Gå til innhold

Tom Hagen-saken: Milliardær-kone bortført


Anbefalte innlegg

Selfuniverse skrev (52 minutter siden):

Men nå har jeg ett spørsmål som jeg plutselig lurte på... Hvis politiet arresterte ham på grunnlag av mistanke om mord, eller tilknyttning til dette, hvor blir det av rettsaken? Eller blir det ingen rettsak fordi politiet har så lite å iverksette en rettsak med, eller hva er situasjonen vedrørende dette? Noen som vet bedre enn meg som kan forklare?

Tom Hagen satt i varetekt i litt over en uke i april/mai 2020. Deretter ble han løslatt. Men han er fortsatt siktet.

Nå går det mot at saken mot ham blir henlagt i følge NRK. Og da blir det ingen rettssak.
NRK erfarer: Innstiller på å henlegge saken mot Tom Hagen. Politiet er ferdig med å etterforske saken mot Tom Hagen, som ble siktet for å ha drept sin kone, Anne-Elisabeth Hagen, i 2018.

Sitat

Anne-Elisabeth Hagens bistandsadvokat, Gard A. Lier, sier til NRK at han ikke er kjent med annet enn at det er sendt en innstilling.

– Jeg er ikke orientert om innholdet i den. Det betyr jo at saken går inn i en ny fase og ikke nødvendigvis at den avsluttes, men at det blir en henleggelse eller tiltale, sier han.

Politiet vil fortsette etterforskingen, da de lager etterforskningsplan for høsten 2024, i følge VG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet har på generellt grunnlag gjort såpass dårlig arbeid heilt fra starten av, at man kan lure på om nokon i politiet har ein finger med i kidnappinga. Trudde egentlig politiet toppa si manglande evne da di satte seg for mange i lettbåten på vei til utøya, men det dukker liksom stadig opp nye høydare som viser politiets fortreffelige evne til å sose seg vekk verre. Kriminelle har det egentlig alt for lett i Norge og skulle di bli tatt er straffa for ein vits å rekne. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Selfuniverse said:

På en måte så er det bra at vi har kommet så langt i Norge at vi ikke setter en forhastet dom på noen. Kanskje han tilogmed kan ha blitt ført bak lyset av noen som kjenner ham godt... Dere har vel vært inne på noe slikt en del før her.

Men nå har jeg ett spørsmål som jeg plutselig lurte på... Hvis politiet arresterte ham på grunnlag av mistanke om mord, eller tilknyttning til dette, hvor blir det av rettsaken? Eller blir det ingen rettsak fordi politiet har så lite å iverksette en rettsak med, eller hva er situasjonen vedrørende dette? Noen som vet bedre enn meg som kan forklare?

Vi hadde nylig en type som satt 21 år i fengsel for et drap han ikke hadde begått. Mulig det etter det er blitt vanskeligere å kjøre rettsak mot noen uten skikkelige bevis ? 

Endret av Ove38
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (17 timer siden):

Politiet har på generellt grunnlag gjort såpass dårlig arbeid heilt fra starten av, at man kan lure på om nokon i politiet har ein finger med i kidnappinga. Trudde egentlig politiet toppa si manglande evne da di satte seg for mange i lettbåten på vei til utøya, men det dukker liksom stadig opp nye høydare som viser politiets fortreffelige evne til å sose seg vekk verre. Kriminelle har det egentlig alt for lett i Norge og skulle di bli tatt er straffa for ein vits å rekne. 

Eg synes at dette er ein veldig streng refleksjon basert på det vi veit no. Den viktigaste grunnen til at politiet var passive i starten var fordi ein trudde at Elisabeth var kidnappa og at synleg pilitietterforskining ville få henne drept. 

Det er litt av utfordringa i Norge når vi har lite erfaring med seriøs kriminalitet, vi manglar politileiarar med erfaring. Når politiet blir usikre så er passivitet nesten alltid resultatet fordi det medfører minst ansvar. Hadde politiet rykka inn med blålys og full pakke slik at kidnapparane hadde drept Elisabeth så ville nok politiet måtte tole langt meir kritikk enn det som i dag er tilfellet ved at vi ikkje veit om vi står ovanfor ei kidnapping, eit drap, eller anna form for svindel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

en viktigaste grunnen til at politiet var passive i starten var fordi ein trudde at Elisabeth var kidnappa og at synleg pilitietterforskining ville få henne drept. 

Det var sikkert på noen punkter i denne saken de tok høyde for det, men helt fra starten av så tok de jo null hensyn. De møtte Tom Hagen fullt uniformert. Hvis noen hadde øyne på Hagen så var de jo lett å se på lang avstand: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOkv9/slik-moette-politiet-tom-hagen-i-loerenskog-forsvinningen

I tilegg har man jo datteren som mener politiet overførte ved en feil: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kryptoeksperter-reagerer-pa-politiets-angivelige-feil/11483571/

Misforstå meg rett, jeg tror ikke noen i politiet har hatt noe med selve kidnappingen å gjøre, men de har jo vært kronisk inkompente og det virker som de egentlig aldri trodde på kidnappingen og kun har trodd det var Tom Hagen som sto bak alt, når det ikke er noe bevis eller gode holdepunkter i det hele tatt.

Og så lekker jo politiet som en sil i denne saken, og det er vel egentlig godt det siden det har blitt en offentlig sak.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Misforstå meg rett, jeg tror ikke noen i politiet har hatt noe med selve kidnappingen å gjøre, men de har jo vært kronisk inkompente ...


Dette er i ferd med å endre seg, ettersom de har innsatt nok en ny etterforskningsleder, og den nye lederen er en naturkraft av de sjeldne og vil sannsynligvis løse saken raskt.

col6GLLjfoJ1CBPr.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bekrefter: Har avhørt straffedømte

Sitat

Politiet oppdaget at flere straffedømte kunne knyttes til Tom Hagens hjem på Lørenskog. Nå er det gjennomført flere avhør.

Sitat

Nye opplysninger

Ti personer i Øst politidistrikt jobber dedikert med saken. Nå undersøkes nye personer og miljøer i jakten på svar, som VG tidligere har omtalt. Hvilke personer eller miljøer det er snakk om, vil ikke politiet svare på.

Etterforskningen har imidlertid avdekket tidligere straffedømte som kan knyttes til åstedet eller nærområdet på interessante tidspunkt. Flere har vært kalt inn til vitneavhør.

Nå bekrefter politiet at det har vært gjennomført flere avhør av disse personene

Sitat

Kort fortalt

  • Politiet har gjennomført flere avhør av tidligere straffedømte i forbindelse med Anne-Elisabeth Hagens forsvinning i 2018.
  • Ektemannen Tom Hagen er siktet, men nekter skyld.
  • Politiet etterforsker tre hovedspor: videoprosjektet, åstedsundersøkelser og kryptosporet.
  • Statsadvokatembetet skal avgjøre veien videre.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...