torest Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Hydrogendrevet containerskip skal seile mellom Finland og Norge [Ekstra] Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Huff og huff. Teknisk kompetente miljøer i både Norge og verden forøvrig, som mener det motsatte av Tesladuttebassene på TU. Er det mulig at disse selvgode "ekspertene" har tatt feil når de sier hydrogen ikke har livets rett ? Eller at ikke batterier alene er løsningen på absolutt alt ? Alt tyder på det ja :-) 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Kanskje greit og lenke til denne artikkelen angående batteridrevne lasteskip, før forumet tar helt av 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Huff og huff. Teknisk kompetente miljøer i både Norge og verden forøvrig, som mener det motsatte av Tesladuttebassene på TU. Er det mulig at disse selvgode "ekspertene" har tatt feil når de sier hydrogen ikke har livets rett ? Eller at ikke batterier alene er løsningen på absolutt alt ? Alt tyder på det ja :-) Dette er i alle fall løsning på hvordan få opp energiforbruk. Totalvirkningsgrad er vel nede på dampmaskin nivå. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Dette er i alle fall løsning på hvordan få opp energiforbruk. Totalvirkningsgrad er vel nede på dampmaskin nivå. Hva synes du alternativet burde være hvis det er nødvendig og får ned utslippene fra overseas befrakting. 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Hva synes du alternativet burde være hvis det er nødvendig og får ned utslippene fra overseas befrakting. Ut og inn av Oslofjorden, rekna du det som "overseas"? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Hva synes du alternativet burde være hvis det er nødvendig og får ned utslippene fra overseas befrakting. Vi må innse at vi ikke har løsninger som erstatter diesel og tungolje på lange strekk. Selv om noen Lng båter kan krysse Atlanteren er det knapt. Men om vi lager et kjempedyrt skip som kan gå tilsynelatende utslippsfritt noen sjømil, betyr det et kolossalt energiforbruk for dette ene skipet. Det har vert bygget flere skip og båter som går på hydrogen men ingen er i drift i dag. Når dette skipet skal ha drivstoff og et rederi skal betale det hydrogen koster vil det fort bli utkonkurrert. Løsningen er å gjøre som vi alltid har gjort. Bygge skip som krever mindre energi. Det kan vi klare. Ved å slippe mannskap vil man på mange ikke tidskritiske frakter kunne sette ned hastighet og spare store mengder drivstoff. Problemet er at fart er penger. Mår man investerer 500 millioner i et skip og inntjening er basert på antall tonn fraktet fra a til b vil man prøve å frakte så mye som mulig PR tidsenhet. Det gir større utslipp. Kunne man fått en ordning som ga gunstigere frakt rater med mere miljøvennlig frakt hadde vi kunne redusere utslipp. I dag er det ikke slike ordninger. Den som tilbyr billigst frakt får oppdraget. Så teknisk kan man redusere utslipp betydelig men fraktkostnader vil øke kraftig. Økte fraktkostnader ville igjen ført til mere lokal produksjon osv. Det er her man må sette inn FN og tenke globalt. Hydrogen løser ikke dette problemet. Med dagens rammer vil de aldri få et eneste oppdrag på pris. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Ut og inn av Oslofjorden, rekna du det som "overseas"? Litt lengre til Finland en rett på utsiden av Færder fyr. Endret 10. januar 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Vi må innse at vi ikke har løsninger som erstatter diesel og tungolje på lange strekk. Selv om noen Lng båter kan krysse Atlanteren er det knapt. Men om vi lager et kjempedyrt skip som kan gå tilsynelatende utslippsfritt noen sjømil, betyr det et kolossalt energiforbruk for dette ene skipet. Det har vert bygget flere skip og båter som går på hydrogen men ingen er i drift i dag. Når dette skipet skal ha drivstoff og et rederi skal betale det hydrogen koster vil det fort bli utkonkurrert. Løsningen er å gjøre som vi alltid har gjort. Bygge skip som krever mindre energi. Det kan vi klare. Ved å slippe mannskap vil man på mange ikke tidskritiske frakter kunne sette ned hastighet og spare store mengder drivstoff. Problemet er at fart er penger. Mår man investerer 500 millioner i et skip og inntjening er basert på antall tonn fraktet fra a til b vil man prøve å frakte så mye som mulig PR tidsenhet. Det gir større utslipp. Kunne man fått en ordning som ga gunstigere frakt rater med mere miljøvennlig frakt hadde vi kunne redusere utslipp. I dag er det ikke slike ordninger. Den som tilbyr billigst frakt får oppdraget. Så teknisk kan man redusere utslipp betydelig men fraktkostnader vil øke kraftig. Økte fraktkostnader ville igjen ført til mere lokal produksjon osv. Det er her man må sette inn FN og tenke globalt. Hydrogen løser ikke dette problemet. Med dagens rammer vil de aldri få et eneste oppdrag på pris. Ja, kan være enig i at hydrogen ikke er den endelige løsningen pr. i dag men en gang er de nødt til og begynne utviklingen, og Norge/Finland er en passe strekning for og få greit med erfaring. Logistikken er ganske god allerede i dag på containerskip men automatiske systemer som regner ut nødvendig hastighet/kurs/forbruk i forholdt til ankomsttid så båtene kommer eksakt til bestilt losse-tid det for og minimalisere utgiftene. Skal vi få ned utslippene er verden nødt til og omstille seg så vi slipper og frakte så mye, hvis ikke tar det flere tiår før vi ser en miljøvennlig velfungerende overseas befraktere. Endret 10. januar 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Litt lengre til Finland en rett på utsiden av Færder fyr. Ja men den her har vel som mål å klare opptil 20% av turen til Finland med batteri og hydrogen. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Ja men den her har vel som mål å klare opptil 20% av turen til Finland med batteri og hydrogen. Klarer den ikke lenger enn ut oslofjorden på både batteri og hydrogen??? Resten av turen på tungolje? 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Hydrogen kommer til å bli billig og trolig betydelig rimeligere enn fossilt med tid og stunder. Så det er bare å kjøre på og la tiden virke for seg. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Hydrogen kommer til å bli billig og trolig betydelig rimeligere enn fossilt med tid og stunder. Så det er bare å kjøre på og la tiden virke for seg. Det hjelper jo lite om båten kun klarer noen få NM. Ampere klarer vel lenger strekning enn dette? For ikke å snakke om båt no 2 Når bør jeg hive ut varmepumpene i huset mitt og erstatte dem med panelovner? Har ikke sett noe som tyder på gratis strøm? Neste år? Endret 10. januar 2019 av Trestein 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Klarer den ikke lenger enn ut oslofjorden på både batteri og hydrogen??? Resten av turen på tungolje? Ikkje akkurat ei månelanding, dette heller. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 Vi må innse at vi ikke har løsninger som erstatter diesel og tungolje på lange strekk. Selv om noen Lng båter kan krysse Atlanteren er det knapt. Men om vi lager et kjempedyrt skip som kan gå tilsynelatende utslippsfritt noen sjømil, betyr det et kolossalt energiforbruk for dette ene skipet. Det har vert bygget flere skip og båter som går på hydrogen men ingen er i drift i dag. Når dette skipet skal ha drivstoff og et rederi skal betale det hydrogen koster vil det fort bli utkonkurrert. Løsningen er å gjøre som vi alltid har gjort. Bygge skip som krever mindre energi. Det kan vi klare. Ved å slippe mannskap vil man på mange ikke tidskritiske frakter kunne sette ned hastighet og spare store mengder drivstoff. Problemet er at fart er penger. Mår man investerer 500 millioner i et skip og inntjening er basert på antall tonn fraktet fra a til b vil man prøve å frakte så mye som mulig PR tidsenhet. Det gir større utslipp. Kunne man fått en ordning som ga gunstigere frakt rater med mere miljøvennlig frakt hadde vi kunne redusere utslipp. I dag er det ikke slike ordninger. Den som tilbyr billigst frakt får oppdraget. Så teknisk kan man redusere utslipp betydelig men fraktkostnader vil øke kraftig. Økte fraktkostnader ville igjen ført til mere lokal produksjon osv. Det er her man må sette inn FN og tenke globalt. Hydrogen løser ikke dette problemet. Med dagens rammer vil de aldri få et eneste oppdrag på pris. "I dag er det ikke slike ordninger. Den som tilbyr billigst frakt får oppdraget." Samtidig er det slik at vinden og bølgene på havet gir gratis energi, mens fossil energi må kjøpes. Alle varer som ikke er datostemplet kan i teorien fraktes billigst dersom tidsfaktoren frakobles, men de store kapitalinteressene er i dag knyttet til oljeindustrien, og da er det mange som helst ser at vi bruker mest mulig olje og gass. I dagens samfunn er det kapitalen som styrer det meste, og miljøet blir taperen. Egentlig ganske dystre utsikter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2019 Del Skrevet 11. januar 2019 "I dag er det ikke slike ordninger. Den som tilbyr billigst frakt får oppdraget." Samtidig er det slik at vinden og bølgene på havet gir gratis energi, mens fossil energi må kjøpes. Alle varer som ikke er datostemplet kan i teorien fraktes billigst dersom tidsfaktoren frakobles, men de store kapitalinteressene er i dag knyttet til oljeindustrien, og da er det mange som helst ser at vi bruker mest mulig olje og gass. I dagens samfunn er det kapitalen som styrer det meste, og miljøet blir taperen. Egentlig ganske dystre utsikter. Vind og strøm er et sikker fremdriftsmiddel men ikke akkurat rask for og si det sånt. I dag tar en overseas frakt fra fra Kina til Nord-Europa ca. 3 måneder, men seil kan du doble den tiden og kanskje enda lengre hvis vinden ikke er gunstig, en annen ting er at lastebåtene må bli betydelige mindre en dagens containerskip som har kapasitet opp mot 20.000 containere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå