Subara Skrevet 24. juni Rapporter Del Skrevet 24. juni Selfuniverse skrev (52 minutter siden): Men nå har jeg ett spørsmål som jeg plutselig lurte på... Hvis politiet arresterte ham på grunnlag av mistanke om mord, eller tilknyttning til dette, hvor blir det av rettsaken? Eller blir det ingen rettsak fordi politiet har så lite å iverksette en rettsak med, eller hva er situasjonen vedrørende dette? Noen som vet bedre enn meg som kan forklare? Tom Hagen satt i varetekt i litt over en uke i april/mai 2020. Deretter ble han løslatt. Men han er fortsatt siktet. Nå går det mot at saken mot ham blir henlagt i følge NRK. Og da blir det ingen rettssak. NRK erfarer: Innstiller på å henlegge saken mot Tom Hagen. Politiet er ferdig med å etterforske saken mot Tom Hagen, som ble siktet for å ha drept sin kone, Anne-Elisabeth Hagen, i 2018. Sitat Anne-Elisabeth Hagens bistandsadvokat, Gard A. Lier, sier til NRK at han ikke er kjent med annet enn at det er sendt en innstilling. – Jeg er ikke orientert om innholdet i den. Det betyr jo at saken går inn i en ny fase og ikke nødvendigvis at den avsluttes, men at det blir en henleggelse eller tiltale, sier han. Politiet vil fortsette etterforskingen, da de lager etterforskningsplan for høsten 2024, i følge VG. 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 25. juni Rapporter Del Skrevet 25. juni Politiet har på generellt grunnlag gjort såpass dårlig arbeid heilt fra starten av, at man kan lure på om nokon i politiet har ein finger med i kidnappinga. Trudde egentlig politiet toppa si manglande evne da di satte seg for mange i lettbåten på vei til utøya, men det dukker liksom stadig opp nye høydare som viser politiets fortreffelige evne til å sose seg vekk verre. Kriminelle har det egentlig alt for lett i Norge og skulle di bli tatt er straffa for ein vits å rekne. 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 25. juni Rapporter Del Skrevet 25. juni 14 hours ago, Subara said: Ja, det skal jo ha skjedd midt på lyse dagen. Jeg forstod ikke den siste setningen din. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-milliardaerer-forsvinner-vi-taper-masse-penger/15129054/ Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 25. juni Rapporter Del Skrevet 25. juni (endret) 15 hours ago, Selfuniverse said: På en måte så er det bra at vi har kommet så langt i Norge at vi ikke setter en forhastet dom på noen. Kanskje han tilogmed kan ha blitt ført bak lyset av noen som kjenner ham godt... Dere har vel vært inne på noe slikt en del før her. Men nå har jeg ett spørsmål som jeg plutselig lurte på... Hvis politiet arresterte ham på grunnlag av mistanke om mord, eller tilknyttning til dette, hvor blir det av rettsaken? Eller blir det ingen rettsak fordi politiet har så lite å iverksette en rettsak med, eller hva er situasjonen vedrørende dette? Noen som vet bedre enn meg som kan forklare? Vi hadde nylig en type som satt 21 år i fengsel for et drap han ikke hadde begått. Mulig det etter det er blitt vanskeligere å kjøre rettsak mot noen uten skikkelige bevis ? Endret 25. juni av Ove38 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 25. juni Rapporter Del Skrevet 25. juni (endret) Ove38 skrev (10 timer siden): https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-milliardaerer-forsvinner-vi-taper-masse-penger/15129054/ I hvert fall bor milliarderer i en del land - vet ikke om det gjelder for Sveits - bak høye porter med vakthold. I Norge er det ikke vanlig med kidnapping blant rike, så alle lever åpent og fritt. Endret 25. juni av Subara Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. juni Rapporter Del Skrevet 25. juni Maabren skrev (17 timer siden): Politiet har på generellt grunnlag gjort såpass dårlig arbeid heilt fra starten av, at man kan lure på om nokon i politiet har ein finger med i kidnappinga. Trudde egentlig politiet toppa si manglande evne da di satte seg for mange i lettbåten på vei til utøya, men det dukker liksom stadig opp nye høydare som viser politiets fortreffelige evne til å sose seg vekk verre. Kriminelle har det egentlig alt for lett i Norge og skulle di bli tatt er straffa for ein vits å rekne. Eg synes at dette er ein veldig streng refleksjon basert på det vi veit no. Den viktigaste grunnen til at politiet var passive i starten var fordi ein trudde at Elisabeth var kidnappa og at synleg pilitietterforskining ville få henne drept. Det er litt av utfordringa i Norge når vi har lite erfaring med seriøs kriminalitet, vi manglar politileiarar med erfaring. Når politiet blir usikre så er passivitet nesten alltid resultatet fordi det medfører minst ansvar. Hadde politiet rykka inn med blålys og full pakke slik at kidnapparane hadde drept Elisabeth så ville nok politiet måtte tole langt meir kritikk enn det som i dag er tilfellet ved at vi ikkje veit om vi står ovanfor ei kidnapping, eit drap, eller anna form for svindel. 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 25. juni Rapporter Del Skrevet 25. juni The Avatar skrev (5 timer siden): en viktigaste grunnen til at politiet var passive i starten var fordi ein trudde at Elisabeth var kidnappa og at synleg pilitietterforskining ville få henne drept. Det var sikkert på noen punkter i denne saken de tok høyde for det, men helt fra starten av så tok de jo null hensyn. De møtte Tom Hagen fullt uniformert. Hvis noen hadde øyne på Hagen så var de jo lett å se på lang avstand: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJOkv9/slik-moette-politiet-tom-hagen-i-loerenskog-forsvinningen I tilegg har man jo datteren som mener politiet overførte ved en feil: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kryptoeksperter-reagerer-pa-politiets-angivelige-feil/11483571/ Misforstå meg rett, jeg tror ikke noen i politiet har hatt noe med selve kidnappingen å gjøre, men de har jo vært kronisk inkompente og det virker som de egentlig aldri trodde på kidnappingen og kun har trodd det var Tom Hagen som sto bak alt, når det ikke er noe bevis eller gode holdepunkter i det hele tatt. Og så lekker jo politiet som en sil i denne saken, og det er vel egentlig godt det siden det har blitt en offentlig sak. 1 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 26. juni Rapporter Del Skrevet 26. juni (endret) Comma Chameleon skrev (1 time siden): Misforstå meg rett, jeg tror ikke noen i politiet har hatt noe med selve kidnappingen å gjøre, men de har jo vært kronisk inkompente ... Dette er i ferd med å endre seg, ettersom de har innsatt nok en ny etterforskningsleder, og den nye lederen er en naturkraft av de sjeldne og vil sannsynligvis løse saken raskt. Endret 26. juni av 0laf 1 3 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 26. juni Rapporter Del Skrevet 26. juni (endret) Bekrefter: Har avhørt straffedømte Sitat Politiet oppdaget at flere straffedømte kunne knyttes til Tom Hagens hjem på Lørenskog. Nå er det gjennomført flere avhør. Sitat Nye opplysninger Ti personer i Øst politidistrikt jobber dedikert med saken. Nå undersøkes nye personer og miljøer i jakten på svar, som VG tidligere har omtalt. Hvilke personer eller miljøer det er snakk om, vil ikke politiet svare på. Etterforskningen har imidlertid avdekket tidligere straffedømte som kan knyttes til åstedet eller nærområdet på interessante tidspunkt. Flere har vært kalt inn til vitneavhør. Nå bekrefter politiet at det har vært gjennomført flere avhør av disse personene Sitat Kort fortalt Politiet har gjennomført flere avhør av tidligere straffedømte i forbindelse med Anne-Elisabeth Hagens forsvinning i 2018. Ektemannen Tom Hagen er siktet, men nekter skyld. Politiet etterforsker tre hovedspor: videoprosjektet, åstedsundersøkelser og kryptosporet. Statsadvokatembetet skal avgjøre veien videre. Endret 26. juni av Subara Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober Siktelsen mot Tom Hagen er henlagt: – En fullstendig renvasking https://www.vg.no/nyheter/i/KMWxxX/nettavisen-henlegger-siktelse-mot-tom-hagen 3 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober Som forventet. Politiet har rævkjørt denne saken her så kraftig. Blir vel aldri løst det her med mindre noen dukker tilfeldig over likrestene. 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober Politiet har hatt vann over hodet siden dag en, og når riksadvokaten sier at "intet straffbart forhold anses bevist", så vitner det om at siktelsen har vært helt grunnløs, og det er alvorlig. Jeg tolker det dithen at det er helt mangel på bevis, ikke at bevisene ikke er gode nok. 3 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober Jeg har ikke satt meg sånn veldig inn i alle sakens sider, men har til gode å se noen gode bevis mot Tom Hagen, fremstår for meg som det har vært en sterk teori fra politiet som de deretter har jobbet målrettet etter å få bekreftet. Ikke veldig ulikt tidligere justismord i Norge med lignende medieoppmerksomhet og krav om oppklaring. Det kan virke som om politiet fortsatt sliter med de samme utfordringene mens forskjellen fra tidligere justismord er at rettsvesenet har utviklet seg. Nå har jeg ingen formening om Tom Hagen er skyldig eller uskyldig, men har hele veien sittet med en uggen følelse av at politiet gått i den klassiske bekreftelsesfellen, og det er jævlig synd på TH om han mistet kona og er uskyldig, og bli forfulgt av politiet i årene etter. 2 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober Det har vel kun vært indisier å gå på. At det ikke finnes bevis i saken tyder på at det ikke er amatører involvert eller at det er noe annet enn svært godt planlagt av noen som vet hva de holder på med. Og så er det motivet. Politiet har ment at en skilsmisse var nært forestående og at det ville blitt dyrt for Hagen og at han skal ha hatt et sosialt motiv, uten at jeg fant noe mer om hva de la i det. Så det står vel mellom den teorien og en veldig proff ut av det blå kidnapping+utpressing. Når det ikke finnes bevis så er det ikke mer for myndighetene å gjøre. Så må folk selv gjør seg opp en mening om hva de ser på som mest trolig, ut fra den informasjonen som har kommet frem. 1 Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober (endret) Proft og proft. Hadde kidnapperne vært så godt forberedt hadde de skaffet bedre kommunikasjon med Tom Hagen, samt holdt liv i offeret og vist livstegn fra henne. Å plukke opp ei dame fra et hus og kjøre henne vekk midt på en arbeidsdag uten å legge igjen betydelige spor er ikke så vanskelig. Spesielt ikke når politiet ikke får starte en skikkelig etterforskning før mange uker senere. Hadde politet fått sette i gang full rundspørring og utlysning i media samme dag hadde sannsynligheten for oppklaring vært mye høyere. Jeg tror de som har gjort dette har vært inspirert av kindappingssakene fra Bergen. De har forberedt seg bedre enn de sakene, men ikke veldig bra. De undervurderte hvor lang tid krypto-utbetalignene ville ta og kommunikasjonen finnes ikke. Kona får et illebefinnende og dør etter kort tid. Kidnapperene har ingen tilknytning til Hagen-familien og har derfor veldig vanskelig for å komme i søkelyset. Kona blir begravet i finnskogen eller lignende hvor ingen vil lete. Endret 17 timer siden av Heatsink 3 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2 hours ago, Comma Chameleon said: Som forventet. Politiet har rævkjørt denne saken her så kraftig. Blir vel aldri løst det her med mindre noen dukker tilfeldig over likrestene. Det der høres ut som noe en kidnapper ville ha sagt ... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober bo1e skrev (2 timer siden): Det har vel kun vært indisier å gå på. At det ikke finnes bevis i saken tyder på at det ikke er amatører involvert eller at det er noe annet enn svært godt planlagt av noen som vet hva de holder på med. Sida ein ikkje veit kva som har skjedd så er det vanskeleg å meine så mykje om kva bevisa peiker mot. Det vi veit er at heile etterforskinga kom skeivt ut og vart veldig på etterskot fordi politiet handterte saka som ei kidnappingssak der ein frykta at kidnapparane hadde overvåking på huset og ville gjere alvor av truslane om politiet vart varsla. Utifrå utgangspunktet om at ein ønska å få Anne-Elisabeth i frå kidnappinga i live så var det nok korrekt at politiet nedprioriterte bevissikringa, men utifrå det vi veit i dag så burde sjølvsagt politiet sikra bevis og gått ut i media med etterlysning langt tidlegare. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober The Avatar skrev (1 time siden): Det vi veit er at heile etterforskinga kom skeivt ut og vart veldig på etterskot fordi politiet handterte saka som ei kidnappingssak der ein frykta at kidnapparane hadde overvåking på huset og ville gjere alvor av truslane om politiet vart varsla Det er jo motsatt. De valgte å møte med uniformerte politimenn i stedet for å prøve å holde det skjul fra første stund. Samt tullet det til med pengeoverføringene og generelt opptrådd mer som om de trodde det var Tom Hagen selv som sto bak dette. 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober At de ikke greide å finne personen bak alle kryptosporene i saken er helt utrolig. Typen kjøper, selger, mottar og overfører kryptovaluta uten at de har noen anelse om hvem han er ? 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 18. oktober Rapporter Del Skrevet 18. oktober Hagen er sikkert fornøyd nå som han har sluppet unna med mord… Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå