Gå til innhold

Sitter alle i åpent landskap nå om dagen?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at dei fleste med typisk kontorjobb fortsatt har eige kontor, unntaket er store virksomheiter med sentrumsnært kontorlokale.

Der har økonomien fått styre i større grad, slik at mange har endt opp med å velge opent kontorlandskap for å få plass til fleire tilsette i staden for å lage private kontor. 

Det er svært få eksempel på virksomheiter som har plass til cellekontor til kvar enkelt, men som likevel har valgt opent kontorlandskap som ein bevist strategi for sin virksomheit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan bare svare for oss selv: 

Er man av dem med fristilt arbeidstid (=en hel del i telefonen og en hel del arbeid som krever konsentrasjon,likeså en del konfidensielle papirer) har man eget kontor. Er man av dem som bruker telefonen halve arbeidsdagen som en del av stillingsbeskrivelsen er man også i enekontor, samme om man bruker litt støyende redskap (ja, vi bruker litt mer enn papir, blyant og tastatur hos oss, uten å vre industri). Gruppekontor (=3-6 personer) er for dem som arbeider som gruppe og stadig må ha kontakt med hverandre og utveksle ting over bordet. Veier dette tyngre enn konsentrasjonen og stillheten blir guppekontor. Og så det er sagt: Selv våre fire lettest utbyttbare assistenter hvor vi i prinsippet kan bruke 14 år gammel kvalitetsvare tauet inn fra bryggen og gitt 14 dagers opplæring har sin egen kontorboks med tilstrekkelig støyskjerning til at hodetelefon - som for øvrig er forbudt brukt når den ikke er tilkoblet telefonen - er totalt unødvendig. 

Være sosiale er vi ved resepsjonensområdet og i kantinen. På kontoret har vi nok faglig å ta hånd om, der er det verken tid eller trang forå ha noen sosial kafè. 

Vi sløser aboslutt ikke med midlene hos oss, men vi har råd til å gi folk nok kvm gul nok kontorpult og nok vegg til at de har mulighet til å yte sitt beste. Det går an å spare seg fattig i det lange løp også! I bedriften har vi siste fem år hatt et korttidsfravær rundt 0,3 % eller ca 0,75 dager pr år pr ansatt, og jeg er sikker på en medvirkende årsak er lokaler som nok er nøkterne, men også både stille og gode mht alt fra luftkvalitet til ergonomi ellers. medvirker til det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Det at jeg har eget kontor med vindu er den viktigste grunnen til at jeg holder ut luselønn og totalt fravær av utviklingsmuligheter. Grøsser når jeg tar toget gjennom Oslo og ser alle de stakkars jævlene som sitter i åpne landskap som dekker hele etasjer i kontorbyggene.

Tror det er mer enn bare arealbesparelser som er grunnen til at ledelsen ignorerer all forskning som sier at det går ut over produktivitet og trivsel blant de ansatte. Det er også et maktmiddel som svekker folks tilhørighet til et selskap og følelse av jobbsikkerhet. "Du kan byttes ut på et øyeblikks varsel og ikke en kjeft kommer til å savne deg, så ikke tro at du verd noe som helst!" er jo den absolutt beste innstillingen de ansatte kan ha når det er dags for lønnsforhandlinger.

Har ikke tenkt over det du sier der tidligere. Kanskje du har rett. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg har hatt noen dager uten hodetelefoner nå og det har vært helt grusomt. Helt utslitt når dagen er over. Forferdelig at man skal måtte være avhengig av hodetelefoner for å stenge ut støy eller erstatte støy med mindre slitsom støy.

Det går mot oppsigelse i nåværende jobb og åpent landskap er en stor faktor i denne avgjørelsen. Skal jeg ha en ny kontorjobb vil eget kontor være et krav eller i det minste et åpent landskap som er mer isolert og ikke åpent for absolutt hele kontoret slik det er nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I "min" bedrift er det fire personer som har egne kontor. Fire som deler et kontor og så er vi fire stykker på to kontor, altså to på hvert.

Det fungerer fint så lenge den du deler med klarer å være stille over lengre tid. Så jeg anser meg som heldig. De fire som deler prater i munnen på hverandre og det er folk inn og ut hele tiden.

Kan rett og slett ikke begripe at det er mulig å være produktiv i den settingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sosial av meg og trives med å preike piss mens jeg jobber. Jeg blir nok ikke mindre produktiv av å preike mens jeg jobber - tvert imot. Men det må jo være ekkelt å sitte slik med noen man ikke liker. Det er nok også forskjell på folk og det er nok ikke alle jobber som krever samme grad av konsentrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...