Gå til innhold

Sitter alle i åpent landskap nå om dagen?

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Eller finnes det fortsatt noen med eget kontor?

Jeg har sittet i åpent landskap i 2 år nå. Tolererer det når jeg har relativt enkle arbeidsoppgaver, men synes det er grusomt de dagene hvor jeg kanskje ikke er helt konsentrert og i tillegg har krevende arbeidsoppgaver. Headset har vært en livredder, men det er absolutt ikke noe kult å måtte blokkere ute støy ved å erstatte det med mer behagelig støy.

Eget kontor hadde vært en stor motivasjon med jobbytte, men virker som det dessverre er mindre vanlig i det moderne arbeidsliv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i et mellomstort ingeniørfirma. Vi har nesten bare individuelle og tomannskontorer. Noen få sitter i et åpent landskap, men de er få personer over et ganske stort område, så det virker greit nok selv om det ikke er ideelt. Jeg har jobbet i åpent landskap tidligere, det var bare slitsomt og upraktisk. Et stort åpent landskap med mange personer egner seg svært dårlig til den type arbeidsoppgaver jeg har. Helt uaktuelt å søke jobb et slikt sted, med mindre jeg ikke har noe valg..

Lenke til kommentar

Vi sitter i ett landskap med maks 5-6 personer, tror vi har plass til 7.  Vi jobber alle sammen i ett team og det fungerer ganske bra. Det er dog ombygginger på gang og vi skal over til egne kontorer etterhvert, noe som jeg tror blir fint da vi har mindre og mindre oppgaver sammen innad i teamet ift før. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg jobber i et mellomstort ingeniørfirma. Vi har nesten bare individuelle og tomannskontorer. Noen få sitter i et åpent landskap, men de er få personer over et ganske stort område, så det virker greit nok selv om det ikke er ideelt. Jeg har jobbet i åpent landskap tidligere, det var bare slitsomt og upraktisk. Et stort åpent landskap med mange personer egner seg svært dårlig til den type arbeidsoppgaver jeg har. Helt uaktuelt å søke jobb et slikt sted, med mindre jeg ikke har noe valg..

Misunnelig. :)

Basert på tråden min og inntrykket ellers fra tidligere er dessverre eget kontor mindre vanlig nå til dags?

Men jeg er helt enig i det du sier. Akkurat nå er jeg i gang med nye arbeidsoppgaver som krever en del tenking, matematikk og absorbering av ny kunnskap. Sliter skikkelig når jeg skal gjøre dette i et åpent landskap. Vil helst ikke måtte stenge ute støyen med hodetelefoner heller.

Men når det er snakk om enklere arbeid og modellering, så kan det ofte være deilig å stenge alt ute med god musikk. Kan til og med være trivelig. Men passer ikke til konsentrasjonsarbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Vårt landskap har forøvrig 12 personer og er ellers eksponert mot det øvrige arealet på kontoret uten isolering. Mange personer som går inn og ut. Har kjent på det i det siste at det blir veldig mye støy.

Endret av Slettet-Mnmu8bXnRB
Lenke til kommentar

Her sitter vi i åpent landskap, selv ledelsen. Dog er det avskilt av stillerom og møterom av varierende størrelse, slik at man sitter i "puljer" på 6-8 personer i en gruppe.

Så benyttes stillerom og møterom hyppig til samtaler, både med leder og ellers med kollega eller telefonsamtaler.

Dette fungerer helt supert for min del i alle fall.

Lenke til kommentar

22 ansatte på denne lokasjonen, halvparten på kontor og resten i landskap. 

Tenker med frykt om jeg skulle sittet i landskap og jobbet med de kompliserte utviklingsjobbene, holde konsentrasjonen oppe med folk i telefoner og prating utenom rundt på alle kanter. Er ikke sikker på at kontor beholdes for meg og de andre, til tross for forskning de siste år som viser nedgang i produktivitet med åpne landskap. Plassbehovet trumfer visst det meste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel samme erfaringsnivå som babushka i det at jeg kun har vært med på flere renoveringer og nybygg med kontorer, men jeg har da aldri sett åpne landskap, kun rekker med kontorer.

Dette har vært kontorer på rederier, skoler og industribygg med stort fokus på lydisolering.

Så mitt inntrykk er at det fortsatt er mange steder man kan forvente eget kontor uten forstyrrelser. Iallefall i mitt nærområde.

Vårt eget kontor var flere kontorer i en hestesko med et fellesområde i senter hvor det også var to-tre arbeidsstasjoner for lærlingene og de som ikke hadde fast kontortid.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jobber i IT Bransjen. Tidligere arbeidsplass var det type 2 per kontor. Når jeg var ute å søkte så jeg mye åpene landskap, og kjente en litt avsmak i munnen når jeg så det. Der jeg ente opp fikk jeg (og alle andre) individuelle kontor.

Ser den. Hvis (når) jeg bytter jobb, så vil garantert dette være noe jeg kommer til å sette høyt. 

Jeg har vel samme erfaringsnivå som babushka i det at jeg kun har vært med på flere renoveringer og nybygg med kontorer, men jeg har da aldri sett åpne landskap, kun rekker med kontorer.

Dette har vært kontorer på rederier, skoler og industribygg med stort fokus på lydisolering.

Så mitt inntrykk er at det fortsatt er mange steder man kan forvente eget kontor uten forstyrrelser. Iallefall i mitt nærområde.

Vårt eget kontor var flere kontorer i en hestesko med et fellesområde i senter hvor det også var to-tre arbeidsstasjoner for lærlingene og de som ikke hadde fast kontortid.

Dette gir meg håp. :D 

Lenke til kommentar

Jobber som ingeniør på skipsverft, her har vi både og, I etasjen jeg sitter har vi heldigvis alle egne kontor. I etasjen under er det en blanding av åpent landskap som 3D kontruktører og system ingeniører sitter i og kontorer som kordinatorer og avdelingsleder sitter i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hvordan fungerer det sosialt for dere som har egne kontor?

Det er jo lett å tenke at det kanskje blir mer sosialisering i et landskap, men jeg føler kanskje det er motsatt? Går av og til bort til naboen og småprater litt, men føler ofte at jeg må dempe meg av hensyn til andre og avbryter gjerne også før jeg egentlig vil. 

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det sosialt for dere som har egne kontor?

Det er jo lett å tenke at det kanskje blir mer sosialisering i et landskap, men jeg føler kanskje det er motsatt? Går av og til bort til naboen og småprater litt, men føler ofte at jeg må dempe meg av hensyn til andre og avbryter gjerne også før jeg egentlig vil. 

Vel. På forrige jobb så fungerte det ypperlig. Var glad hver gang jeg slapp å snakke med de andre på kontorene... (likte de på verkstedet though).  På nåværende jobb fungerer det bra.  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Vel. På forrige jobb så fungerte det ypperlig. Var glad hver gang jeg slapp å snakke med de andre på kontorene... (likte de på verkstedet though).  På nåværende jobb fungerer det bra.  :)

Skjønner. :) 

Kan utdype denne litt. Hos oss er det også slik at alle sitter med hodetelefoner nettopp for å stenge ute støy, så er ikke veldig enkelt å komme i kontakt med folk heller. 

Lenke til kommentar

Landskap er et helvete å sitte i. Umulig å få konstruert seg. Og, jeg fungerer ekstremt mye bedre med 15 minutter med powernap midt på dagen. Da yter jeg mer enn 50% bedre resten av dagen enn uten disse 15 minuttene. Noe som er umulig å få til i landskap. legg til evig støy fra vandring, telefonsamtaler og andre samtaler og tragedien i åpne landskap er komplett. På tross av dette holder min arbeidsgiver på med utrulling av rene landskap i alle nye og opp-passende lokasjoner. Jeg klorer meg fast i et kontor for nå, men den dagen åpent landskap havner på min avdeling så slutter jeg. Spørsmålet er jo bare hvor en kan få eget kontor etterpå...

Lenke til kommentar

Det at jeg har eget kontor med vindu er den viktigste grunnen til at jeg holder ut luselønn og totalt fravær av utviklingsmuligheter. Grøsser når jeg tar toget gjennom Oslo og ser alle de stakkars jævlene som sitter i åpne landskap som dekker hele etasjer i kontorbyggene.

Tror det er mer enn bare arealbesparelser som er grunnen til at ledelsen ignorerer all forskning som sier at det går ut over produktivitet og trivsel blant de ansatte. Det er også et maktmiddel som svekker folks tilhørighet til et selskap og følelse av jobbsikkerhet. "Du kan byttes ut på et øyeblikks varsel og ikke en kjeft kommer til å savne deg, så ikke tro at du verd noe som helst!" er jo den absolutt beste innstillingen de ansatte kan ha når det er dags for lønnsforhandlinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Reiser mye rundt i Oslo til kunder (jobber i IT). De eneste kontorene med cellekontor/hver ansatt har eget kontor er i advokatbransjen. Videre så er det gjerne de kundene/selskapene med ekstremt mye penger som har både råd, men også prioriterer at hver ansatt skal få eget kontor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...