Gå til innhold

Tidligere gikk det fint med xp 2500@3200...

fredde

Anbefalte innlegg

Hadde tidligere TWINMOS PC 3200 512 MB brikke. Måtte desverre kvitte meg med denne i en byggefase av en annen pc. Når jeg kjøpte nye brikker valgte jeg Corsairs XMS TWIN512 3200LL. (2 brikker altså av 256)

Problemet er at tidligere så var det ikke noe problem å kjøre min barton xp 2500 på 200*11 mao. xp 3200 hastighet. Når jeg prøver dette nå så kommer jeg såvidt inn i windows og den halter etter 5 sekunder med prime 95. Tidligere kunne den klare over natten. Tidligere kjørte jeg også på 1,7 V på CPU. Nå har jeg forsøkt helt opp til 1,85 men ingenting hjelper. Har også forsøkt å gi minne litt mere spenning. Corsair brikkene skal vel være bedre enn TWINMOS brikken så jeg kan ikke forstå at det skal være problemet heller.

Øvrig hardware er A7N8X dlx og PC Radeon 9800pro, alt er vannkjølt og holder ca. 34 grader idle og 40 grader max load.

Noen med noen tips jeg kan prøve ? Kan det forresten være det at jeg nå kjører DUAL som er problemet ?

Takker for svar, og god jul :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor det ? De skal jo være gode for det som ligger i SPD ved 200 mhz...

Skal prøve men har ikke helt trua :-)

Det jeg mener er at når jeg nå kjører FSB på 166 så kjører jeg 120 % på minne slik at minnebussen går på 400 mhz. Dette funker fint. Så det blir vel ikke noen forskjell om jeg kjører FSB til 200 og da kjører 100 % på minne ? Minnebussen kjører jo fortsatt kun 400 mhz og det skulle vel bli det samme, eller har jeg feil her ?

Endret av fredde
Lenke til kommentar
Hvorfor det ? De skal jo være gode for det som ligger i SPD ved 200 mhz...

Skal prøve men har ikke helt trua :-)

Det jeg mener er at når jeg nå kjører FSB på 166 så kjører jeg 120 % på minne slik at minnebussen går på 400 mhz. Dette funker fint. Så det blir vel ikke noen forskjell om jeg kjører FSB til 200 og da kjører 100 % på minne ? Minnebussen kjører jo fortsatt kun 400 mhz og det skulle vel bli det samme, eller har jeg feil her ?

Joda, du har rett i det, men minnet er vell bare godkjent for 400mzh når timingsene er default, altså de som blir oppgitt på brikkene, kan også være at det er en liten feil på brikkene :roll:

Lenke til kommentar

Brikkene er testet i en annen maskin og greier 218 mhz på aggresive innstillinger så jeg "tror" og håper at det ikke har noe med rammen å gjøre. Kanskje det at jeg nå har 2 brikker istedet for 1 ? Det skal jeg jammen teste :-)

Takk for innspill så langt....

Det er forresten disse brikkene jeg har :

Mine minnebrikker....

Er cas 2... skal ifølge produsenten klare 2-3-2-6

Endret av fredde
Lenke til kommentar

Nappa ut den ene brikka og kjørte 3dmark03 i single channel så det gvein... Så det har nok definitivt noe med dual channel å gjøre ja....som jeg mistenkte...

Løser jeg dette ved å sette dårligere timings på brikkene da tror dere ? Isåfall hva ville dere forsøkt ? 2,5-4-4-7 ? eller er det litt for drøyt... ?

Kommer jo selvsagt til å prøve selv, men hadde vært greit med et utgangspunkt til i morra tidlig :yes:

Edit: Er det mulig å kjøre begge brikkene men ikke i dual ? Har forsøkt alle posisjoner men får det ikke til ved å endre plassering av brikkene i alle fall...Noe annet som er mulig ?

Edit2: Var litt kjapp der... slot 1 og 2 så ut til å blir single...

Endret av fredde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...