AnonymDiskusjon Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Jeg jobbet i oljen tidligere og under en nedbemanning så var det noe jeg stusset litt på. En driftsingeniør/operatør (bygg) i datterselskap 1 AS har jobbet for de i 3 år. En dataingeniør innenfor et helt annet fag har jobbet for datterselskap 2 AS i 9 år. Datterselskap 2 må nedbemanne og overstående ingeniør blir rammet. Dataingeniøren søker om å få tiltre i driftsingeniøren sin stilling og driftsingeniøren mister jobben i stedet. Nå vet jeg ikke om dette var utfallet, da jeg sluttet før dette ble avgjort. Men spørsmålet mitt blir: Hvor mye skal det til for å tiltre en annens stilling, både innad i eget firma og datterselskap. Kun ansinitet? Må de ha samme eller lik utdannelse? Tidligere erfaringer hos tidligere arbeidsgivere? Interesse for det faget/stillingen som man ønsker å tiltre? Hva må den som ønsker å tiltre i en annen stilling måtte dokumentere? Er det helt sånn uten videre, eller er en slik prosess streng? Anonymous poster hash: ec9e0...9cb Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 For at noen skal kunne tiltre en annens stilling må arbeidsgiver ha saklig grunn for å si opp vedkommende andre som innehar stillingen. Ofte vil det være en ansiennitets- og kompetansevurdering - "jeg, X, har vært her lengre enn Y og jeg er kvalifisert til å gjøre jobben hans" vil tilsi at arbeidsgiver kan si opp Y og omplassere X til Ys stilling. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå