men da blir USAs sivile samfunn rammet minst like ille som resten av verden. Spørs hvor de befinner seg. Krypteringen kan gjøres stedsavhengig. USA fører jo utelukkende krig utenfor egne grenser og kan målrettet kryptere GPS for eksempel i midtøsten uten å ramme amerikanske sivile hjemme i USA. Sivile i midtøsten vil selvsagt rammes, mens amerikanske militære GPSer har den nødvendige dekrypteringen. Godt at flere store nasjoner og unioner har sett den risikoen for flere tiår siden og bygd egne posisjoneringssystemer. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Signalene er tilgjengelig over hele verden (nødvendigvis for at USA skal kunne finne fram samme hvor de opererer), men når som helst, og spesielt i en militær krisesituasjon, kan USA kryptere signalene igjen slik de var opprinnelig før de "frigjorde" dem for allmenn bruk... De sivile GPS-signalene var ikke kryptert før de ble tilgjengelige for alle, men de var bevisst tuklet med slik at posisjoneringsnøyaktigheten ble dårligere. (SA = Selective Availability) De militære GPS-signalene - som gir høyere posisjoneringsnøyaktighet - har alltid vært krypterte. Under Gulfkrigen i 1990-91 hadde USA et stort behov for GPS-mottakere, og da de ikke fikk tak i nok militære mottakere, kjøpte de inn et stort antall sivile mottakere og skrudde av SA for å forbedre posisjoneringsnøyaktigheten. Dette fikk umiddelbar virkning over hele verden. Noen år senere bestemte daværende president Clinton at SA skulle forbli avslått på ubestemt tid. 4 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 https://www.nrk.no/nordland/rev-ned-det-som-kunne-vaert-en-reserve-for-gps-1.13878463 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 https://www.nrk.no/nordland/rev-ned-det-som-kunne-vaert-en-reserve-for-gps-1.13878463 Kostnadene de snakker om her gjelder kun videreføring og drift av LORAN-C-senderne. I tillegg kommer alle de nye LORAN-C-mottakerne som må komme i tillegg til GPS-mottakerne som brukes i dag. I et fly vil typisk GPS-data bli kombinert med flyets eget treghetsnavigasjonssystem, og dette blir enda mer komplisert dersom man skal integrere LORAN-data i det samme systemet. Mobiltelefoner og pulsklokker med LORAN-C finnes ikke, og jeg kjenner ikke til noen håndholdte enheter generelt. At noen skulle gidde å utvikle noe sånt for lille Norge, tviler jeg på. Nei, dette er nok LORAN-C-nostalgi ... Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 https://www.nrk.no/nordland/rev-ned-det-som-kunne-vaert-en-reserve-for-gps-1.13878463 Kostnadene de snakker om her gjelder kun videreføring og drift av LORAN-C-senderne. I tillegg kommer alle de nye LORAN-C-mottakerne som må komme i tillegg til GPS-mottakerne som brukes i dag. I et fly vil typisk GPS-data bli kombinert med flyets eget treghetsnavigasjonssystem, og dette blir enda mer komplisert dersom man skal integrere LORAN-data i det samme systemet. Mobiltelefoner og pulsklokker med LORAN-C finnes ikke, og jeg kjenner ikke til noen håndholdte enheter generelt. At noen skulle gidde å utvikle noe sånt for lille Norge, tviler jeg på. Nei, dette er nok LORAN-C-nostalgi ... Artikkelen er litt uklar, men jeg tolker det som at med 100 millioner på bordet ville vi fått eloran. Og såklart er det ikke spesielt mye hardware for loran. Det er nesten ikke brukere, og svært lite sendere, så det er lite volum og business i å lage hardware. Men det er ikke poenget; Myndighetene (og ikke bare våre) har valgt å ikke bygge ut noe annen infrastruktur enn en infrastruktur som er svært lett å jamme. Jeg syntes at det er uklokt. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Under Gulfkrigen i 1990-91 hadde USA et stort behov for GPS-mottakere, og da de ikke fikk tak i nok militære mottakere, kjøpte de inn et stort antall sivile mottakere og skrudde av SA for å forbedre posisjoneringsnøyaktigheten. Jeg skal love deg at USA har nok GPS mottagere nå. Og jeg skal love deg at militæret i USA har flere virkemidler i skuffen, en å bare skru på SA, eller skru helt av. Hvis USA er i en angrepsituasjon der de selv trenger full nøyaktighet av sitt GPS system, samtidig som de trenger null funksjon for fiendens GPS styrte kjøretøy og raketter (ikke bare litt dårligere nøyaktighet), så kan de garantert sørge for det! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Husk på hvor dette er. Tenk på hva kombinasjonen GPS jamming og joik kan nok gi ! 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Putin vil aldri våge seg over grensa til Norge, for han vet at joik har større kraft enn krutt....Dessuten vil han raskt møte uhandterlige krav om "erstatning", og ville protester hvis han skulle være så uheldig å kjøre stridsvogn på vidda....for vidda er for reinsdyran...og saman......ikke for stridsvogn... Det endelige nederlag vill komme når den lokale sjamanen fant fram runebomma si og gaina heile den russiske hær tellbake over grensen i et gnistregn av nordlys og sint-joik....Heihålelåle-GPS jamming session 4 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Om noen hadde snakket på den måten om urinnvånere i Australia eller innfødte i et land i Afrika tenker jeg mange vil sagt det var rasisme og krenkende adferd. Men å krenke og latterliggjøre vår egen urbefolkning det er liksom helt greit det? Det er trist å se at vi ennå ikke har klart å legge slikt bak oss. Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Om noen hadde snakket på den måten om urinnvånere i Australia eller innfødte i et land i Afrika tenker jeg mange vil sagt det var rasisme og krenkende adferd. Men å krenke og latterliggjøre vår egen urbefolkning det er liksom helt greit det? Det er trist å se at vi ennå ikke har klart å legge slikt bak oss. Hvordan vet du at jeg ikke har samiske aner. Benekter du at samer har evne til selvironi og ikke er det minste redd for humor på egen bekostning. Da er det du som er sneversynt og må skjerpe deg. Du er vel en av dem som skal homogenisere verden. Gjøre den flat, ensfarget og kjedelig. Alt og alle skal være like. Og anser humor som så farlig at den burde vært bannlyst... Antar du steiler hvis man sier indianer og maori eller same.....du insisterer på at den såkalte "opprinnelige" homo sapiens i et landområde benevnes urbefolkning. Men det er akkurat like rasistisk å inndele menneskeheten inn i to ulike menneskegrupper; "Urbefolkning" og "de andre". SÅ VÆR KONSEKVENT OG KALL ALLE FOR MENNESKER... Du går vel bananas hvis vi deler inn Nordmenn i vestlendinger, trøndere, søringer osv.... For da tilegner man Vestlendingen automatisk egenskaper som gjerrig - trønderen har bart, søringene er femi osv..... DET HETER NORDMENN Og det er jo skikkelig galt å si kineser, nordmenn, somaliere....For da tilegner vi folk fra hver nasjon egenskaper.....OG DET ER IKKE LOV. Det heter Verdensborgere. I din verden er det sikkert grusomt å inndele i hunderaser....Det heter ikke labrador, schaefer...chi hua hua.....Fysjom ...DET HETER HUND (Det heter faktisk dyr...og bare dyr) For ikke nevne å skille mellom kjønn.....Det er ikke lov å si mann og dame i din verden. For man er forutinntatt til kjønn. Kjønnsrasisme. DET HETER HEN... Legning: ......Det heter bare....." ? " Så du verdensborger og he'n....loosen up.. Alt omkring deg er ikke ondsinnet. Det er lov å tøyse litt med hverandres særtrekk. Kanskje vil en dag alle verdens mennesker migrere og blande seg så mye at alle raser smelter sammen og vi får samme hudfarge, språk og kultur over hele kloden. Men inntil da må man få lov å glede seg over ulikhetene. Både gjennom humor og ironi. 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Om noen hadde snakket på den måten om urinnvånere i Australia eller innfødte i et land i Afrika tenker jeg mange vil sagt det var rasisme og krenkende adferd. Men å krenke og latterliggjøre vår egen urbefolkning det er liksom helt greit det? Det er trist å se at vi ennå ikke har klart å legge slikt bak oss. Syntes alle mennesker er urinnvånere. Er det greit å spøke med nordlendinger eller sveitsere som jodler? 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Hvordan vet du at jeg ikke har samiske aner. Benekter du at samer har evne til selvironi og ikke er det minste redd for humor på egen bekostning. Da er det du som er sneversynt og må skjerpe deg. Du er vel en av dem som skal homogenisere verden. Gjøre den flat, ensfarget og kjedelig. Alt og alle skal være like. Og anser humor som så farlig at den burde vært bannlyst... Antar du steiler hvis man sier indianer og maori eller same.....du insisterer på at den såkalte "opprinnelige" homo sapiens i et landområde benevnes urbefolkning. Men det er akkurat like rasistisk å inndele menneskeheten inn i to ulike menneskegrupper; "Urbefolkning" og "de andre". SÅ VÆR KONSEKVENT OG KALL ALLE FOR MENNESKER... Du går vel bananas hvis vi deler inn Nordmenn i vestlendinger, trøndere, søringer osv.... For da tilegner man Vestlendingen automatisk egenskaper som gjerrig - trønderen har bart, søringene er femi osv..... DET HETER NORDMENN Og det er jo skikkelig galt å si kineser, nordmenn, somaliere....For da tilegner vi folk fra hver nasjon egenskaper.....OG DET ER IKKE LOV. Det heter Verdensborgere. I din verden er det sikkert grusomt å inndele i hunderaser....Det heter ikke labrador, schaefer...chi hua hua.....Fysjom ...DET HETER HUND (Det heter faktisk dyr...og bare dyr) For ikke nevne å skille mellom kjønn.....Det er ikke lov å si mann og dame i din verden. For man er forutinntatt til kjønn. Kjønnsrasisme. DET HETER HEN... Legning: ......Det heter bare....." ? " Så du verdensborger og he'n....loosen up.. Alt omkring deg er ikke ondsinnet. Det er lov å tøyse litt med hverandres særtrekk. Kanskje vil en dag alle verdens mennesker migrere og blande seg så mye at alle raser smelter sammen og vi får samme hudfarge, språk og kultur over hele kloden. Men inntil da må man få lov å glede seg over ulikhetene. Både gjennom humor og ironi. Nei jeg vet ingenting om din "stamtavle". Om du virkelig er av samisk ætt så bør du kanskje jobbe med selvbildet? Folk som stadig må ironisere eller latterliggjøre seg selv fremstår ofte som lite selvsikre og med lavt selvbilde. Nå er jo ikke jeg noen fagperson så om dette stemmer vet jeg ikke men det er min oppfatning. Resten av den tåka du la igjen orker jeg ikke forholde meg til. Måten du ordla deg på i det innlegget jeg først kommenterte fremstår fortsatt som at det er ladet med rasisme. Du sier kanskje det er ment som en spøk, men hvordan tror du samer som stadig får slengt slikt søppelsnakk i trynet føler når det samme budskapet stadig kastes i fjeset på dem og gjerne kamufleres som spøk, ironi eller "god humor". Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 Bojangles: Uff - du har tydelig et ambivalent forhold til dine med-He'n. Mine medfølelser. Husk at mennesker som skal diktere hva andre skal føle og mene har et navn i psykologien.... Mennesker som skal diktere hva hele folkegrupper skal mene og føle....det er så grandiost at jeg er usikker på hvor du befinner deg..... Kan ikke si annet enn at du må jobbe med dine menneskelige relasjoner. En tommelfingerregel er at det er lov å ironisere med sine venner. (Og er de dine venner vil disse vil ikke bare le, men sette pris på ironi) Er det noen du vil beskytte mot ironi så er disse sannsynligvis IKKE dine venner...Du betrakter dem som svake og uten av stand til å "beskytte" seg selv. (som jo er en fornærmelse). Ekte venner kan man si ganske mye til. Det er tydelig at du har et anstrengt forhold til "minoriteter". Du har inntatt beskytterrollen på deres vegne, og da er man helt ute og kjøre. Disse menneskene er mye tøffere enn du tror.....Sannsynligvis syns de at du behandler dem som barn og dermed er du ikke spesielt populær. Ærlige mennesker som behandler dem som likemenn derimot.... Ønsker deg alt godt.. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Om noen hadde snakket på den måten om urinnvånere i Australia eller innfødte i et land i Afrika tenker jeg mange vil sagt det var rasisme og krenkende adferd. Men å krenke og latterliggjøre vår egen urbefolkning det er liksom helt greit det? Det er trist å se at vi ennå ikke har klart å legge slikt bak oss. Hvis du leser det "nedsettende innlegget" en gang til, vil du se at det bare bekreftes at: "joik har større kraft enn krutt", at "vidda er for reinsdyran og saman", og at Samene har full mulighet til å "gaina heile den russiske hær tellbake over grensen i et gnistregn av nordlys og sint-joik" Så hva var det du egentlig reagerte på? Disse utsagnene ble bare satt sammen i en herlig karikatur, som de fleste i Norge blir til del stadig vekk. Mest politikere. Hvis vi ikke tør å gjøre det samme med Samene eller nordlendinger generelt, gjør vi dem en bjørnetjeneste: For det er når man anerkjenner hverandres ulikheter og særtrekk i ord og handling, at man viser at man respekterer hverandre. Ille hadde det først vært om vi ignorerte dem og aldri nevnte dem. Samer og nordlendinger ler seg skakk av "søringans" kontor-liv, og vi flirer over å bo i et telt på Finnmarksvidda i minus 50 grader, og slik må det kunne være uten at slike som deg sin overdrevne politisk korrekthet skal kvele enhver egenart, og se hat og elendighet i en kjærlig karikatur. Samene har nok tykkere hud enn det du gir dem kreditt for. Skjerp deg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå