AnonymDiskusjon Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Hei! Har siden 2015 leid bolig for 1 år av gangen. Vet at det i følge husleieloven ikke er adgang til det (3 år iflg. Husleieloven ), men huseier/utleier påberopte seg i avtalen at hun skulle bruke boligen selv,som er gyldig unntak fra å leie ut for 3 år. Da er avtalen i tråd med husleieloven. Men husutleier/eier flytta aldri inn da, så har fått nye avtaler på 1 år siden. Med samme begrunnelse at hun skulle ha boligen selv. Som sagt har det aldri manifestert seg. Har lest at tidsbestemte avtaler går over til å bli ubestemt, da avtalen ikke har manifestert seg. Vil det da si at jeg har fått avtaler som egentlig har gått over til å være tidsubestemte? Kan husutleier/eier bare tillate seg å avtale slik i år etter år, for så og si at hun nå skal ha boligen selv? Har avtaler gått over til å bli tidsubestemte, er det jo andre regler som gjelder. Anonymous poster hash: 2cd2f...527 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Dette reguleres av husleieloven § 9-3 annet ledd: Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått. Utgangspunktet er tre år. Hvis man har saklig grunn, for eksempel planlagt bruk som egen bolig, kan man gå under treårsgrensen. Hvis man opprinnelig med saklig grunn har avtalt å gå under treårsgrensen, og den saklige grunnen ikke treffer (man blir f.eks. forsinket i flytteplaner) kan leieavtalen forlenges uten å måtte forlenges til tre år hvis utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at leieavtalen ble inngått. Det er altså ikke lovlig å forlenge en kontrakt (herunder tilby ny kontrakt) hvor man har påberopt seg unntak fra treårsgrunnen, unntatt i utsettelsestilfeller. Gjør man det er det brudd på husleieloven § 9-3. Konsekvensen av dette er ifølge § 9-3 tredje ledd at leieavtalen skal anses som tidsubestemt. Det vil da være allerede den første leieavtalen som blir tidsubestemt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 Hei igjen! Har fått leieavtaler på 1år, om og om igjen at huseier skal benytte bolig selv.Dette har ikke gjort seg gjeldende. Nå vil huseier flytte inn. Fikk svar her på diskusjon, at det ikke er lovlig og at avtalen skal anses som tidsubestemt. Allerede den første. Sendte dette svar til huseier som har gitt meg følgende svar : han sier at min påstand om at leieavtalen skal anses som tidsubestemt, er uriktig, så den må anses som gyldig i sin helhet. Min påstand om at huseier ikke har skulle benyttet eller skal benytte bolig nå, medfører ikke riktighet. (har leid denne boligen i over 5år og fikk en oppsigelse etter 2 år ca, at huseier skulle ha bolig selv, den var tidsubestemt. Jeg protesterte da, da jeg undersøkte i husleieloven og så at den ikke var riktig etter kravene. Det ble et styr med husutleier, som jeg tror ikke helt skjønner loven. Han skal ha rett i alt. Han sier at jeg nektet å flytte, men grunnen var at jeg ville ha det riktig etter loven. Jeg fikk fortsette å leie, men med 1års kontrakt,med begrunnelse at huseier skulle bo der selv. Disse avtalene har jeg fått fornyet etter hvert. Men nå er det slutt med huseiers samboer og ha n vil ha boligen selv. Som sagt skrev jeg til husutleier at avtalen skal anses som tidsubestemt og at andre regler gjelder. Husutleier sier at leiekontraktens tidsbegrensning uansett er gyldig, da den har vart i over 3 år,som er lovens minstetid for tidsbestemte avtaler. Han sier at det å avtale å gjennomføre en avtale som er tidsbestemt, over 3 år, krever ingen særskilt begrunnelse og at jeg må forholde meg til dette. Utleier sier jeg må flytte, selv om jeg har rett i at dette skal anses som en tidsubestemt avtale. Utleier sier at den kan sies opp med 3 mnd varsel og at jeg formriktig har blitt sagt opp i god tid før det. (jeg har fått tilsendt rekommandert brev, men har ikke hentet dette, da jeg etter hvert skjønner at huseier ikke vet noe særlig om loven. I tidsbestemt avtale behøver ikke utleier sende oppsigelse, da den opphører av seg selv. Dette ble sendt før jeg ga beskjed om at avtalen skal anses som tidsubestemt. Dette var i tillegg uten avsender. Utleier har da sendt oppsigelse på den tidsbestemte avtalen, men roter dette så forferdelig til. Frem og tilbake.. Utleier sier at siden dette er sendt, så anses oppsigelsen som gyldig uansett. Hvis jeg ikke flytter ut, vil de iverksette tvang, noe som utleier sier vil medføre meget store ulemper for meg personlig både personlig og økonomisk. Huseier og utleier er far og datter. Han var her på døra, antakelig for å skjelle meg ut og komme med trusler. Dattera var her nå i ettermiddag og målte på utsiden til gardiner, bare åpnet opp døra og slengte noen ord inn. Jeg føler vi blir truet og trampa på.. Hva kan vi gjøre? Han har alltid rett og eier ikke respekt. Hjelp meg, vær så snill... Anonymous poster hash: 2cd2f...527 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Har det egentlig noen betydning? - HVis den er å anse som tidsubestemt så har han jo uansett sagt deg opp med 3 mnd varsel som er kravet, og har saklig grunn? (hvis hun altså nå skal flytte inn) Lenke til kommentar
Morgo Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Saken er jo at han har sendt oppsigelse til tidsbestemt avtale. Som han mener det er... Lenke til kommentar
Morgo Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Saken er jo at utleier har sendt oppsigelse i forbindelse med den tidsbestemte avtalen... Når det blir oppdaget at husleieavtalen er ulovlig,og han får beskjed om dette, må han vel sende ny oppsigelse, som inneholder tidsubestemte regler, og formkravene til den type oppsigelser.. Noen tilbakemeldinger på dette? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Du har her en tidubestemt avtale. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan sies opp av utleieren dersom husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv. Du må flytte dersom du har mottatt en gyldig oppsigelse. For å vurdere om du har mottatt en gyldig oppsigelse må vi få vite ordlyden i den. Uansett så vil du i beste fall få utsatt flyttingen noen måneder dersom oppsigelsen er ugyldig. Endret 17. januar 2019 av mobile999 Lenke til kommentar
Morgo Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Sikkert vanskelig å forstå... Men oppsigelsen inneholder begrunnelse at huseier skal ha bolig selv, dato, klokkeslett, utflyttingsdato. Tar jeg feil når jeg sier at det ikke behøves oppsigelse i tidsbestemt avtale? Det som er vanskelig å skjønne, er jo at han har sendt oppsigelse med opplysninger relatert til tidsbestemt avtale. Det er jo ikke tidsbestemt avtale. Må ikke husutleier på ny skrive oppsigelse med riktige opplysninger som svarer til tidsubestemt avtale og for å fylle dens regler og krav? Det er jo store forskjeller her.. Tenker på husleietakers vern, som det ikke er på tidsbestemt husleieavtale, da den løper ut av seg selv, uten oppsiglse.... Håper noen med kunnskap kan hjelpe her? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Må ikke husutleier på ny skrive oppsigelse med riktige opplysninger som svarer til tidsubestemt avtale og for å fylle dens regler og krav? Det er jo store forskjeller her.. Tenker på husleietakers vern, som det ikke er på tidsbestemt husleieavtale, da den løper ut av seg selv, uten oppsiglse.... Håper noen med kunnskap kan hjelpe her? Hvilke opplysninger tenker du på? En oppsigelse er jo en oppsigelse, det endrer seg jo ikke selv om han sier opp "feil type" avtale. - Den trenger vel ikke inneholde noe mer enn at han sier opp leieforholdet med begrunnelse om at han skal bruke den selv? (Forutsetter da at dette er reelt) 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Det som er vanskelig å skjønne, er jo at han har sendt oppsigelse med opplysninger relatert til tidsbestemt avtale. Hva mener du nøyaktig med at "han har sendt oppsigelse med opplysninger relatert til tidsbestemt avtale"? En oppsigelse som "inneholder begrunnelse at huseier skal ha bolig selv, dato, klokkeslett, utflyttingsdato" er ikke "opplysninger relatert til tidsbestemt avtale". 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Kjennetegnet ved en tidsbestemt leieavtale er at det ikke er nødvendig å si opp avtalen for å avslutte leieforholdet. Det avsluttes av seg selv ved utløpet av tidsperioden. Både tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler kan sies opp, avhengig av hvordan leieavtalen er utformet. Det er ingen rettslig relevant forskjell på hvordan en slik oppsigelse skal se ut og hvilke opplysninger den skal inneholde. Oppsigelse fra utleiers side skal være skriftlig, den skal begrunnes, og den skal inneholde opplysninger om leietakers rett til å protestere, og at manglende protest fører til tap av rettigheter. Protesterer leietaker skal utleier anlegge sak for retten, og retten kan prøve om oppsigelsen er lovlig og om den er rimelig. Det finnes eksempler på at oppsigelser begrunnet i egen bruk er satt til side som urimelige, men disse er få. 3 Lenke til kommentar
Morgo Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Hei! Vil du Krikert være så snill og lese over det lange innlegget mitt? Og komme med råd og innspill? Jeg lærer utrolig mye her og vil bare ha ting riktig... Tusen takk Lenke til kommentar
Morgo Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Kjennetegnet ved en tidsbestemt leieavtale er at det ikke er nødvendig å si opp avtalen for å avslutte leieforholdet. Det avsluttes av seg selv ved utløpet av tidsperioden. Både tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler kan sies opp, avhengig av hvordan leieavtalen er utformet. Det er ingen rettslig relevant forskjell på hvordan en slik oppsigelse skal se ut og hvilke opplysninger den skal inneholde. Oppsigelse fra utleiers side skal være skriftlig, den skal begrunnes, og den skal inneholde opplysninger om leietakers rett til å protestere, og at manglende protest fører til tap av rettigheter. Protesterer leietaker skal utleier anlegge sak for retten, og retten kan prøve om oppsigelsen er lovlig og om den er rimelig. Det finnes eksempler på at oppsigelser begrunnet i egen bruk er satt til side som urimelige, men disse er få. Lenke til kommentar
Morgo Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Hei Krikkert! Vil du være så snill og se over det lange innlegget fra anonym og komme med råd og innspill? Tusen takk Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Ut fra alt som kommer frem her, har leieavtalen for lengst gått over til å være tidsubestemt. Det vil si at standard oppsigelsestid nå er 3mnd, og at den kan sis opp av utleier med gyldig grunn. Egen bruk er gyldig grunn. Så uansett hvordan du vrir og vender på det, må du flytte senest om 3mnd fra 01/02(avhengig av når oppsigelse ble sendt) - da er det ikke så mye vits å mase om formkrav og formaliteter, er det? Hvorfor vil du bekjempe dette med nebb og klør, er det umulig å finne annen bolig i nærheten? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Jeg kan ikke gi deg noen konkrete råd her. Du er på et punkt hvor du må få noen til å lese gjennom den konkrete korrespondansen og avtalene mellom deg og utleier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå