trulseth Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Hva er vitsen? Bare irriterende spør du meg! Jeg skulle installere internett explorer 5.0 (en stund siden) med win98SE engelsk, men det jeg ikke tenkte på var at den ie5.0 jeg hadde fått tak i var norsk. Da jeg var ferdig var alt fryd og gammen helt til jeg skulle slette en fil, da la jeg merke til en finurlig liten detalj: Er du sikker på at du vil slette denne filen, Yes/No. Altså full språkblanding! Det burde kommet store varsels-meldinger: DU ER NÅ I FERD MED Å LEGGE INN ET PROGRAM SOM HAR ET ANNET SPRÅK ENN OS-ET DITT HAR, ER DU _SIKKER_ PÅ AT DU VIL GJØRE DETTE. (språket på denne meldingene skulle vært det samme som OSet man har såklart :smile:) Er det noen som er av samme mening som meg?? Jaja en ting er i alle fall sikkert jeg har lært meg å sjekke språket på den programvaren jeg legger inn. Et råd til alle dere der ute: vær konsekvente med det språket dere velger på maskinen deres, ikke bland! Vil du legge til et svar på dette emnet: YES/NO? Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Et godt eksempel på Norwenglish i Windows. Hadde sjølv menyar som File, Ny, eller Window, Overlappende... :smile: Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 No, det isn't så bad, men it kan be ganske annoying. Lenke til kommentar
Ronnyb Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg holder meg til bare Engels på PC-en min, kan ikke fordra norsk dataspråk. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Norsk data-språk suger... Leste i en VB-bok for nybegynnere på norsk. Leste senere en VB-bok for viderekommende på engelsk. Den var MYE lettere å forstå. Lenke til kommentar
hasund Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Dette er toskeskap. Programvare for norske brukere bødr være på norsk. Det eneste som irriterer, er at brukerveiledninger o.l. gjerne blir litt vanskeligere å benytte fordi de refererer til de engelske termene. Skins for eksempel, er "drakt" på bokmål og "bunad" i nynorsk-verjonen av Opera. Fo øvrig har jeg en omvendt opplevelse med dette. Jeg har norsk OS, og da jeg skulle oppgradere litt servicepakker og sånt var det plutselig fullt av engelske termer som "file" "edit" og "view" der det tidligere hadde vært norske. Egentlig en bagatell, men litt irriterende allikevel. Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Norsk er SJEF !!! ALT FOR NORGE !!! Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Legg merke til at enkelte sikkerhetspatcher ifra Microsoft kommer kun på engelsk først (umulig å innstallere på norsk OS). Norsk patch kommer først uker eller måneder senere. Det kan være et stort sikkerhetsproblem! Forøvrig er IT/Internett internasjonalt med engelsk som primært språk (selv om det f.eks. er flere kinesere enn engelsk-snakkende). De aller fleste som har tatt ungdomsskole/videregående takler vel også å lese/skrive engelsk på et greit nivå? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Bruker selv bare office på norsk, syns det blir litt drøye oversettelser innimellom... Ellers er jo så godt som 99% av all litt seriøs datalitteratur på engelsk, da er det greit at man finner de samme utrykkene igjen i programvaren. Noen som vet om "skole-linux" kommer i en gratis versjon? Denne er jo oversatt manuelt til norsk av nordmenn, så her skulle det ihvertfall ikke være noe tull med oversettingen. Lenke til kommentar
hasund Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Quote: Forøvrig er IT/Internett internasjonalt med engelsk som primært språk (selv om det f.eks. er flere kinesere enn engelsk-snakkende). Surfer du litt på kinesiske nettsider, vil du raskt se at der er det mandarin og andre uforståeligheter det går i...hvis du har de rette språkpakker installert da. Hvis engelsk er så bra og riktig i dataverdenen, hvorfor skriver du ikke på engelsk her inne da? Dessuten må du huske at "dataentusiaster" tross alt er en liten del av markedet, internett er allemannseie og det bør programmene tilpasses etter. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Quote: On 2002-03-05 12:30, hasund skrev:Surfer du litt på kinesiske nettsider, vil du raskt se at der er det mandarin og andre uforståeligheter det går i...hvis du har de rette språkpakker installert da. Bruker ikke å surfe på kinesiske nettsteder jeg. Surfer du på hovedsidene til store hardware-produsenter i Taiwan så ser du godt at det er engelsk som er primær-språket. Quote: Hvis engelsk er så bra og riktig i dataverdenen, hvorfor skriver du ikke på engelsk her inne da? Fordi at dette er et norsk forum! På "alle" andre utenlandske forum jeg skriver i, så går det på engelsk. Quote: Dessuten må du huske at "dataentusiaster" tross alt er en liten del av markedet, internett er allemannseie og det bør programmene tilpasses etter. Greit nok, men ikke klag på at du ikke kan nok engelsk til å surfe på Internett... Da har du en VANSKELIG fremtid. Tror du programmerere gidder å lage en ekstra versjon for et språk som benyttes av 0,067% av verdens befolkning? Norske programmerere lager som regel engelske versjoner først, for å bli kjent ute i den store vide verden. Deretter lager man eventuelt norske, tyske, franske osv. språk-versjoner. Lenke til kommentar
hasund Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg anser mine kunnskaper i engelsk som relativt gode, og har ikke problemer med å bruke engelskspråklig programvare. Det er heller ikke poenget. Morsmålet vil nemlig alltid være greiest å forholde seg til, f.eks når det gjelder faglitteratur (her forutsetter jeg gode oversettelser som snakker brukerens språk og ikke bruker mystiske uttrykk som drev osv.) Gjennom mange år som student i fag der nesten alt pensum er på engelsk, er min erfaring at dette er holdningen blant de aller fleste medstudenter Å nå verdensmarkedet gjennom engelsk er en ting, men den vanlige innbygger i ikke-engelskspråklige land vil velge programvare på morsmålet. Å unngå å ta hensyn til dette i programmutvikling er ikke bare arrogant- det er en dårlig strategi ettersom man stenger ute millioner av potensielle brukere. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Personlig liker jeg at alt software/programvare er på engelsk.. av flere grunner: 1. Treffer man på en utlending er det greit å ha ett felles "ståsted". 2. Jeg er siv.ing student og regner med å arbeide i en større bedrift(kanskje amerikansk) senere, dvs det er like greit å være komfortabel med engelsk førdt som sist. Også mange norske bedrifter bruker engelsk språk, pga utenlandske arbeidere etc.. 3. I windows verden kommer oppdateringer etc ofte på engelsk først, kjipt å vente 2-3 ekstra mnd for å få den "norske" versjonen. 4. Jeg har vokst opp med datamaskiner og har egentlig aldri vært vandt med programmer på norsk. I Amiga/commodore/tidligPC tid kunne man bare glemme programmer på norsk. OK, matterobot(eller hva det nå het) var på norsk for 15 år siden eller så da jeg gikk i 2-3 klasse på barneskolen, men det ett av få unntak. MEN jeg mener også at norske versjoner bør foreligge. Ola Bonde, bestefar/bestemor og andre som aldri har lært noe særlig engelsk eller kommer til å få brukt for å kunne programmer på engelsk skal ikke måtte slite ekstra pga språkvansker. Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 6. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2002 De som får merke dette best er ofte oss gamere (litt språkblanding her også) det er veldig sjelden spill kommer ut i norske utgaver og da blir det nødvendig vis blanding av norsk og engelsk i startmenyer og diverse andre steder. Slett ikke farlig eller viktig men _svært_ så irriterende!! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Satt med svensk Win98SE en stund, jättekult! Selv bruker jeg kun engelsk software rett og slett fordi det er umulig å få alt på norsk uansett, men kunne jeg valgt mellom 100% norsk og 100% engelsk så hadde jeg valgt norsk. Fordi det kun er OS+office+browser som blir norsk uansett så er det like greit å kjøre engelsk hele veien. Hater og ha litt norsk og litt engelsk Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Installerte en svensk realplayer en gang (skulle spille av en .ram-fil fra nettet ellers holder jeg meg langt unna realplayer). 2 grunner til at jeg uninstallerte det så fort jeg kunne (etter at jeg hadde sett filmen): 1. (jeg synes) RealPlayer er no dritt! 2. Den var SVENSK!!! [ Denne Melding var redigert av: |Viper på 2002-03-07 12:23 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå