Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppdaget pantedokument i boligmappa for en nyinnkjøpt leilighet

Ostfold111

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gikk inn på min boligmappe og ble litt sjokkert da jeg så at det var et pantedokument der på 1,2mill. Spørsmålet mitt er kan man kjøpe en leilighet som det er pant i? Pantedokumentet ble lagt inn i 2016, forrige eier kjøpte leiligheten i 2011 og jeg overtok nå i desember.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan fint kjøpe eiendom med heftelser, ja.

Hvis du eide boligen sammen med tidligere samboer og dere bare har fjernet medlånetaler i banken og endret skjøte over til deg så følger panten eiendommen.

Da må du kreve inn pengene fra den tidligere samboeren som må ta opp eget lån for å betale deg ut.

Jeg hadde en lignende situasjon hvor min samboer hadde klart å få statens innkrevingssentral på nakken og på et eller annet vis hadde noen klart å få pant i min eiendom på hennes gjeld. Jeg fikk ingen informasjon om dette før jeg skulle selge boligen og fikk sjokk da megler informerte om panten. Jeg tok da kontakt med innkrevingssentral som var motvillig til å dele informasjon pga taushetsplikt (siden jeg ikke var skyldner) men klarte å få en dialog mellom banken (som tross alt er den reelle eier av boligen) og inkrevingssentral. Banken bekreftet da at boligen ikke tilhørte skyldner og at skyldner aldri hadde tilført økonomiske innskudd i boligen og innkrevingssentral gikk med på å oppheve panten og gå direkte på skyldner.

Jeg fikk god hjelp av banken og deres juss avdelig som overtok all dialog på mine vegne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Logg inn på kartverket, så ser du oppdatert info om pant. Det kan ta noen uker/måneder før en långiver sletter sitt pant etter at et lån er innfridd, men ikke årevis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjøpte ny bolig 1. oktober. Selv om banken bekreftet at de hadde fått pengene for å innfri lånet overført fra megler få dager etterpå, ble ikke pantet slettet før etter ca 2 1/2 måned. Jeg purret banken etter noen uker, men fikk til svar at sletting av pant ikke var "prioritert oppgave". Nå er det i orden.

Lenke til kommentar

Det kan ta tid å slette pant. Kjøpekontrakten inneholder vanligvis vilkår om at boligen skal overføres heftelsesfri. Hvis megler har utbetalt pengene uten å forsikre seg om at pantet vil bli slettet (gjennom inneståelseserklæring fra en bank, eller gjennom å få utlevert signert sletteerklæring/påtegning), vil megler vanligvis bli erstatningsansvarlig. 

Dette ville jeg med andre ord ikke bekymret meg veldig for. Men du kan jo godt høre med megler om det er noen spesiell grunn til at pantet ikke er slettet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...