Gavekort Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Største fienden på hjemmekontoret er kjøleskapet, TVen og sofaen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Virker på meg som om det er meget vanlig å ha muligheten for hjemmekontor i disse dager. Til og med en del helsepersonell har nå mulighet til å gjøre noen ting hjemmefra. Basert på det man leser her i tråden virker det jo litt blandet. Det største problemet for min del er at jeg samarbeider med andre. I praksis kan det bety en uke uten noe behov for samordning, mens i perioder kan det være ganske hyppig dagen gjennom. Innbiller meg at ledelsen ikke ville vært positivt innstilt til hjemmekontor hos oss. Mer som en nødløsning om man er syk eller av andre grunner ikke kan møte på kontoret. Har en i familien som har hatt 100% hjemmekontor (møter kun kollegaer på konferanser og lignende) i flere år. Han er en slags selger og konsulent uten å gå inn på detaljer.Han kan bruke dagen på å gå tur, handle inn til middag eller reise på hytta, og likevel er han bedriftens beste selger. Har ikke peil på hvordan ettersom han alltid synes å være ute eller gjøre noe annet enn jobb, men han er nok meget effektiv. Høres ut som en jeg gikk i klasse med. Aldri på forelesning. Småbarnsfar. 50 % jobb. A i snitt. Han var uhyre effektiv og siden han hadde lite tid brukte han den godt og tok seg aldri tid til "irrelevante" avsporinger og fordypninger slik vi gjerne gjorde. Tror det avhenger mye av personlighet om det passer med hjemmekontor. Om man er av typen som synes en sosial lunsj er det beste med dagen så passer nok ikke hjemmekontor.Om man er som meg og synes at lunsjen er det mest irriterende med dagen, og du i tillegg kan være effektiv hjemme, så kan hjemmekontor passe. For meg hadde det vært perfekt. Liker også å stykke opp dagen, så kunne fint jobbet halv dag. Trent. Gjort andre ting. Jobbet litt på kvelden. Men som sagt. Målet for min del er ikke å kun ha hjemmekontor, men den økte frihetsfølelsen og å faktisk ikke måtte møte på jobb hver eneste dag mellom 9-3 (kjernetid). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Største fienden på hjemmekontoret er kjøleskapet, TVen og sofaen. Og Diskusjon? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Dere som jobber hjemmefra eller har muligheten til det: Hva slags løsning bruker dere? Tar dere med PC-en hjem eller kan dere koble dere opp via egen PC? Jeg har sett et program som heter GoToMyPC: https://get.gotomypc.com/ Om jeg forstår riktig bruker man dette til å koble seg på jobb-pc, men fra sin egen PC hjemmefra. Dette hadde fungert fint for meg ettersom jeg har fullt kontor med 2 eksterne skjermer og arbeidsstasjon. Men jeg vet at de få hos oss som jobber hjemmefra typisk tar med PC-en hjem. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Dere som jobber hjemmefra eller har muligheten til det: Hva slags løsning bruker dere? Tar dere med PC-en hjem eller kan dere koble dere opp via egen PC? Jeg har sett et program som heter GoToMyPC: https://get.gotomypc.com/ Om jeg forstår riktig bruker man dette til å koble seg på jobb-pc, men fra sin egen PC hjemmefra. Dette hadde fungert fint for meg ettersom jeg har fullt kontor med 2 eksterne skjermer og arbeidsstasjon. Men jeg vet at de få hos oss som jobber hjemmefra typisk tar med PC-en hjem. Begge deler, har dockingstasjon hjemme koblet til de samme skjermene som min private PC. Samtidig har jeg mulighet til å bruke remote desktop, og Teamviewer til jobbPC. Bare vit at om du ikke har noen redundans er det fint lite som er så irriterende som å ikke få gjort noe du skulle fordi du ikke får koblet til maskinen din på jobb. I tillegg er det en seigere og mer uggen opplevelse å remote-styre en PC sammenlignet med å sitte lokalt. Og vær _ekstremt_ forsiktig med å installere slike programmer på en jobb-PC, det kan få store konsekvenser om du gjør noe som ender i at utenforstående får tilgang de ikke skal ha, eller at du sprer noe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Begge deler, har dockingstasjon hjemme koblet til de samme skjermene som min private PC. Samtidig har jeg mulighet til å bruke remote desktop, og Teamviewer til jobbPC. Bare vit at om du ikke har noen redundans er det fint lite som er så irriterende som å ikke få gjort noe du skulle fordi du ikke får koblet til maskinen din på jobb. I tillegg er det en seigere og mer uggen opplevelse å remote-styre en PC sammenlignet med å sitte lokalt. Og vær _ekstremt_ forsiktig med å installere slike programmer på en jobb-PC, det kan få store konsekvenser om du gjør noe som ender i at utenforstående får tilgang de ikke skal ha, eller at du sprer noe. Du virker ikke spesielt positiv til remote? Jeg tror ikke våre PC-er eller bedrift har støtte for dette uansett, så da måtte jeg selv tatt initiativ til å få installert slik programvare. Med tanke på hvor lite utbredt hjemmekontor er hos oss er det nok kanskje ikke så aktuelt. Hadde bare vært veldig fint om det faktisk var mulig uten altfor store problemer. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Du virker ikke spesielt positiv til remote? Jeg tror ikke våre PC-er eller bedrift har støtte for dette uansett, så da måtte jeg selv tatt initiativ til å få installert slik programvare. Med tanke på hvor lite utbredt hjemmekontor er hos oss er det nok kanskje ikke så aktuelt. Hadde bare vært veldig fint om det faktisk var mulig uten altfor store problemer. Jeg benytter remote daglig, også fra mobilen. Min mulighet til å gjøre jobben min blir unektelig hemmet uten. Men du må vite at verktøyene er kraftige og kan misbrukes. Flere slike programmer inklusive teamviewer gir en mulighet til å prøve før man kjøper. LogMeIn som tilbyr 'gotomypc' har erfaring med VPN og lignende programvare - ikke at jeg kjenner noe til de i bedrifts sammenheng. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Jeg benytter remote daglig, også fra mobilen. Min mulighet til å gjøre jobben min blir unektelig hemmet uten. Men du må vite at verktøyene er kraftige og kan misbrukes. Flere slike programmer inklusive teamviewer gir en mulighet til å prøve før man kjøper. LogMeIn som tilbyr 'gotomypc' har erfaring med VPN og lignende programvare - ikke at jeg kjenner noe til de i bedrifts sammenheng. Skjønner. Vi har faktisk TeamViewer installert. Dette vet jeg fordi ekstern PC-support koblet seg til PC-en min ved hjelp av det programmet. Jeg kan med andre ord bruke TeamViewer? Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Skjønner. Vi har faktisk TeamViewer installert. Dette vet jeg fordi ekstern PC-support koblet seg til PC-en min ved hjelp av det programmet. Jeg kan med andre ord bruke TeamViewer? Ikke nødvendigvis, teamviewer har noe som heter QS - som kun er en mottaker, så andre kan koble seg til. Du ser om selve programmet er installert i listen over programmer. Om du kan åpne programmet og sette opp unattended access er det riktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Ikke nødvendigvis, teamviewer har noe som heter QS - som kun er en mottaker, så andre kan koble seg til. Du ser om selve programmet er installert i listen over programmer. Om du kan åpne programmet og sette opp unattended access er det riktig. Da skal jeg undersøke dette i morgen. Takk for dine innspill! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Det er viktig å merke seg at installasjon av slike programmer kan gå mot bedriftens policy for bruk at bedriftens IT-systemer. Jeg ville sjekket muligheten med nærmeste leder, eller IT-avdelingen dersom dere har dette. Lenke til kommentar
hk88 Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 (endret) Hvis dere har mulighet til å skrive hva dere jobber med hadde det vært interessant. Jeg har ikke mulighet for hjemmekontor - jobber i bank. Årsaken er nok at man skal være tilgjengelig og at det ikke er tradisjon for hjemmekontor. Endret 2. april 2019 av hk88 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 2. april 2019 Del Skrevet 2. april 2019 Hvis dere har mulighet til å skrive hva dere jobber med hadde det vært interessant. Jeg har ikke mulighet for hjemmekontor - jobber i bank. Årsaken er nok at man skal være tilgjengelig og at det ikke er tradisjon for hjemmekontor. Det er nok et politisk valg av arbeidsstedet ditt ja. Er ikke alle sjefer der jeg jobber som er like "løs" rundt hjemmekontor heller. Det kan handle om manglende tillit, noen føler vel at de som har hjemmekontor ikke er like effektive, eller at man mister samholdet med kolleger. For noen kan begrunnelsen være sikkerhet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Det er nok et politisk valg av arbeidsstedet ditt ja. Er ikke alle sjefer der jeg jobber som er like "løs" rundt hjemmekontor heller. Det kan handle om manglende tillit, noen føler vel at de som har hjemmekontor ikke er like effektive, eller at man mister samholdet med kolleger. For noen kan begrunnelsen være sikkerhet. Tror nok også mange sjefer liker å ha kontroll over de ansatte og se at de er på jobb. Dessverre er systemet lagt opp slik at det viktigste er at man er fysisk tilstede "9-5" - ikke hva man faktisk leverer av resultater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå