Gå til innhold

Har du mulighet for hjemmekontor?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hei!

Generelt nysgjerrig på hvor vanlig det er å kunne ta hjemmekontor. Jeg filosoferer mye om min plass i arbeidslivet fremover og tenker at hjemmekontor er noe som kunne økt trivselen min betydelig i det lange løp. I min nåværende jobb er det vanskelig av ulike årsaker og jeg tror heller ikke det er aksept for det blant ledelsen, selv om jeg vet at noen jobber hjemmefra på kveldstid og i helger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mulighet til å jobbe så mye jeg vil hjemmefra. Foretrekker å sitte på kontoret med kollegaer, men kan jobbe hjemme de dagene jeg av ulike grunner ønsker det. Får dekket utgifter til internett av jobben, i tillegg til at jeg får det jeg trenger av dataskjermer og annet datautstyr.

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

Jeg har hjemmekontor, men foretrekker å jobbe på kontoret. Det hender jeg tar på meg oppgaver i helgene og på kveldene hjemmefra grunnet samboer og barn, men primært så er det mest effektivt å gå på jobb, gjøre jobben og komme seg hjem. Det er for mange ting som stjeler fokus her hjemme. 

Lenke til kommentar

Jeg bor like ved jobben så jeg jobber svært sjelden hjemmefra, men i ingeniørfirmaet jeg jobber i er dette ganske fritt. Men det er som regel mest praktisk mtp. arbeidsoppgavene vi har å møte på jobben, selv om vi har Skype for business osv. Jeg syns forresten det er vanskelig å være like effektiv når jeg jobber hjemme som når jeg er på kontoret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Har mulighet til å jobbe så mye jeg vil hjemmefra. Foretrekker å sitte på kontoret med kollegaer, men kan jobbe hjemme de dagene jeg av ulike grunner ønsker det. Får dekket utgifter til internett av jobben, i tillegg til at jeg får det jeg trenger av dataskjermer og annet datautstyr.

Herlig. Hva jobber du med?

Jeg ville nok ikke gått over til 100% hjemmekontor, men hadde nok benyttet meg av 1 dag i uken på det jevne. Men det handler like mye om friheten og det å vite at man kan ta en dag hjemme om man føler for det og at man ikke MÅ dra på kontoret og stemple inn hver dag.

Skjønner dere andre som kommenterer som har barn og andre forpliktelser. Jeg har ikke dette, så skulle fint jobbet effektivt når jeg var hjemme. Bacheloroppgaven skrev jeg i "åpent landskap". Typisk var det ineffektive dager med støy og distraksjoner på skole og så gikk jeg hjem og jobbet 100% konsentrert når jeg var hjemme.

Åpent landskap er nok en del av motivasjonen til at jeg heller ville hatt hjemmekontor. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan jobbe hjemmefra når jeg ønsker. Kan for øvrig jobbe fra hvor som helst.

Det er god kultur for dette der jeg er ansatt, og det er ikke noe behov for å rapportere (til noen) at man ikke kommer til kontoret den og den dagen e.l.

Utrolig behagelig og fleksibelt.

Lenke til kommentar

Kan ha hjemmekontor når jeg ønsker det. Har det om det er noe spesielt, dvs en håndverker kommer eller noe annet jeg må delta på.

Foretrekker å sitte på kontoret sammen med kollegaer, samt at det gjør det enklere for personer å komme i kontakt med meg vs å ringe.

Veldig deilig å ha muligheten til å ha hjemmekontor da!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg kan jobbe hjemmefra når jeg ønsker. Kan for øvrig jobbe fra hvor som helst.

Det er god kultur for dette der jeg er ansatt, og det er ikke noe behov for å rapportere (til noen) at man ikke kommer til kontoret den og den dagen e.l.

Utrolig behagelig og fleksibelt.

Høres indeed utrolog behagelig ut. Benytter du deg mye av det?

Innbiller meg at jeg hadde jobbet rundt 50% hjemme om jeg kunne. 

Veldig deilig å ha muligheten til å ha hjemmekontor da!

Indeed. For min del handler det mer om muligheten til å ha det. Jeg hadde nok fortsatt vært mesteparten av tiden på kontoret. :) 

Lenke til kommentar

I perioder benytter jeg meg av det. For eksempel hvis det er høyt arbeidstrykk som ikke krever samhandling, eller at jeg driver med kursing/kunnskapsbygging hender det ofte at jeg sitter hjemme.

Dog synes jeg det er hyggelig å være på jobb, treffe kollegaer osv. og jeg synes det fort blir kjedelig å sitte hjemme flere dager i strekk.

Men det hender jeg jobber fra f.eks. hytta e.l. ei uke, og det er veldig greit å ha de mulighetene.

Lenke til kommentar

Jobber som elektroingeniør ved skipsverft og har fått tilbudt hjemmekontor ved flere anledninger, jeg har dog takket fint nei hver gang. For meg er det et utrolig viktig skille at når jeg er på jobb så er jeg på jobb og når jeg er hjemme så er jeg hjemme, om jobb skal begynne å skli over i hjemmetid frykter jeg det vil potensielt kunne gå hardt utover min mentale helse, har hatt nok søvnløse netter hvor jeg ligger å grubler over ting på jobben. Dette gjelder dog meg, å for folk som er mye flinkere å koble av enn sikkert det jeg er vil det nok være relativt uproblematisk.

Når det kommer til selve rammene for hjemmekontor i min bedrift er det mest brukt om du må være hjemme fra jobb av en eller annan grunn, som at du får håndverker på besøk, pakke levert på dør etc etc, ellers foretrekkes det at du sitter på kontoret innenfor kjernetiden. Overtidsarbeid er fritt frem å sitte så mye du vil på hjemmekontor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del har det ingenting å si hvor jeg er, så lenge jeg er tilgjengelig på telefon.  Så ved sykt barn etc, så får jeg i prinsippet jobbet fullt. :). Får gjort mye av det jeg skal ved hjelp av kun telefon så.

Kan sitte hjemme å jobbe om jeg føler for det, men de setter stor pris på det om jeg er på jobb.

Lenke til kommentar

Har den del hjemmekontor. Elsker og hater det. Elsker ser fordi jeg sparer tid på reising, jobber mer effektivt pga mindre forstyrelser. drikker min egen kaffe og kan gå på min egen do. Å ta seg varm dusj i lunchpausen er også helt fantastisk til tider.

Hater det fordi man blir meget isolert. Noen ganger føles det ikke ut som at jeg står opp før klokken 15 fordi jeg går i pysj hele dagen. Tanken på å begynne i en annen jobb hvor jeg må være på selve arbeidsplassen 5 dager i uken virker helt fjernt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Har den del hjemmekontor. Elsker og hater det. Elsker ser fordi jeg sparer tid på reising, jobber mer effektivt pga mindre forstyrelser. drikker min egen kaffe og kan gå på min egen do. Å ta seg varm dusj i lunchpausen er også helt fantastisk til tider.

Hater det fordi man blir meget isolert. Noen ganger føles det ikke ut som at jeg står opp før klokken 15 fordi jeg går i pysj hele dagen. Tanken på å begynne i en annen jobb hvor jeg må være på selve arbeidsplassen 5 dager i uken virker helt fjernt.

Høres vanvittig deilig ut. Kan jeg spørre hva du jobber med?

Jeg vet som sagt ikke om jeg kunne tenke meg 100% hjemmekontor, men gjerne det å ha muligheten! Kanskje jobbe 50 % noen dager og resten hjemme om jeg ønsker gjøre noe annet på dagtid plutselig. Å måtte møte på jobb hver dag er ikke spesielt kult. I-lands problem sikkert, men når man ser at andre har muligheten så er det jo det man sammenligner med.

Har hørt flere på jobb si at det er så fritt hvor vi jobber, men vi har jo en fast kjernetid og må i praksis være på jobb hver eneste dag, så synes egentlig ikke det er så veldig fritt. :)

Lenke til kommentar

Virker på meg som om det er meget vanlig å ha muligheten for hjemmekontor i disse dager. Til og med en del helsepersonell har nå mulighet til å gjøre noen ting hjemmefra.

Selv har jeg hatt dager satt av til å holde meg oppdatert faglig og jeg må si at jeg ikke er like effektiv hjemme selv om jeg liker det veldig godt.

Likevel, om alternativet er åpent kontorlandskap så vil nok hjemmekontor være mer effektivt for alle.

Har en i familien som har hatt 100% hjemmekontor (møter kun kollegaer på konferanser og lignende) i flere år. Han er en slags selger og konsulent uten å gå inn på detaljer.

Han kan bruke dagen på å gå tur, handle inn til middag eller reise på hytta, og likevel er han bedriftens beste selger. Har ikke peil på hvordan ettersom han alltid synes å være ute eller gjøre noe annet enn jobb, men han er nok meget effektiv.

Tror det avhenger mye av personlighet om det passer med hjemmekontor. Om man er av typen som synes en sosial lunsj er det beste med dagen så passer nok ikke hjemmekontor.

Om man er som meg og synes at lunsjen er det mest irriterende med dagen, og du i tillegg kan være effektiv hjemme, så kan hjemmekontor passe.

Lenke til kommentar

Har mulighet til å ta hjemmekontor helt fritt, men det blir sjelden - mest fordi jeg ikke vil bli oppfattet som en som ikke er på jobb.

Har mye møter i jobben så når jeg ser en fredag uten møter kan det være jeg booker meg selv med hjemmekontor og så avspaserer på slutten av dagen om forholdene ligger til rette for det. Er også veldig greit å ha muligheten når det oppstår ærender man må gjøre på dagtid så man slipper å stresse frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Du treffer spikeren der. Høres gjerne helt fantastisk ut med hjemmekontor hver dag, men det er noen ulemper også. Sosialisering med kollegaer og lunsj er mine to hovedargumenter mot hjemmekontor.

Men muligheten for å ta hjemmekontor når man ønsker er selvfølgelig veldig behagelig, uansett i hvilken grad man benytter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...