bojangles Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 (endret) Du har helt rett. Og for de som alt har brygget og synes det er pes med flasking, korking og danning av kullsyre på flasken som en egen prosess etter korking så er løsningen fatøl. Mange løsninger både i volum og pris og ølet kan karboneres via kullsyretanken. Det morsomme med ølbrygging, ja bortsett fra smaking med gode venner er jo å skape noe, eller teste ut forskjellige oppskrifter, ha en bryggelogg som en kan gå tilbake til om en ønsker endringer på et bestemt brygg neste gang en skal lage det. Brygging trenger ikke være en tech hobby. Brygging kan være helt analogt for de som ønsker det. Og det kan brygges særdeles rimelig, der en kun trenger en stor kasserolle til koking, og en gjærballong el egnet gjæringskar samt brukte ølflasker kjøpt for panten hos den lokale kiwi butikken. Endret 14. januar 2019 av bojangles Lenke til kommentar
G Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Og allikevel selger Dolce Gusto og Nesspresso som bare det og har fornøyde kunder overalt..... Jeg klarer ikke å forstå helt hvorfor. Har dere prøvde tekapsler til slike maskiner, det smaker ikke som ordentlig te, men noe mer vassent. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Nespresso er mye bedre enn Dolce Gusto Te og kakao fra kapsler er ubrukelig og overpriset Teposer og kakaopulver er mye bedre, og billigere Pulverkaffe er billigere også, men smaken taper seg fort etter åpning Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Potensielt perfekt for studenter eller de uten store mengder penger. Kommer selvsagt ann på pris på kapselen og maskinen, men med tanke på at du nå omgår den vanvittige alkohol momsen, så lover det jo bra. Lagde stort sett kun øl selv som student fordi det var desidert billigst. Tjente inn alt brukt på utstyr på første brygg, og vell så det. Problemet med hjemmebrygg var hvor mye en stor tank tok av plass, og lyd. Og selvsagt tid. Så det ville jo vært spennende å lette prosessen med noe slikt. :-) Selv om jeg personlig ikke hadde tenkt for mye på det i disse dager. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Nespresso er mye bedre enn Dolce Gusto Te og kakao fra kapsler er ubrukelig og overpriset Teposer og kakaopulver er mye bedre, og billigere Pulverkaffe er billigere også, men smaken taper seg fort etter åpning Har en Dolce Gusto, mest fordi jeg ikke drikker kaffe, men har noe jeg kan servere gjester. Greit alternativ til å la en pose med kaffe stå å miste effekt og smak over tid, eller pulverkaffe på glass. Men klart, får du en purist på besøk, som absolutt ikke vil drikke kapselkaffe, selv om jeg tviler på at de hadde merket forskjellen om de ikke visste at den var fra kapsler, så får de bli fri, eller ta med fra nærmeste sted man kan velge "coffee to go". Forøvrig litt artig å se samme puristen med kaffe-avtale-kopp. Da var detplutselig ikke så nøye lengre. Forøvrig er maskinen flot til å lage te med. Man kan enten sette koppen med en pose te i seg, litt høyere for å unngå søl, eller åpne en brukt kapsel og tømme ut kaffen og skylle kapselen, og deretter bruke den for å unngå drypp-problemer. Da får man varmt vann som ikke er kokt, og en te som kan drikkes umiddelbart etter trekking. Beste av alt, man bruker skikkelig te bedre enn med vannkoker som koker ut oksygenet fra vannet. Tilsvarende kan man bruke denne metoden for å varme vann til posekakao. Jeg kan likevel si at jeg synes det blir litt feil med denne maskinen. Det ene er at du ikke kan brygge en annen øltype eller mer øl av samme type, før forrige produksjon er drukket opp og maskinen er renset, samt at neste ladning med øl ikke er klar før to uker etter dette. Dermed risikerer man at denne går tom midt under selskapet, og da må man over på flaskeøl. Man må i tilfelle brygge og tømme over på flasker, og mister dermed mye av wow-faktoren det legges opp til i et slikt tilfelle. Da hadde jeg mer sansen for den løsningen over, der man brygger rett til en liten tønne (keg), og med kjøp av flere kanner, kan ha flere smaker, eller en tønne i bakhånd. Dog med 1199 USD for brygger med en tønne og 349 USD for ekstra tønne med CO2-tilkobling og tappekran, så er ikke det akkurat veldig billig startsett. Dog om man takler dette, og får ut øl man synes er god, så kan det lett lønne seg over tid. Lenke til kommentar
krippa1970 Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Jeg kan si at jobben med flasker er ikke moro men en plass må en starte og fikk meg fat i 2015 og bruker de mest.Har 3 19 liter og 2 12 liter nu og vil nok kjøpe flere i år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå