Gå til innhold

Falske utsagn i reklamer

Anbefalte innlegg

Ja, lærern din har rett.

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Så med mindre de som reklamerer virkelig kan bevise at de er best eller lengst eller hva det nå måtte være de reklamerer med, så er det jo en uriktig fremstilling, altså forbudt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det i det hele tatt en prosessor som er raskere enn FX? 

Slike superdatamaskiner består jo gjerne av tusenvis av Xeon eller alpha prosessorer, og så vidt jeg vet, så er ingen av disse i nærheten av FX på ytelse hver for seg.

Det kommer helt ann på bruken.

Et godt eksempelpå det er ulike dsp'er (digital signal processor) de kan ofte kverne gjennom flerfoldige ganger så mye data som en vanlig cpu, men de er designet for å gjøre en ting og gjøre det glimrende. Eksempelvis mpeg komprimering i realtime, som er vanskelig å få til i god kvalitet selv på raske maskiner.

Er jo mulig å si at en gpu i nyere grafikkkort også er raskere - fordi de gjør en jobb (tegne) som en athlon 64 fx eller lignende ikke greier på samme tiden.

Men det er vel en grunn til at mange superdatamaskiner velger å bruke "vanlige" intel/amd cpuer for å gjøre oppgaven. Et problem med en superdatamaskin er jo kjøling av alle cpuene, viktig forhold her er varme/ytelses forholdet og som alltid pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Loven fungerer i praksis som at reklamer er kun ulovlig hvis de er direkte misvisende. Og akkurat det med "verdens raskeste" er noe som kan forsvares og er ikke akkurat direkte misvisende ettersom det er kåret til verdens raskeste selv om det kommer nye prosessorer som alltid er bedre.

Jeg tror ikke de kan fradømmes å si dette i reklamene. Jeg mener at det ikke er straffbare fohold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...