0laf Skrevet 20. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2020 (endret) Mr.M skrev (3 timer siden): hva tenker vi om den såkalte "blodvaskingen"? Jeg tenker at det er noe som har skjedd tidligere? Dette er noe de plutselig har funnet nå, to år senere, jeg antar at det er nesten umulig å fastslå om det har blitt vasket bort noe blod for to år siden, eller for fem år siden. Det er heller ikke sagt noe om hvor mye blod de mener det er vasket bort, om det er fra et kutt i fingeren, eller av typen "blod overalt", annet enn at de har funnet blod på en vegg, som de mener er "forsøkt" vasket bort, hva enn det betyr ? Politiet hevder også at det manglet en vaskebøtte i første etasje i boligen, men man undres jo hvordan politiet vet hvor mange vaskebøtter familien Hagen har ? Tom Hagen kom hjem fra jobb den dagen, tilbrakte mesteparten av tiden i telefonen med et familiemedlem, og deretter politiet, dersom jeg husker riktig. Deretter kjørte han å møtte politiet, som tok han med på et hotell, hvor han var i flere uker mens politiet foretok "hemmelige" undersøkelser i boligen. Man kan jo undres hvorfor de ikke brukte luminol å sjekket etter blodspor den gangen, i og med at de tilbrakte mye tid i huset dagene etter kidnappingen, og hvorfor de plutselig nå har funnet dette? Jeg kan ikke helt se at Hagen skulle hatt tid til å vaske bort blod, samt kvitte seg med vaskebøtter, på den tiden han var i huset. Endret 20. juli 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. juli 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juli 2020 0laf skrev (10 minutter siden): Dette er noe de plutselig har funnet nå, to år senere, ikke slik jeg tolker det. ifølge artikkelen ble Tom Hagen utspurt om vaskerutinene i heimen i avhør i fjor vinter. og apropos vaskebøtta, så var det familiemedlemmer som fastslo overfor politi at den var borte. Faktisk fant ikke politi en eneste bøtte i hele huset. Det er jo merkelig? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 Mr.M skrev (4 timer siden): ifølge artikkelen ble Tom Hagen utspurt om vaskerutinene i heimen i avhør i fjor vinter. og apropos vaskebøtta, så var det familiemedlemmer som fastslo overfor politi at den var borte. Faktisk fant ikke politi en eneste bøtte i hele huset. Det er jo merkelig? Aha, jeg leste denne artikkelen, som kun nevner en bøtte i 1. etasje.https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/07/10/195689847/politiet-tror-noen-har-forsokt-a-vaske-vekk-blod-pa-astedet VG har noe annen informasjon, blant annet at det dreier seg om noen få bloddråper på en vegg i trappeoppgangen, som er forsøkt vasket bort. Sitat Politiet har blant annet vært opptatt av noen bloddråper som ble funnet på veggen i en av trappene. Det er brukt store ressurser på å analysere og fortolke funnet, og VG får opplyst at de krimtekniske analysene kan tyde på at blodet er forsøkt vasket bort. Dette høres noe "ullent" ut? jeg antar at det er lett å søle noe blod på en vegg i trappen, dersom man blør fra en finger eller lignende, å støtter seg til veggen? Det naturlige da, ville vel være å vaske det bort, ikke la det bli der? Høres ut som noe som kan ha helt naturlige årsaker. Derimot, hvorfor skulle det bli noen bloddråper på en vegg i en trapp ved et drap, med mindre noen har slått dama i hodet midt i trappen? Å hva skulle være motivet for å forsøke å vaske det bort, selv for Tom Hagen, dama er borte, om det er blod i trappen har vel egentlig ingen betydning? Sitat I tillegg har politiets etterforskning avdekket at det skal mangle en vaskebøtte fra 1.etasje i Sloraveien. Politiet har stilt spørsmål ved hvorfor det ikke var en eneste vaskebøtte i huset, da de startet sine undersøkelser. Politiet har blant annet undersøkt om denne manglende bøtten kan ha blitt brukt i en opprydding på åstedet, får VG opplyst. Vanligvis skal bøtten ha stått på toalettet i første etasje. Dette er noe politiet mener å vite etter systematiske avhør, blant annet av de tre voksne barna til Hagen-ekteparet. Årsaken til at det tilsynelatende mangler en vaskebøtte derfra har vært viktig for politiet å ettergå, får VG opplyst. Høres pussig ut at man har kun 1 bøtte, personlig har jeg 3 inne, og 2 i garasjen. Med to etasjer og kjeller, så ville jeg tro man hadde flere bøtter? Hvorfor presiseres det at bøtten manglet fra toalettet i første etasje, og at systematiske avhør har vist at den vanligvis står der, hvis det er den eneste bøtten i hele huset? Er det ingen bøtter i hele huset, så spiller det vel ikke så mye rolle hvor den vanligvis sto?https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/70bzv8/loerenskog-saken-politiet-mener-de-har-funnet-spor-etter-blodvask Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 0laf skrev (9 timer siden): Å hva skulle være motivet for å forsøke å vaske det bort, selv for Tom Hagen, dama er borte, om det er blod i trappen har vel egentlig ingen betydning? Nei, skjønner ikke det helt selv. Hvis en person blir overfalt så er det naturlig at personen gjør motstand og kan bli skadet i tumultene. For meg så virker dette blodsporet veldig tynt, hvorfor skulle noen dråper med blod være verdt å vaske bort i denne sammenhengen? Jeg har helt sikkert noen blodspor i leiligheten som er der av helt uskyldige grunner. For meg, basert på det vi vet, så er dette et veldig stort hopp å hevde at dette er et bevis for mord. Hadde det vært en blodpøl som var vasket bort, så hadde det vært noe annet. Men hvis ikke noen blodflekker kan knyttes direkte til andre beviser så ser jeg ikke helt verdien i dem. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 tror hun kan ha bli kastet ned trappen fra 2. etasje en mobil-app skal indikere et slikt hendelseforløp https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPwpjL/polititeori-mobilapp-avsloerer-braa-bevegelse så er spørsmålet om en slik app er såpass nøyaktig at den avslører slikt? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Jeg synes det er rart at det er funnet blod i en trapp, de søker med disse lyskameraene er det IR? At noen kutter finger, tja kanskje eller mer trolig neseblod. Men her er det snakk om lister, og nedre del av vegg. Blod fra finger og nese havner på gulvet. For at blod skal havne på vegg så trengs det litt blodbad. At bøtta er "kastet" akkurat når kona blir borte er også litt rart. Dette er ting kidnappere kan ha gjort, vitner hevder å ha sett kona i livet etter kidnapping. Men hun kan ha blitt skadet eller værre. Endret 21. juli 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
0laf Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Gouldfan skrev (4 timer siden): Blod fra finger og nese havner på gulvet. For at blod skal havne på vegg så trengs det litt blodbad. Hadde det vært midt på veggen i stua, over sofaen, så okey, men i trappen er det jo fort gjort å ta hånden til veggen for å støtte seg, man går også helt nærme veggen, så det kan fort bli noen blodflekker der. Jeg kuttet av meg halve fingeren for noen år siden, å har sikkert blodspor som er vasket bort i store deler av huset på veien til kjøkkenvasken og et håndkle for å begrense blodet, det var litt å vaske bort etterpå (samt 14 sting for å lappe fingeren sammen igjen). Ser ikke helt det unormale i noen bloddråper på en vegg i trappen? Endret 21. juli 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) 0laf skrev (3 minutter siden): Hadde det vært midt på veggen i stua, over sofaen, så okey, men i trappen er det jo fort gjort å ta hånden til veggen for å støtte seg, man går også helt nærme veggen, så det kan fort bli noen blodflekker der. Jeg kuttet av meg halve fingeren for noen år siden, å har sikkert blodspor som er vasket bort i store deler av huset på veien til kjøkkenvasken og et håndkle for å begrense blodet, det var litt å vaske bort etterpå. Ser ikke helt det unormale i noen bloddråper på en vegg i trappen? Jeg tror sånt skjer mindre med årene, om du lager mat eller i hagen osv. Jeg har ikke kuttet meg på mange år, jeg er forsiktig når jeg lager mat osv, fordi jeg hater å ha sårverk. Jeg tror ikke politiet ville brydd seg om det så naturlig ut. Om det er mye blodspor langs lister på veggen og kjemiske tegn at veggen er vasket over dette. Igjen mange vasker vegg og tak, derfor de spurte Hagen om vaske rutiner, og veldig rart at bøtta er borte. Endret 21. juli 2020 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 Om kona vasket jevnlig, så er det rart at bøtta er borte, om hun da ikke hadde for vane å kaste og kjøpe ny hele tiden.. Men det er merkelig oppførsel og usannsynlig. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 de som tok seg tid til å vaske, må ha følt en slags visshet om at de hadde tid til det. normalt sett, vil forøvere bort fra et åstedet fortest mulig. man kan jo ikke vite om det plutselig kommer noen på døren i et ærend, - håndtverkere, familiemedlemmer, bekjente, etc. det kan jo indikere at de var "stuevarme" eller oppdatert på at den slags ikke utgjorde noen fare. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Mr.M skrev (5 minutter siden): de som tok seg tid til å vaske, må ha følt en slags visshet om at de hadde tid til det. Eller at det er bare vås fra politiet, og at "blodsporene" stammer fra noe helt annet enn kidnappingen. Det enkle er ofte det beste ! Endret 21. juli 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. juli 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 0laf skrev (1 minutt siden): Eller at det er bare vås fra politiet, og at "blodsporene" stammer fra noe helt annet enn kidnappingen. det kan selvsagt være. men var det ikke vasket bort spor på badet også? der man også har ment kunne være rommet hun ble angrepet? hun kan ha greid løsrive seg der, og rømt til 2. etasje, hvor hun ble overmannet på nytt. men er enig, det blir bare spekulasjoner. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 Bloddråper som er forsøkt vasket bort kan bety at det ikke ble vasket grundig nok, fordi det hastet å komme seg vekk derfra. Men det kan også være Anne-Elisabeth som har vasket uten å få bort alle flekkene. Siden bloddråpene på veggen er hennes blod, er det trolig hun visste om flekkene og ikke ville gitt seg før de var helt fjernet. Men underlaget som feks. strietapet, kan ha vanskeliggjort jobben. Eller at fargen på veggen har ført til at hun har oversett noe. Hvis det er hunder som har luktet seg fram til blodet- derfor så langt ute i etterforskningen? - kan det hende de er så fintfølende at de finner selv de minste sporene. Blodet på badet og på dørkarmen til ytterdøren i nærheten av badet, er fra Hagen. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 21. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2020 (endret) Subara skrev (48 minutter siden): Hvis det er hunder som har luktet seg fram til blodet ... Luminol ! Det er nærmest umulig å vaske bort blod. Selv om det ikke lengre er synlig for øyet, så vil det reagere med luminol. Det er nok noen år siden de brukte "blodhunder" (trolig aldri, ettersom de tross navnet ikke lukter blod), men det finnes hunder som kan lukte blod, de brukes gjerne på større åsteder, hvor luminol ikke egner seg, eller i søk, men jeg vet ikke om norsk politi har slike hunder, jeg tviler nok på det ? Endret 21. juli 2020 av 0laf Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2020 Mr.M skrev (14 timer siden): de som tok seg tid til å vaske, må ha følt en slags visshet om at de hadde tid til det. normalt sett, vil forøvere bort fra et åstedet fortest mulig. man kan jo ikke vite om det plutselig kommer noen på døren i et ærend, - håndtverkere, familiemedlemmer, bekjente, etc. det kan jo indikere at de var "stuevarme" eller oppdatert på at den slags ikke utgjorde noen fare. Kriminelle med våpen er lite redd for besøk. Om det gavner de så vasker de sikkert vekk blodspor. Alle besøkende med adgang til dørlås ville uansett bli overmannet med våpen. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 22. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2020 0laf skrev (11 timer siden): Luminol ! Det er nærmest umulig å vaske bort blod. Selv om det ikke lengre er synlig for øyet, så vil det reagere med luminol. Det er nok noen år siden de brukte "blodhunder" (trolig aldri, ettersom de tross navnet ikke lukter blod), men det finnes hunder som kan lukte blod, de brukes gjerne på større åsteder, hvor luminol ikke egner seg, eller i søk, men jeg vet ikke om norsk politi har slike hunder, jeg tviler nok på det ? Kan de vite om det har vært lite eller mye blod på veggen? Noe av blodet kan visst fjernes helt ved hjelp av tunge rengjøringsmidler som kriminelle bør vite om. Skjønner hvorfor åstedsgranskningen tar så lang tid hvis de går rundt og sprayer på overflater fra gulv til tak. Luminol lyser blått i mørket og er ikke er like synlig på dagtid, så vinduene kan hende må dekkes til i tillegg. Antagelig velger teknikerne seg ut noen steder og må tilbake igjen å gjøre nye undersøkelser når etterforskningen har kommet videre. I april var det to teknikere utenfor huset i Sloraveien med filterpapir-ark og Leucomalachite-grønt på flasker. https://www.nrk.no/norge/leter-trolig-etter-blod-utenfor-hagens-hus-1.15001230 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. juli 2020 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. juli 2020 Gouldfan skrev (6 timer siden): Kriminelle med våpen er lite redd for besøk. generelt "mann mot mann" kan du kanskje hevde det, men i scenario i Sloraveien vil den/de nok mye heller unngå oppmerksomhet i hele tatt, som uventet besøk utenfor. det "passer dårlig" når man må ta henne ut av huset og bære/slepe til en bil i nærheten. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 22. juli 2020 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2020 Mr.M skrev (Akkurat nå): generelt "mann mot mann" kan du kanskje hevde det, men i scenario i Sloraveien vil den/de nok mye heller unngå oppmerksomhet i hele tatt, som uventet besøk utenfor. det "passer dårlig" når man må ta henne ut av huset og bære/slepe til en bil i nærheten. Det kommer an på hva slags motiv og planer de hadde.... Om blod på veggen ikke er bra for plan og brev så vasker de. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 6. august 2020 Rapporter Del Skrevet 6. august 2020 (endret) Tom Hagen sin advokat anmelder nå politiet. Det styrker bare teorien min om at Holder er medskyldig i det hele, ikke overrasket av at han nå går til steget hvor han prøver å anmelde politiet. Dette er jeg sett komme, helt siden åsted Norge reportasjen, hvor Hagen utlovet dusør. Endret 6. august 2020 av Emile the rat Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6. august 2020 Rapporter Del Skrevet 6. august 2020 Emile the rat skrev (40 minutter siden): Det styrker bare teorien min om at Holder er medskyldig i det hele Min teori er at det var aliens, men de kan selvfølgelig ha samarbeidet med Holden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå