Innavl Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) Usikker på hvor jeg skulle poste denne, men prøver her.. Jeg har bestilt deler, og skal bygge PC for første gang i morgen. Har sett på guides, men har noen få spm. Er så redd for at jeg kommer til å gjøre feil 1. Hvilken slot skal m2 SSD kobles i? (Oversikt kan ses på side 16 i manualen). 2. Har kjøpt separat 3,5 HDD. Mener at jeg hørte i en Youtube video at man ikke skulle bruke Sata 1 (tror han sa det) om man hadde m2 SSD. Stemmer det? I så fall, hvilken sata port skal brukes til HDD? 3. Grafikkortet skal i PCIEX 16_1 (side 16) ikke sant? Delene: https://www.komplett.no/product/986452/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-amd/pc-i-deler-ryzen-value-gamer-2600?offerId=KOMPLETT-310-986452# Manual hovedkort: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B450_F_GAMING/E14401_ROG_STRIX_B450-F_GAMING_UM_WEB.pdf Som dere ser er jeg helt grønn på dette.. Endret 10. januar 2019 av Innavl Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 (endret) SSD-en er PCIex så du kan bruke alle SATA-portene. Du setter denne i M2_1. Endret 10. januar 2019 av sedsberg Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 1 : du kan putte M.2 disken i begge de to alternativene du har der under pkt 8. kan være greit å benytte den porten som er mest åpen - best ventilert. 2 : vet ikke spesifikt om ditt hovedkort, men regner med at du skal benytte m.2 disken som system/OS disk og da kan det være greit å bare koble til og sette opp dette først så slipper du misforståelser. Så kobler du til alt annet av disker etterpå. Skal ikke være noe problem å benytte en hvilken som helst av disse sata-portene. 3:riktig Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Det lureste er å bruke M2_1. Litt avhengig av CPU du har så kan M2_2 gjøre at GPU blir redusert til PCIex 8x. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Usikker på hvor jeg skulle poste denne, men prøver her.. Jeg har bestilt deler, og skal bygge PC for første gang i morgen. Har sett på guides, men har noen få spm. Er så redd for at jeg kommer til å gjøre feil 1. Hvilken slot skal m2 SSD kobles i? (Oversikt kan ses på side 16 i manualen). 2. Har kjøpt separat 3,5 HDD. Mener at jeg hørte i en Youtube video at man ikke skulle bruke Sata 1 (tror han sa det) om man hadde m2 SSD. Stemmer det? I så fall, hvilken sata port skal brukes til HDD? 3. Grafikkortet skal i PCIEX 16_1 (side 16) ikke sant? Delene: https://www.komplett.no/product/986452/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-amd/pc-i-deler-ryzen-value-gamer-2600?offerId=KOMPLETT-310-986452# Manual hovedkort: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_B450_F_GAMING/E14401_ROG_STRIX_B450-F_GAMING_UM_WEB.pdf Som dere ser er jeg helt grønn på dette.. Når du får delene er det bare å lese igjennom manualen på hovedkortet, så får du svar på det meste du spør om Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. januar 2019 Del Skrevet 12. januar 2019 (endret) kan være greit å benytte den porten som er mest åpen - best ventilert. Dette er egentlig bare delvis riktig. Flash/nand på en m.2 koser seg mest når den er varm, spesielt hvis man skriver mye til den. Kontrolleren kan man holde kaldere for å unngå termisk throttle (selv om man sjeldent kommer dit..). En SSD er gjerne rated til å operere ved 40°C, og hvis man senker temperaturen ned mot ambient f.eks ved bruk av heatsinks eller setter en vifte mot den, så halveres i teorien levetiden (sammenlignet med en lik ssd som man skriver like mye til ved en høyere temperatur). Nå skal det sies at jeg har EK heatsinks på en del m.2 selv, mest fordi jeg syntes de ser fine ut og jeg har ikke hatt noen som har feilet ennå. Det betyr nok bare at jeg ikke skriver så mye til den, kun vanlig bruk. Men - en m.2 skal egentlig ikke være for kald. Endret 12. januar 2019 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 13. januar 2019 Del Skrevet 13. januar 2019 Det har du rett i, men feilene/krasj som oppstår er gjerne ifbm med at enkelte m.2 disker har blitt for varme. Kulda er sjelden problematisk med mindre vi snakker optimal ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå